Minimum change -tauti, kokemuksia?
Hämmästyin lukiessani Peltosen avolesken tarinaa: Peltosen sairaus aiheutti niin paljon kipuja, ettei tämä pystynyt esimerkiksi lukemaan? Legojen rakentelu sujui.
Aiheuttaako minimum change todella niin paljon kipua?
Toki sairaalla oli myös bakteeritartunta, sekö oli syyllinen?
Kokeneet, pyydän kertomaan tuntemuksianne, kiitos!
Kommentit (11)
Taisi olla joitain muita syitä siihen, miksi päätyi siihen mihin päätyi. Ei voi ajatella tautia syylliseksi.
Minimal change. Mulla on lapsena ollut tuo (olen keski-ikäinen), todettiin ohimenneeksi murrosiässä. Munuaiskokeisss näkyy että jotain on ollut mutta ovat paikallaan ja toimivat normaalisti.
Se ei aiheuttanut lainkaan kipuja. Olin kyllä turvoksissa ja hoitona raskaat kortisonikuurit omine sivuvaikutuksineen, tuhosivat mm nälän säätelyn.
Itseäkin kiinnostaisi, millainen ennuste tässä taudissa sitten on? Lääketieteellinen kuvaus, jonka luin jostain, kuulosti kovin harmittomalta. Toisaalta siellä sanottiin, että minimal change on tyypillisesti seurausta muista sairauksista, joiden joukossa esim. syöpä mainittiin vakavimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Itseäkin kiinnostaisi, millainen ennuste tässä taudissa sitten on? Lääketieteellinen kuvaus, jonka luin jostain, kuulosti kovin harmittomalta. Toisaalta siellä sanottiin, että minimal change on tyypillisesti seurausta muista sairauksista, joiden joukossa esim. syöpä mainittiin vakavimmasta päästä.
Hoitamaton tauti on hengenvaarallinen. Hoidettuna tauti on lapsilla hyväennusteinen, aikuisilla asia on mutkikkaampi ennusteen kannalta. Minimal change kuvaa löydöstä munuaisbiopsiassa ja samantyyppinen vaurio voi johtua monesta eri syystä ja se vaikuttaa oleellisesti ennusteeseen. Aikuisilla tauti herkemmin uusii.
Ihmettelen Iltalehden tulkintaa, että ei pystynyt lukemaan kipujen vuoksi, kun ei tekstissä mielestäni missään kohtaa kivuista puhuttu vaan siitä, että luettu teksti ei "pysynyt päässä".
Hänellä hän oli sairaalabakteeri myös. Se voi aiheuttaa mm. dementian.
Kortisonihoito aiheutti psykoosin.
Mistähän tuo nimi tulee? Minimaalinen muutos, ei kuulosta kovin vakavalta.
Eihän se ollut tuo tauti, vaan hoito, jonka sivuvaikutuksiin kuuluu mm. psykoosit.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tuo nimi tulee? Minimaalinen muutos, ei kuulosta kovin vakavalta.
Kun kyse on sisäelinten toiminnasta niin on vakavaa. Minimal changessa pääsee proteiinia virtsaan. Sairaus on kivuton, mutta siihen kuolee ilman hoitoa ja jotkut hoidon kanssakin. Mä olen tuo lapsena sairastanut.
Lääkäri oli eräässä nettijulkaisussa kertonut että tauti on täysin hoidettavissa lääkkeillä. Siksikin itsemurha tuntuu kummalliselta.