UMK 2026 OFFICIAL đ¶đ¶đ¶
Kohta se huuma taas alkaa. MitÀ tiedÀmme nyt?
1. Haku UMK:hon pÀÀttyi eilen
tÀssÀ tiedot itse kisasta:
https://eurovisionworld.com/national/finland/umk-2026
2. Euroviisut pidetÀÀnkin sitten WienissÀ 16.5.2026
MillÀ mielellÀ odotatte ja kenen toivotte olevan mukana?
Katso lÀhetysajat : UMK26 - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (19117)
Niin ja mun mallissa ei ole vedonlyöntipainotusta edes. Minun kriteerit: Tasapainotettu "track record", kappaleiden kuuntelu ulkomailla, sekÀ viisukanavan striimaukset.
Ruotsin biisi on tylsÀÀkin tylsempi ja laulajallakin hentoinen ÀÀni. Paljon parempia biisejÀ ehdolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset kuvittelevat, ettÀ Euroviisuissa tapahtuu joku André Rieun konserttien kaltainen ihme, kun Linda Lampenius tarttuu viuluun ja yleisö sekoaa tÀysin. NÀin ei tietenkÀÀn ole, vaikka nÀmÀ Arttu Wiskari -fanit yrittÀvÀt itselleen vakuutella. HeiltÀ unohtuu tÀysin faktat, ettÀ André Rieu on aivan jotain muuta kuin Linda Lampenius Pete Parkkosen kainalossa.
Eli herÀtkÀÀ pikku hiljaa todellisuuteen. Emme tule nÀkemÀÀn André Rieun kaltaista spektaakkelia. EikÀ Eurooppalaisia tulla puhuttelemaan Lampeniuksen viulunsoitolla, tapahtuu se sitten kyykyssÀ liekkien keskellÀ tai ei.
ĂlkÀÀ siis pitĂ€kö eurooppalaisia tyhminĂ€ ja kuvitelko, ettĂ€ tubettajat tietĂ€vĂ€t miten viulu puhuttelee eurooppalaisia. NĂ€in ei ole koskaan ollut, eikĂ€ nĂ€in tule koskaan olemaan.Nauttikaa AndrĂ© Rieun lahjakkuudesta, mutta Ă€lkÀÀ kuvitelko, ettĂ€ Linda Lampeniuksella on mitÀÀn tekemistĂ€ AndrĂ©n kaltaisen lahjakkuuden kanssa.
Onko kyseessÀ Marita Taavitsaisen mies?
Kiitos kysymyksestÀ. En tiedÀ kenen mies Pete Parkkonen on.
Andre viittaa tuossa Taavitsaisen tunnetuimpaan kappaleeseen. Et oo vissiin suomalainen, kun et tiedÀ.
-winner-
Luulisi Winnerinkin tietĂ€vĂ€n kuka on AndrĂ© Rieu. Olen pitĂ€nyt sinua fiksuna ja kulttuuria ymmĂ€rtĂ€vĂ€nĂ€ ihmisenĂ€. ĂlĂ€ anna minun siis pettyĂ€ sinuun, kun en ole vielĂ€ nĂ€hnyt sille aihetta.
Ei pÀrjÀÀ viihdyttÀvyydessÀ alkuunkaan esim. Paalaselle. En nÀe mitÀÀn syytÀ olla haltioissaan tuosta Rieun soitosta, vaikka kyllÀ hyvin alustit. Oopperat ja sinfoniaorkesterit ja kaikenmaailman talenttitenorikokoonpanot jÀÀvÀt kyllÀ minulta katsomatta ja kuuntelematta, niin kultturelli olen.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Niin ja mun mallissa ei ole vedonlyöntipainotusta edes. Minun kriteerit: Tasapainotettu "track record", kappaleiden kuuntelu ulkomailla, sekÀ viisukanavan striimaukset.
Mun malli on vielÀ yksinkertaisempi. Liekinheitin, Kraj mene, Bangaranga. Muilla ei niin vÀliÀ.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Tutkittiin T. Ălyn kanssa vielĂ€ Youtubekatdeluiden painoarvoa klusterimaita, ei tule Kyprokselta tai Kreikasta meille kilpailijaa kĂ€rkikahinoihin. LisĂ€ksi tulimme siihen tulokseen, ettĂ€ jos ei ole masinointia, niin Israel on Top 10 puolivĂ€lin tienoilla.
