Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En nyt ihan ymmärrä, tätä kansanedustajien lentokulujen kauhistelua tässä yhteydessä.

Vierailija
24.08.2025 |

Isossa maassa osa edustajista edustaa esim. Lappia ja jos perhe asuu siellä, lienee kohtuullista, että pääsee perheen luo viikonlopuiksi. Ja kun Finnairin hinnat on nykyään ihan poskettomia, niin siitähän ne kulut tulee.

Rahahan menee käytännössä vain valtion yhdestä taskusta toiseen tässä tapauksessa, joten... Voisiha valtio tehdä valtionyhtiönsä kanssa diilin, että kansanedustajille on halvempi hinta, mutta jostain syystä eivät ole niin tehneet.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6baf8ef6-8671-44a2-bff4-f68bc3249…

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saisivat vain sen överin kulukorvauksen, jonka jo saavatkin, olisi pieni motiivi miettiä mitä tekee.

Kun matkustaa veronmaksajien rahalla, voi pröystäillä mielin määrin. Ei tarhintoja katsoa.

Hyvä että kerrotaan näistä. Näkee ketkä laittaa surutta veronmaksajien rahoja turhuuksiin.

Ahneet.

Vierailija
22/35 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuollaiset matkat pitäisi jokaisen itse maksaa? Itsehän jokainen päättää kansanedustajaksi pyrkiä, joten perheentapaamismatkat pitäisi olla omakustanteisia. Niinhän ne on muillekin, jotka ottavat työpaikan jostain kaukana kotoa.

Ja kyllä kansanedustajan palkalla pitäisi pystyä matkaliput ostamaan. 

No kansanedustajan toimi on tässä suhteessa poikkeuksellinen, koska heitä tulee koko maasta, mutta työpaikka on Helsingissä. Näin ollen olisi epäreilua esim. lappilaisia kohtaan, kun se töölöläinen edustaja vaan kävelee kotoaan töihin, mutta hänen pitäisi itse maksaa lennot toiselta puolelta maata. Jos taas edellytettäisiin koko perheen muuttoa Helsinkiin, se karsisi ehdolle asettuvien määrää.

Jännä että tätä epäreiluutta ei sitten tunneta missään muussa ammatissa?

No kansanedustaja nyt sattuu olemaan erilainen kuin muut ammatit. Siinä on pakko olla koko Suomi edustettuna ja siitä seuraa se, että toisilla on pidemmät matkat kuin toisilla. Muissa ammateissa voit etsia töitä vapaasti mistä kaupungista vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rovaniemi ihan ymmärrettävä, mutta joku Sinuhe tai muut Jyväskyläläiset menevät taksikortilla Hki-Vantaalle ja taksilla kotiovelle, ek-talon vierestä lähtee parin tunnin juna, joka on ilmainen - saa myös varata hiljaisen tilan, on ilmainen wifi työskentelyyn jne. Vihreät toki menevät junalla, kok. lentävät tämänkin välin, kepuperseet hilloavat mahd. sähköautoonsa törkeät kilometrikorvaukset - vaikka jäisivät viikonlopuksi Ihkuun dokaamaan.

Sitten voikin jämäkkänä huudella töihin menosta ja puhua vastuullisesta verorahojen käytöstä.

Vierailija
24/35 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kansanedustaja nyt sattuu olemaan erilainen kuin muut ammatit. Siinä on pakko olla koko Suomi edustettuna ja siitä seuraa se, että toisilla on pidemmät matkat kuin toisilla. Muissa ammateissa voit etsia töitä vapaasti mistä kaupungista vaan.

No ei kyllä. Mieheni esimerkiksi on puolustusvoimien palveluksessa ja joutuu lähtemään töihin tasan sinne minne komennetaan. Se on sitten muun perheen ongelma seuraako perässä vai ei, toki hyvin mahdollista että muutaman vuoden päästä muutetaan taas. Eikä saa mitään lentomatkoja korvattua jos tulee viikonlopuksi kotiin, kakkosasunnostakin vain vähän verovähennyksiä. 

Vierailija
25/35 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuollaiset matkat pitäisi jokaisen itse maksaa? Itsehän jokainen päättää kansanedustajaksi pyrkiä, joten perheentapaamismatkat pitäisi olla omakustanteisia. Niinhän ne on muillekin, jotka ottavat työpaikan jostain kaukana kotoa.

