HS: Kuka minua hoitaa? Ei kukaan, sanoo Anneli, 85
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011420815.html
"85-vuotias perheetön leski Anneli Vuoristo-Salonen on huolissaan vanhusten hoivasta ja pohtii kuka häntä hoitaisi.
Vuoristo-Salonen kritisoi ajatusta perheiden vastuun lisäämisestä vanhusten hoidossa, sillä monilla ikääntyvillä ei ole omaisia.
Hän toivoo yhteiskunnan huolehtivan vanhuksista ja painottaa, että vanhuskin voi elää rikasta elämää."
"Tänä kesänä työeläkevakuutusyhtiö Varman toimitusjohtaja Risto Murto toivoi lisää keskustelua perheen vastuusta vanhusten hoivassa..."
Anneli itse jäi vanhempiensa ainokaiseksi, sillä isä kuoli sodassa.
"Sukulaisia on vähän ja he asuvat ympäri maailmaa. Rakkaan miehensä hän menetti kaksitoista vuotta sitten sydäntahdistimen petettyä.
Tätä taustaa vasten ajatusta vanhustenhoidon kaatamisesta sukulaisille tuntuu kylmältä.
"Kuka minua hoitaa? Ei kukaan."
Ajatus vanhuksia ilman yhteiskunnan apua hoivaavista perheistä, joissa hoiva lopulta jää naisten vastuulle, muistuttaa Vuoristo-Salosesta menneen maailman agraariyhteiskuntaa. Siihen ei kuitenkaan ole paluuta.
Eikä kuka tahansa edes voi ryhtyä hoitamaan toista ihmistä. Se on työtä, joka vaatii ammattitaitoa."
"Haastattelun jälkeen hän suunnittelee kirjoittavansa Risto Murrolle ajatuksia herättävän viestin.
"Aion kirjoittaa hänelle ja kysyä, että onko hän valmis hoitamaan minua.""
Kommentit (24)
Itse ajattelin hankkia aseen ennen eläkepäiviä.
Ei ole lapsia hoitamassa. Enkä kyllä haluaisi että kukaan joutuukaan hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksei tehnyt lapsia?
Oletko kuullut hedelmättömistä ihmisistö?
Vierailija kirjoitti:
Miksei tehnyt lapsia?
En minä ainakaan hoida dementoituneita vanhempiani. Todella raskasta hommaa. Koko ikäni olen muita palvellut työkseni ja nyt kun eläkeikä koittaa aion vihdoinkin olla vapaa aikatauluista ja velvoitteista, harrastaa ja matkustella, viettää vaikka talven etelässä jos siltä tuntuu. Enkä kyllä vaadi, että omatkaan lapseni elämäänsä joutuisivat rajoittamaan minun hoitamisen vuoksi koskaan.
Lapsettomat vanhukset laitetaan avustetun i-m linjastolle aikaisessa vaiheessa. Ei se tietenkään heidän oma toive ole, vaan yhtiskunnan, jota ei yksinäiset vanhukset kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Miksei tehnyt lapsia?
Isäni kanssa samassa palvelutalossa oli pappa, joka jutteli paljon meille muiden vieraille. Hänellä ei ollut omia lapsia, mutta melkein joka viikonloppu joku sisarusten lapsista kävi, samalla paikkakunnalla heitä ei asunut. Hän kertoi avoimesti, että olisivat kovasti toivoneet vaimonsa kanssa omia, mutta luultavasti hänen lapsena sairastamansa keltatauti oli syynä, etteivät niitä saaneet. Kertoi tämän monta kertaa.
Haluan kyllä nähdä tuon säästämisen, oma palkkani alle 2000 e. siitäpä vanhuuden turvaa :D
Menee kaikki kädestä suuhun elämiseen. Ruokaketjut nostavat hintojaan sitä mukaa, kun ihmisten säästöt kasvavat. Pitää huolen, ettei säästöön jää.
Vierailija kirjoitti:
Miksei tehnyt lapsia?
Kaikki eivät saa lapsia, vaikka haluaisivat. Eikä lapsista ole välttämättä hoitamaan, vaikka lapsia olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Miksei tehnyt lapsia?
Siis pitääkö lapsia alkaa "tekemään" itsekkäästi siitä syystä että joku hoitaisi vanhana?
Entäs me, jotka ei voi lapsia saada?
Mullahan ois ihan sama kuolla jo nyt, mutta ne haluaa näennäisesti koittaa "pelastaa" tätä elämää että tilastoihin ei tule itsemurhia. Ei ne mitään eutanasiapilleriäkään anna.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on exit-suunnitelmia. Oon oikeasti aivan kauhuissani mitä sitten kun terveys alkaa rapistumaan. En ikinä haluaisi äitiäni tuohon "hoitoon".
Onko tämä ihan normaalia ja ok, että kansalaiset ajattelee näin toivottomasti? Miten muualla?
Suomi, maailman onnellisin kansa. Ei helevetti.
Vierailija kirjoitti:
Miksei tehnyt lapsia?
Oletko tullut ajatelleeksi, että lapsetkin voivat kuolla jopa ennen sinua.
Annelin olisi kannattanut elää terveellisemmin. Minun äitini on 90-vuotias ja tekee kaikki arjen hommat edelleen itse. Ja asuu korvessa. Ei ole kotihoitia. Tottakai soittelen päivittäin ja käyn viikoittain kylässä ja tuon kaupasta samalla mitä tarvitsee.
Annelilla on "hiukan sukanvarressakin" rahaa. Onhan se kivuliasta, jos niitä joutuu käyttämään ja kustantamaan omia hoivapalveluitaan.
Mutta, ketä varten hän rahaa kerää, testamentti valtiolle?
Aiheen sivusta. Anneli on hoikka ja huoliteltu, hiukset lainehtivat upeasti. Kaunis vanhus. Vientiä varmasti olisi jo palvelutalon eteisessä.
Exit-puheet ei Eeltä.
Äitini suvussa yleisesti 80+ kuolinikiä,
eurooppalaisen isäni suvussa lähemmäs
100 vee eliniän ennuste ei harvinainen ilmiö.
Äitini ei elänyt edes kasikymppiin.
Hänellä taustalla synnytyskomplikaatio >
massiiv. aivoverenvuodon/halvaantumisen
aih. sooman/aivojen ennenaik.
degeneroituminen.
[Palstan mukaan 50 on jo riittävästi. 🤔
Toivottavasti elän ainakin kuusfemmaksi..]
Mitäs ei hankkinut lapsia. Turha ruikuttaa. Oma vika, sitä saa mitä tilaa. Anneli kaivaa nyt vaan kuvettaan ja palkkaa itse itselleen hoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Miksei tehnyt lapsia?
Idiootti, hyppää katolta.
Vierailija kirjoitti:
Voimaantuneen velan kujanjuoksu ja kohtalo.
Kuuntelin tästä keskustelua ja siinä asiantuntijat tms sanoivat että se vie aikaa ennen kuin tällainen systeemi voidaan viedä läpi koska ihmisten pitää varautua siihen säästämällä. Eli ei ole Annelin eikä vielä kuusikymppistenkään ongelma tämä.