"Alapeukkujen sijaan argumentoikaa faktoilla, mikÀli kykenette, kiitos."
Villi arvaus, ettÀ alapeukkuja tulee siksi, kun tÀÀ Andre ei ole edes tÀssÀ kisassa mukana ja vertailet kuitenkin Lindaan jotenkin vÀhÀtellen. Mutta ei se mitÀÀn, mÀhÀn saan niitÀ pelkÀstÀÀn allekirjoittamalla tÀhÀn
-winner-
Ei ole Ruotsilla mitÀÀn asiaa top 3 tÀnÀ vuonna. TÀmÀ oli heikoin vuosi melodifestivalenissa aikoihin ja jos tuo tekele olisi jonkun muun maan biisi, voitolla ei edes spekuloitaisi. Melodia on varastettu suoraan muista biiseistÀ miksaamalla yhteen eikÀ esiintyjÀllÀ ole kummoista karismaa. Esityksen laadulla Ruotsi toki aina hilaa itseÀÀn ylöspÀin, mutta paikka on max 4. Veikkaan top 3 Suomi, Tanska ja Ranska. Tanska ja Suomi kisaavat voitosta.
PistÀkÀÀ nyt joutilaat ketjulaiset se kaikentietÀvÀ tekoÀlynne ratkomaan tÀmÀ mysteeri eli millÀ todennÀköisyydellÀ ja kenen masinoimilla ÀÀnillÀ Windows95man pÀÀtyi Suomen ehdokkaaksi?
-winner-
Vierailija kirjoitti:
PistÀkÀÀ nyt joutilaat ketjulaiset se kaikentietÀvÀ tekoÀlynne ratkomaan tÀmÀ mysteeri eli millÀ todennÀköisyydellÀ ja kenen masinoimilla ÀÀnillÀ Windows95man pÀÀtyi Suomen ehdokkaaksi?
-winner-
No se sanoi, ettÀ oli KÀÀrijÀ-aallon jÀlkimaininkeja. HyvÀ FLOW-keikka. Muut biisit oli liian raskaita sinÀ iltana. SiitÀ tuli "talking point".
Vierailija kirjoitti:
Ei ole Ruotsilla mitÀÀn asiaa top 3 tÀnÀ vuonna. TÀmÀ oli heikoin vuosi melodifestivalenissa aikoihin ja jos tuo tekele olisi jonkun muun maan biisi, voitolla ei edes spekuloitaisi. Melodia on varastettu suoraan muista biiseistÀ miksaamalla yhteen eikÀ esiintyjÀllÀ ole kummoista karismaa. Esityksen laadulla Ruotsi toki aina hilaa itseÀÀn ylöspÀin, mutta paikka on max 4. Veikkaan top 3 Suomi, Tanska ja Ranska. Tanska ja Suomi kisaavat voitosta.
KyllÀ, olen samaa mieltÀ Tanskasta sun kanssa. SillÀ ei ole klusterimaita ympÀrillÀ, toki Pohjoismaat kuunnellaan toisiamme (Saksa tuskin luukuttaa tÀtÀ).
SillÀ on koko ajan tasaisesti kuunteluita ympÀri eurooppaa.
Itse kuitenkin pitÀisin yllÀttÀjÀmaana Norjaa. Se laulaja on ihan helkkarin hyvÀ. Saattaa laulaa suohon ihan kaikki. Mutta ropeloiko munia nahkahousut jalassa, se voi olla vÀhÀn liikaa.
