Työhakemukseen videotervehdys
Ei jaksa noita videotervehdyksiä sitten yhtään. Kuvaa lyhyt videotervehdys itsestäsi päläpälä. Rasittavia. Sitte kuvaat etkä pääse kuitenkaan niin turhaan tuli kuvattua ja näytettyä naamaa niille rekrytoijille. Ja muutenkin jos valkkaavat jo alkuunsa osan pois eikä edes katso kaikkia videoita.. turhaa työtä vaan. Ehkä rajaavat näin vanhemmat hakijat pois, haluavat "somenuoria" töihin.
Kommentit (9)
Laitoin kerran kissastani videoo sinne. Pääsin haastatteluun.
Mä varmaan aloittaisin sen videotervehdyksen jotenkin että "hei, olen xxx enkä pidä itseni kuvaamisesta. Toivon, ettei tällä videolla ole vaikutusta työnsaantimahdollisuuksiin, sillä olen täysin erilainen kasvotusten kuin itse kuvaamassani videossa".
Liian kauniit ja komeat valkataan pois ja otetaan joku mahdollisimman hajuton, mauton ja näkymätön.
En alentuisi tuollaiseen hölmöilyyn. Mieluummin täällä ulkomailla paikallisilla ehdoilla ammattilaisena töissä. Täkäläiset osaavat tehdä omat päätöksensä papereiden ja haastattelun perusteella. Voi luoja mitä naurettavaa nöyryytystä.
Vierailija kirjoitti:
Liian kauniit ja komeat valkataan pois ja otetaan joku mahdollisimman hajuton, mauton ja näkymätön.
Näin jos on katkera keski-ikäinen mamma valitsemassa nuorta naista.
Vierailija kirjoitti:
lol, voi sen kai noinkin itselleen selittää. Useimmiten nimenomaan ne kauniit ja komeat valitaan, kun tulee automaattinen oletus, että ovat ulkonäkönsä takia luotettavia ja hyviä työntekijöitä.
Minä lopettaisin jos joutuisin noihin.
Naamakerrointa siinä määritellään. Luontaiset kauppisidentiteetin omaavat pääsevät varmasti pisimmälle. Sitä tekohymyn ja -sosiaalisuuden määrää pitää paaluttaa. Juuri oli hesarissa juttua, että työnantajat eivät osaa valikoida enää oikeita työntekijöitä töihin. Vaikka olisi mitenkä paljon reaaliosaamista, niin jos olet introvertti ja viihdyt hyvin itsekseen, et saa enää töitä. Aikaisemmin rekrytointeja määritti ammattiosaaminen, nykyään rekrytoinnin avainsanat ovat nämä tyypilliset: "verkostoituminen", "minglaus", "ulospäinsuuntautuneisuus" jne. Eli ei tarvitse olla edes parhain hakija, niin voit hyvinkin saada työn. Olen osallistunut useisiin ryhmähaastatteluihin, ja ihmisistä muuttuu lähes luonteettomia haastattelutilanteessa, koska pitää väkisin osoittaa, että osaa johtaa ja pitää tilannetta hallinnassaan. Ryhmähaastatteluissa etsitään juurikin niitä, jotka ottavat sen johtajan roolin heti ja osoittavat "dominanssin" muihin nähden. Olen ollut kavereidenkin kanssa näissä tilanteissa, ja jokaisesta on muuttunut ryhmähaastattelussa ihan eri ihminen, jonka minä tunnen. Eli ei sekään palvele yritystä. Kyse taitaa olla enemmän siitä, että mitenkä paljon hakija kestää, koska rekrytoijat tietävät, että nykyään työ on niin kuormittavaa, että on vaarana pudota ulos työstä. Siksi hakijoita kiusataan videotervehdyksillä, ryhmähaastatteluilla ja soveltuvuustesteillä. Niillä on hyvin harvoin mitään käytännössä osoitettavaa hyötyä rekrytoinnin suhteen.
Minut yritettiin kerran pelästyttää haastattelussa, jossa haastattelijoita oli seitsemän. Tätä ei mainittu etukäteen, vaan minut kutsuttiin sisään ja yritettiin yllättää. Alkoi lähinnä naurattamaan, että suorittavasta työstä järjestetään tällainen esitys. Parhaaksi on todetru se malli, että laitetaan hakemus, jonka jälkeen pääsed haastatteluun esimiehen kanssa, jonka jälkeen tarjotasn töitä. Tämä toimi minulla ilman mitään soveltuvuustestejä tsi ryhmätehtäviä, ja hyvin olen pärjäänyt työssä, jossa vaaditaan hyvää sietokykyä, kykyä hahmottaa laajoja kokonaisuuksia, sekä tietysti ryhmätyötaitoja. Kertoo myös rerytoijan ammattitaidosta, että osaa nähdä nämä ominaisuudet ja potentiaalin, säästää kummasti aikaa ja rahaa, kun ei tarvitse tehdä neljää hakukierrosta.
Joo ja työkkäri jopa on järjestänyt näitä videotervehdys kursseja!!!