Miksi en teeskentele, että ihminen voisi olla muuta sukupuolta kuin on syntyjään
Monet argumentoivat, että on kilttiä ja huomaavaista muita ihmisiä kohtaan teeskennellä, että he (esim.) ovat naisia, vaikka ovatkin oikeasti miehiä. Minusta se on vaarallista, koska teeskennellessämme kiellämme totuuden. Nytkin lehtien otsikot kailottavat, että naiselta evättiin pääsy naisten pukuhuoneeseen, vaikka oikeasti kyse oli siitä, että mies, joka on vaihtanut juridisen sukupuolensa naiseksi, halusi naisten pukuhuoneeseen. Kaikki tietävät sisimmässään totuuden, mutta osa meistä kuvittelee tsemppaavansa jotain väestonosaa osallistumalla aikuisten roolileikkiin.
Oikeasti kukaan ei tule onnelliseksi siitä, että muut vierellä teeskentelevät näkevänsä hänet naisena, vaikka hän on oikeasti mies. Nämä ihmiset tietävät kyllä, mitä sukupuolta he ovat, ja mitä enemmän he teeskentelevät, sitä rajummalta totuus tuntuu, kun he iskeytyy heidän kasvoilleen.
Multa ei puutu empatiaa. En epäile, etteikö näiden ihmisten elämä olisi rankkaa. Kyllä se on. Mutta pitkällä tähtäimellä teeskenteleminen ei ole ratkaisu, minkä osoittaa esim. muutaman vuoden takainen ruotsalainen transsukupuolisia käsittelevä seurantatutkimus.
Muistakaahan, että tieteellistä todistetta sille, että ihminen voisi syntyä väärään sukupuoleen, ei ole.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
No en minä sen oletuksen kohteen mielipahaa mieti vaan omaa mielenrauhaani. Ei minulle ole väliä mitä ihmiset itsestään haluavat luulla ja tosiasioita ei teeskentelyllä saa toisiksi. Mutta ei ole myöskään minun tehtäväni sitä näille ihmisille kertoa, touhutkoon mitä haluavat kunhan minun ei tarvitse asiaan puuttua.
Mä ajattelen, että asia on ennen muuta yhteiskunnallinen ja vasta toissijaisesti henkilökohtainen. Mun mielestä sellaista ideologiaa, joka lähtee totuuden kieltämisestä, ei pidä suosia.
Siksi että olet hieman yksinkertainen ja peruskoulutason biologia ei oikein sinulta luonnistu. Älykkyysosamääräsi on myös riittävän alhainen ollaksesi vailla sitäkään vähää itsetuntemusta jota tarvitaan oman aivokapasiteetin vähyyden käsittämiseen. Onnittelut, AP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minä sen oletuksen kohteen mielipahaa mieti vaan omaa mielenrauhaani. Ei minulle ole väliä mitä ihmiset itsestään haluavat luulla ja tosiasioita ei teeskentelyllä saa toisiksi. Mutta ei ole myöskään minun tehtäväni sitä näille ihmisille kertoa, touhutkoon mitä haluavat kunhan minun ei tarvitse asiaan puuttua.
Mä ajattelen, että asia on ennen muuta yhteiskunnallinen ja vasta toissijaisesti henkilökohtainen. Mun mielestä sellaista ideologiaa, joka lähtee totuuden kieltämisestä, ei pidä suosia.
No joo, ei tietysti, mutta tässä tapauksessa asia on niin ilmeisesti totuudenvastainen ettei sillä ole mielestäni merkitystä. Kaikki tietää miten asiat oikeasti on, jos joku muuta haluaa leikkiä niin ei yhteiskunta siihen kaadu.
Vierailija kirjoitti:
Siksi että olet hieman yksinkertainen ja peruskoulutason biologia ei oikein sinulta luonnistu. Älykkyysosamääräsi on myös riittävän alhainen ollaksesi vailla sitäkään vähää itsetuntemusta jota tarvitaan oman aivokapasiteetin vähyyden käsittämiseen. Onnittelut, AP.
Huomaatko, että minä kerron, mitä minä ajattelen ja miksi. Sinä kerrot, millaisen viholliskuvan olet muodostanut sen sijaan, että jakaisit oman ajatuksesi aiheesta tai vaikkapa esittäisit vastineita kirjoittamiini ajatuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, ei tietysti, mutta tässä tapauksessa asia on niin ilmeisesti totuudenvastainen ettei sillä ole mielestäni merkitystä. Kaikki tietää miten asiat oikeasti on, jos joku muuta haluaa leikkiä niin ei yhteiskunta siihen kaadu.
Ei yhteiskunta kaadu tällaiseen yksittäiseen asiaan, mutta kai olet tietoinen, että tämä sukupuolen vaihtumiseen liittyvä teeskentely on kirjattu lakiinkin?
En itse asiaan ota kantaa, mutta ap:n kyvyn argumentoida tällaisten asioiden suhteen voi kyseenalaistaa, jos hänen mielestään "muutaman vuoden takainen ruotsalainen transsukupuolisia käsittelevä seurantatutkimus" on kelvollinen tapa viitata johonkin tutkimukseen, ja hän kirjoittaa "tieteellisistä todisteista".
Vierailija kirjoitti:
En itse asiaan ota kantaa, mutta ap:n kyvyn argumentoida tällaisten asioiden suhteen voi kyseenalaistaa, jos hänen mielestään "muutaman vuoden takainen ruotsalainen transsukupuolisia käsittelevä seurantatutkimus" on kelvollinen tapa viitata johonkin tutkimukseen, ja hän kirjoittaa "tieteellisistä todisteista".
Tämä ei ole mikään tieteellinen julkaisu, vaan keskustelupalsta, joten en katso lähdeviitteen olevan tässä avauksessa tarpeen. Voin toki sen tutkimuksen etsiä, mutta ethän sinä ole kiinnostunut, kun et edes ota kantaa itse aiheeseen. Mitä tieteellisiä todisteita siitä, että voi olla jotain muuta kuin syntymäsukupuolta, sitten mielestäsi on? Jos sellaisia olisi (esim. neurologinen poikkeavuus), kai niitä käytettäisiin kriteereinä transhoitoihin johtavissa tutkimuksissa? Nythän ne perustuvat haastatteluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole mikään tieteellinen julkaisu, vaan keskustelupalsta, joten en katso lähdeviitteen olevan tässä avauksessa tarpeen. Voin toki sen tutkimuksen etsiä, mutta ethän sinä ole kiinnostunut, kun et edes ota kantaa itse aiheeseen. Mitä tieteellisiä todisteita siitä, että voi olla jotain muuta kuin syntymäsukupuolta, sitten mielestäsi on? Jos sellaisia olisi (esim. neurologinen poikkeavuus), kai niitä käytettäisiin kriteereinä transhoitoihin johtavissa tutkimuksissa? Nythän ne perustuvat haastatteluihin.
Olisit heti kertonut, ettei sinulla ole edes pintapuoleista ymmärrystä aiheesta. Nimenomaan neurologisia poikkeavuuksia on havaittu.
"Olisit heti kertonut, ettei sinulla ole edes pintapuoleista ymmärrystä aiheesta. Nimenomaan neurologisia poikkeavuuksia on havaittu."
Koska sinun ymmärryksesi on selkeästi erittäin syvällistä, osaatkin varmasti sitten kertoa, mitä nämä selkeät neurologiset poikkeavuudet ovat ja miksi niitä ei käytetä kriteereinä esim. transpolin tutkimuksissa.