Vierailija kirjoitti:
KyllÀ Suomellakin on mahdollisuus Suomi-lisÀÀn, mutta ei se ole samalla tavalla vakio niin kuin Ruotsi-lisÀ. Ruotsi-lisÀ nÀkyy siinÀ, ettÀ epÀvarmat ÀÀnestÀjÀt ÀÀnestÀvÀt jotain turvallista maata, jonka biisi on riittÀvÀn laadukas mutta ei ehkÀ kuitenkaan millÀÀn tavalla uutta. Ei uskalleta sanoa, ettÀ tuopas ei olekaan juuri minkÀÀnlainen tai ettÀ esitys on vanhanaikainen tai muuta, mitÀ sanottaisiin, jos nimessÀ ei lukisi Ruotsi. Mutta toki Ruotsin suhteen on muistettava, ettÀ he kyllÀ tuovat Euroviisihin laadukasta materiaalia vuodesta toiseen, joten on hankala osoittaa, mikÀ on oikeasti itse biisin ja artistin ihailua ja mikÀ vain sitÀ tutun ja turvallisen ihailua. Ja joskus se on pelkÀstÀÀn sitÀ artistin ihailua niin kuin Loreenin Tattoo, joka biisinÀ on tÀysin keskinkertainen mutta esittÀjÀllÀ on maine viisujen kuningattarena ja onhan hÀn toki taitava laulaja ja loistava esiintyjÀ, niin porukka oli valmis sivuuttamaan vÀhÀn heikomman biisin ongelmakohdat ja ÀÀnestivÀt sitÀ Ruotsia. Pakkohan sen on olla hyvÀÀ, kun se tulee Ruotsista.
KyllÀ Tattoo oli taitavasti tehty biisi. SiinÀkin oli jotain plagiointiepÀilyjÀ ihan kuin Cha Cha chan kappaleella, joka muistuttaa erehdyttÀvÀsti saksan euroviisuehdokasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomea tosiaan edustaa Playboy-girl ja Gigolo. Vois ehkÀ vÀhÀn vaihtaa tyyliÀ. Nyt on aika noloo, suoraan sanottuna.
NĂ€yttĂ€vĂ€ pari. đȘđ»đ„đ»
Kuinka niin? Euroviisuissa nyt on hyvÀnnÀköisiÀ esiintyjiÀ pilvin pimein joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset kuvittelevat, ettÀ Euroviisuissa tapahtuu joku André Rieun konserttien kaltainen ihme, kun Linda Lampenius tarttuu viuluun ja yleisö sekoaa tÀysin. NÀin ei tietenkÀÀn ole, vaikka nÀmÀ Arttu Wiskari -fanit yrittÀvÀt itselleen vakuutella. HeiltÀ unohtuu tÀysin faktat, ettÀ André Rieu on aivan jotain muuta kuin Linda Lampenius Pete Parkkosen kainalossa.
Eli herÀtkÀÀ pikku hiljaa todellisuuteen. Emme tule nÀkemÀÀn André Rieun kaltaista spektaakkelia. EikÀ Eurooppalaisia tulla puhuttelemaan Lampeniuksen viulunsoitolla, tapahtuu se sitten kyykyssÀ liekkien keskellÀ tai ei.
ĂlkÀÀ siis pitĂ€kö eurooppalaisia tyhminĂ€ ja kuvitelko, ettĂ€ tubettajat tietĂ€vĂ€t miten viulu puhuttelee eurooppalaisia. NĂ€in ei ole koskaan ollut, eikĂ€ nĂ€in tule koskaan olemaan.Nauttikaa AndrĂ© Rieun lahjakkuudesta, mutta Ă€lkÀÀ kuvitelko, ettĂ€ Linda Lampeniuksella on mitÀÀn tekemistĂ€ AndrĂ©n kaltaisen lahjakkuuden kanssa.
Ăööh tuota... oletko nyt yhtÀÀn ymmĂ€rtĂ€nyt Lampeniuksen viulunsoittotaidon?! Ollakseen lahjaton viulisti, Lampenius on menestynyt hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eurovision World Modelin ennustemallin mukaan, joka on ollut historiallisesti erittÀin tarkka voittajan ennustamisessa vuodesta 2015, viisut voittaa tÀnÀ vuonna Ruotsi 407 pistettÀ. Muut maat jÀrjestyksessÀ Ranska 387, Suomi 373, Israel 346 ja Tanska 286 ja Australia 276, Ukraina 265, Kreikka 248. Saapi nÀhdÀ, miten nÀmÀ ennusteet ensinnÀkin vielÀ muuttuvat vai muuttuvatko ollenkaan ja pitÀvÀtkö paikkansa.
TÀmmöiset höpöhöpöt voi jÀttÀÀ ihan omaan arvoonsa. Tuossa ei oteta huomioon, ettÀ tÀmÀn vuoden Ruotsin kappale on ihan paska. Laulaja onneton.