No kansanedustajan toimi on tässä suhteessa poikkeuksellinen, koska heitä tulee koko maasta, mutta työpaikka on Helsingissä. Näin ollen olisi epäreilua esim. lappilaisia kohtaan, kun se töölöläinen edustaja vaan kävelee kotoaan töihin, mutta hänen pitäisi itse maksaa lennot toiselta puolelta maata. Jos taas edellytettäisiin koko perheen muuttoa Helsinkiin, se karsisi ehdolle asettuvien määrää.

Rovaniemelle menee juniakin. Enkä ymmärrä, miksi perhettä pitäisi tavata joka viikonloppu. Käyvätkö europarlamentaarikot Suomessa joka viikko?

Vierailija
26/35 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rovaniemelle menee juniakin. Enkä ymmärrä, miksi perhettä pitäisi tavata joka viikonlop

Haluatko, että ehdolle asettuu vain bilettävät sinkkumiehet?

Jos tuollaisia ehtoja on, että käyt sitten kotona vain jouluna ja juhannuksena, niin ei niitä halukkaita ole enää kovin montaa ehdolle asettumaan.

Vierailija
27/35 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on todella lapsellisia kommentteja, kansanedustajatko niitä käyvät rustaamassa? En leiki teidän kanssa, jos en pääse teidän rahoilla lentelemään? 

Jo on aikoihin eletty. 

Vierailija
28/35 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttaminen myös tarkoittaisi, että esimerkiksi lappilaisia edustajia ei käytännössä olisi, kun he muuttaisivat aina perheineen pois, kun tulisivat valituksi. Itse asiassa he eivät tuon jälkeen edes saisi enää asettua ehdolle Lapin vaalipiiristä.

Demokratialle todella vahingollista, jos edustajia olisi vain pk-seudulta. Ja ei siis lain mukaan edes onnistuisi. Eiköhän noilla kauempaa tulevilla edustajilla olen riittävän rankkaa reissaaminen muutenkin. Ei ne sitä huvikseen tee.

Vierailija
29/35 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain nokerreltavaa ja kansaa "kauhituttavaa" pitää aina keksiä punaisiksi otsikoksi.

Eräät vakkarikommentoijat valittivat siitäkin, kun pressapari oli ostanut prinsessa Victorialle narsissikimpun (mahdollisesti mutta ei todennäköisesti yhteiskunnan rahoilla).

Vierailija
30/35 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappi on asia erikseen, mutta yksi ahkerimmista on Kuopion edustaja.  Juna menee 4 tunnissa Helsingin keskustasta Kuopion keskustaan. Mikä ajallinen voitto tulee siinä, että matkustaa Helsinki-Vantaalle noin tunnin etuajassa, lentää Kuopioon, jossa lentoasema ei ole keskustaa lähelläkään. Eroa varmasti alle tunti ja junia menee monta päivässä. 

Vierailija
31/35 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö Lapista saakka tulla JOKA viikko eduskuntataloon, nojailemaan kyynärpäihin, painamaan jotain juu-ei nappia ja näpyttelemään sitä puheinta?

Ei voi etänä näitä hoitaa?

Edustaja Autto toimii puolustusvaliokunnan puheenjohtajana. Sitä tehtävää ei voi etänä hoitaa, kun valiokunta taitaa nykyään kokoontua eduskunnan turvahuoneessa, jonne älylaitteita ei saa tuoda.

Vierailija
32/35 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttaminen myös tarkoittaisi, että esimerkiksi lappilaisia edustajia ei käytännössä o

Junat kyllä kulkevat Lappiinkin. Ei tarvita lentokoneita. 

Vierailija
33/35 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voisivat toimia kuten me muutkin duunarit eli maksaa kodin ja työpaikan väliset matkat ITSE. 

Se neljän vuoden pesti ona aika lyhyt, kyllä kansanedustajan pitää välillä käytdä kotikyläässään näyttäytymässä, mieli tulla uudestaan valituksi.

Jokaisella on mahdollisuus alkaa kansanedustajaksi, sitä vain  vaalityötä tekemään. 

Vierailija
34/35 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ministerit itse etsii leikkauskohteita, heiltä voisi tasapuolisuuden nimissä poistaa melkoisesti etuuksia, sopeutumisrahat, taksikortit, lentoedut ..... käyttäkööt julkisia kuten muutkin. 

Kansanedustajien määrän voisi puolittaa sataan ja ehdoton kielto hoitaa samanaikaisesti kunnanvaltuuston pestiä ja muutkin luottamustoimet katkolle. Etsitään nyt niitä säästöjä. 

Vierailija
35/35 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanedustajat työssään elävät 80-lukua. Silloinhan kaikki oli luksusta muillakin esimerkiksi mainostoimistot, pankit ym. Heillä on helppo valita luksusta, me muut maksamme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä