HS: Kuka minua hoitaa? Ei kukaan, sanoo Anneli, 85
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011420815.html
"85-vuotias perheetön leski Anneli Vuoristo-Salonen on huolissaan vanhusten hoivasta ja pohtii kuka häntä hoitaisi.
Vuoristo-Salonen kritisoi ajatusta perheiden vastuun lisäämisestä vanhusten hoidossa, sillä monilla ikääntyvillä ei ole omaisia.
Hän toivoo yhteiskunnan huolehtivan vanhuksista ja painottaa, että vanhuskin voi elää rikasta elämää."
"Tänä kesänä työeläkevakuutusyhtiö Varman toimitusjohtaja Risto Murto toivoi lisää keskustelua perheen vastuusta vanhusten hoivassa..."
Anneli itse jäi vanhempiensa ainokaiseksi, sillä isä kuoli sodassa.
"Sukulaisia on vähän ja he asuvat ympäri maailmaa. Rakkaan miehensä hän menetti kaksitoista vuotta sitten sydäntahdistimen petettyä.
Tätä taustaa vasten ajatusta vanhustenhoidon kaatamisesta sukulaisille tuntuu kylmältä.
"Kuka minua hoitaa? Ei kukaan."
Ajatus vanhuksia ilman yhteiskunnan apua hoivaavista perheistä, joissa hoiva lopulta jää naisten vastuulle, muistuttaa Vuoristo-Salosesta menneen maailman agraariyhteiskuntaa. Siihen ei kuitenkaan ole paluuta.
Eikä kuka tahansa edes voi ryhtyä hoitamaan toista ihmistä. Se on työtä, joka vaatii ammattitaitoa."
"Haastattelun jälkeen hän suunnittelee kirjoittavansa Risto Murrolle ajatuksia herättävän viestin.
"Aion kirjoittaa hänelle ja kysyä, että onko hän valmis hoitamaan minua.""
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei tehnyt lapsia?
En minä ainakaan hoida dementoituneita vanhempiani. Todella raskasta hommaa. Koko ikäni olen muita palvellut työkseni ja nyt kun eläkeikä koittaa aion vihdoinkin olla vapaa aikatauluista ja velvoitteista, harrastaa ja matkustella, viettää vaikka talven etelässä jos siltä tuntuu. Enkä kyllä vaadi, että omatkaan lapseni elämäänsä joutuisivat rajoittamaan minun hoitamisen vuoksi koskaan.
En muuten kyllä halua minäkään hoitaa sinun dementoituneita vanhempiasi. Enkä halua myöskään rajoittaa elämääni sinuakaan hoitamalla.
Paska ala ja kusipäisiä kollogaja. Hajotkoon omaan mahdottomuuteensa
Minulla on lapsi mutta en odota hänen hoitavan minua joskus vanhana ja sairaana. Hirveä ajatuskin kuormittaa lapsia tuolla tavoin.
Oletko 100% varma, että sinun lapsesi tulevat hoitamaan sinut?