Niin ja Ruotsin piti voittaa viime vuonna. Tuo nojaa nyt menneeseen liikaa. Suomen biisi ei ole tyypillinen Suomen biisi. Ruotsin biisi ei ole tyypillinen ruotsalainen biisi. Aika fifty-sixty meininkiÀ.
Suomen biisi on tÀnÀ vuonna hyvin ruotsalaistyylinen. LÀhettÀmÀllÀ biisi, joka sopisi paremmin edustamaan Ruotsia, on ehkÀ nyt sitten se tie voittoon.
Tooodella kaukana ruotsalaistyylistÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessÀ Marita Taavitsaisen mies?
Kiitos kysymyksestÀ. En tiedÀ kenen mies Pete Parkkonen on.
Andre viittaa tuossa Taavitsaisen tunnetuimpaan kappaleeseen. Et oo vissiin suomalainen, kun et tiedÀ.
-winner-
Luulisi Winnerinkin tietĂ€vĂ€n kuka on AndrĂ© Rieu. Olen pitĂ€nyt sinua fiksuna ja kulttuuria ymmĂ€rtĂ€vĂ€nĂ€ ihmisenĂ€. ĂlĂ€ anna minun siis pettyĂ€ sinuun, kun en ole vielĂ€ nĂ€hnyt sille aihetta.
Ei pÀrjÀÀ viihdyttÀvyydessÀ alkuunkaan esim. Paalaselle. En nÀe mitÀÀn syytÀ olla haltioissaan tuosta Rieun soitosta, vaikka kyllÀ hyvin alustit. Oopperat ja sinfoniaorkesterit ja kaikenmaailman talenttitenorikokoonpanot jÀÀvÀt kyllÀ minulta katsomatta ja kuuntelematta, niin kultturelli olen.
-winner-
Hienoa, ettÀ ajat viihtyvyyden kaiken edelle. Uskon, ettÀ niin tekee myös André Rieu.
TiedÀt sen Winner itsekin, ettÀ jos olisit kultturelli, sinulta ei jÀisi tenorikokoonpanot, oopperat ja sinfoniaorkesterit katsomatta. Joten ÀlÀ yritÀ olla muuta kuin olet.
Vierailija kirjoitti:
"Alapeukkujen sijaan argumentoikaa faktoilla, mikÀli kykenette, kiitos."
Villi arvaus, ettÀ alapeukkuja tulee siksi, kun tÀÀ Andre ei ole edes tÀssÀ kisassa mukana ja vertailet kuitenkin Lindaan jotenkin vÀhÀtellen. Mutta ei se mitÀÀn, mÀhÀn saan niitÀ pelkÀstÀÀn allekirjoittamalla tÀhÀn
-winner-
MikÀ faktoistani meni WinnerillÀ tunteisiin?
ĂlkÀÀ siis pitĂ€kö eurooppalaisia tyhminĂ€ ja kuvitelko, ettĂ€ tubettajat tietĂ€vĂ€t miten viulu puhuttelee eurooppalaisia. NĂ€in ei ole koskaan ollut, eikĂ€ nĂ€in tule koskaan olemaan.
Nauttikaa André Rieun lahjakkuudesta, mutta ÀlkÀÀ kuvitelko, ettÀ Linda Lampeniuksella on mitÀÀn tekemistÀ Andrén kaltaisen lahjakkuuden kanssa.
https://youtu.be/Y6rbE4Z7P_s?si=9ZguQN5ocqspdkdb&t=151
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin biisi on tylsÀÀkin tylsempi ja laulajallakin hentoinen ÀÀni. Paljon parempia biisejÀ ehdolla.
Kuuluisia viimeisiÀ sanoja: "Ruotsalaisten biisillÀ ei voiteta". Ja kuinkas sitten kÀvikÀÀn....
Jokainen LiekinheitintÀ fanittava voi tykönÀÀn miettiÀ, olisiko tÀmÀ duetto voittanut tanskan kielellÀ....
EhkÀ kuitenkin olisi parasta seurata tilannetta eikÀ suoralta kÀdeltÀ aina vain höpöhöpötellÀ? Voi kÀydÀ miten vain, ja jos tunnettu ja monena vuoteen oikeaan osunut ennustemalli tekee jonkun skenaarion niin onhan sen todentumista suuntaan tai toiseen ihan kiva seurata. Ja nyt skenaario on, ettÀ Ruotsi voittaisi.