HS Mielipide: Miksi minut tuomitaan avioeroon?
Musta tuntui myös todella kurjalta erotilanteessa, että tulee tuomituksi eroon. Menin kirkossa naimisiin. En vastustanut eroa, joten tuntui pahalta, että tulee tuomituksi johonkin oikeuden toimesta. En mielestäni ansainnut eron lisäksi "tuomiota".
Tämän lisäksi ärsyttää, kun joka paikkaan pitää ruksata "naimisissa, naimaton, eronnut, leski..."
Mä en ole eronnut. Mä olen erotettu - irtisanottu. Me solmittiin sopimus, josta toinen yksipuolisesti irtisanoutui, joten on väärin, että joudun valitsemaan kohdan "eronnut". Eroaminen ei ollut mun ratkaisu.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Ole onnellinen ettei tarvi istua käräjillä ja todistella toista osapuolta syylliseksi eroon.
Aviorikos lienee ainoa rikos, josta syyllinen ei saa mitään tuomiota. Eikä uhri korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen pitää ruksata tuollainen ikimuinainen "siviilisääty"? Ja vieläpä joka paikkaan?
Kaikki käräjäoikeuden ratkaisut ovat nimeltään tuomioita. Se ei tarkoita, että sinut "tuomitaan" sellaisessa merkityksessä, että olisit tehnyt jotain paheksuttavaa.
Jossain sairaalan tutkimusten etukäteispapereissa on muuten joskus kysytty siviilisäätyä. Olen vähän ihmetellyt että mitä se tuokin nyt tähän liittyy :D
Ilmeisesti eronneen ja lesken veri on erilaista koostumukseltaan, tai jotain. Joo en ymmärrä tuota siviilisäädyn merkitystä missään muualla kuin deittipalvelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen pitää ruksata tuollainen ikimuinainen "siviilisääty"? Ja vieläpä joka paikkaan?
Kaikki käräjäoikeuden ratkaisut ovat nimeltään tuomioita. Se ei tarkoita, että sinut "tuomitaan" sellaisessa merkityksessä, että olisit tehnyt jotain paheksuttavaa.
Onko? Meillä töissä jonkun verran noita tulee eteen (kyseessä yleensä myymälävarkaus) ja minusta niissä lukee päätös.
Kysymys on käännöksestä. Molemmat suomenkieliset sanat pohjautuvat yhteen ruotsinkieliseen sanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko? Meillä töissä jonkun verran noita tulee eteen (kyseessä yleensä myymälävarkaus) ja minusta niissä lukee päätös.
Kysymys on käännöksestä. Molemmat suomenkieliset sanat pohjautuvat yhteen ruotsinkieliseen sanaan.
Domslut eli tuomio eli päätös.
Mäkin tiedän hyvin, ettei se tarkoita mitään "rikosrekisterimerkintää" tai muutakaan, kun tuomitaan avioeroon, mutta kyllä se pahalta tuntuu, kun kaikki erossa muutenkin tuntuu rikkinäiseltä ja epäonnistuneelta. Sitten vielä tulee paperi "tuomiosta". Se on vähän kuin yhteiskunnalta märkä rätti vasten kasvoja, kun olet muutenkin hajalla.
Mamma ottaa ja jättää aviomiehensä, jonka jälkeen esiintyy "sinkkuna".
Petollista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuokin luulee olevansa yksinään naimisissa jos toinen osapuoli haluaa eron?
Vai pitääkö tässä ruveta sallimaan yhden hengen avioliitot että ei eroa haluavat ei hermostu?
Ihan sama mitä yhteiskunta tekee ja ajattelee, mutta itsekin olen paperilla erossa mutta oikeasti naimisissa. En siis ole sinkku enkä vapaa, vaikka olen helpottunut päästyäni eroon elämäni ankeuttajasta. Mutta Jumalahan ei avioeroa silmissään siedä, joten olen edelleen naimisissa ja uskollinen kunnes kuolema meidät erottaa.
Eikö myös avioliittoon tulisi tuomita? Siis loogisesti sama sanamuoto.