Mitä vinkkejä omavaraiseen elämään?
Kommentit (8)
Itse haluaisin myös elää mahdollisimman omavaraisesti. Itselläni on jonkin verran hyötypuutarhaa, josta riittää myös talveksi syötävää. Myös polttopuita tulee omasta metsästä.
Käsityötaitoisena yritän tehdä mahdollisimman paljon itse. Päämääränä on tehdä mahdollisimman kestäviä vaatteita ja muuta tarpeellista, joita ei tarvitse uusia jatkuvasti.
Asuinpaikka on valittu siten, että pääsen polkupyörällä ja kävellen liikkumaan töihin ja keskustaan, joten minulle ei tule autokuluja. Polkupyörä on yksinkertainen ja vaihteeton, jonka pystyy itse huoltamaan ja korjaamaan helposti.
Tässä muutama asia mitä tuli itselleni mieleen...
Valtion pitäisi tarjota tontteja omanvaraisuudesta haaveileville köyhille. Voi kuulostaa radikaalilta, mutta näin on useissa käänteissä maan historiassa toimittu, ja nyt olisi hyvä aika taas tuollaiselle asutus- ja omavaraisuuspolitiikalle. Toivottavasti jokin puolue ottaisi tämän asiakseen.
Meillä on vajaa puolen hehtaarin tontti, kasvattelen itse maa-artisokkaa, perunaa, kesäkurpitsaa ja porkkanaa. Pidän myös omavaraisuutena puuhellaa ja leivinuunia, omia puita on vielä ensi talveksi mutta sitten joudutaan hankkimaan muualta(ehkä miehen isältä). Kanoja me pidettiin muutama vuosi mutta viime syksynä laitettiin pois kun alko nousta munien hinta liian korkeaksi, parempi olisi vaikka kalastaa proteiinit tuosta järvestä mutta enpä ole saanut aikaseksi kun pitäs venekkin hommata ja selvittää kaikki lupa-asiat.
Ensi keväänä voisi laittaa kasvihuonetta, nyt oli vain korvossa yhdet tomaatin ja kurkun taimet testinä ekaa kertaa, hyvin sujui niiden kanssa. Paprikaa tahtoisin, sitä voisi kuivattaa kesäkurpitsan kanssa.
Sienien kasvatus kiinnostaa myös, ymppejä sain tehtyä mutta kasvatus ei onnistunut.
Tässä on kangasmehtää ympärillä niin marjoja olisi niin paljon kun vaan viihtisi kerätä, siinä pitäisi kunnostautua ja tehdä vaikka hilloksi.
- 4440ha
Riippumattomuus autosta. Jos pystyy hoitamaan tarvittaessa asioinnit vaikka polkupyörällä, niin olet oikeasti omavarainen. Polttomoottoriauto ei veny omavaraisuuteen mitenkään, vaan olet täysin kusessa jossain perämetsässä, jos polttoaineiden jakelu häiriintyy.
Metsää olisi hyvä olla melko paljon, edes joku 2-3 hehtaaria josta saisi polttopuut. 20 hehtaarista ylöspäin alkaa jo olla arvoakin omavaraiseen elämään
Tontin ei tarvitse olla järjin suuri. Oleellismpaa on, että asut hyvällä kasvuvyöhykkeellä ja saat käytettyä pinta-alan tehokkaasti. Hyvä kasvuvyöhyke liittyy myös tehokkaaseen aurinkopaneelien sähköntuotantoon. Vielä parempi, jos saat tontin järven tai meren rannalta, niin pystyt kalastamaan. Lämmitys puulla on aika tehotonta, ellei satsaa todella hyvään varaavaan takkaan. Polttopuusta tulee helposti riippakivi, jos se on pääsääntöinen lämmön lähde. Minusta paras yhdistelmä on maalämpökaivo ja varaava takka. Puuhella on myös hyvä olla, mutta pääsääntöisesti käyttäisin energiatehokasta induktioliettä. Oma kaivo täytyy olla.
Elämme yllättävän omavaraisesti pk-seudulla, usko tai älä. Lähes kaikki kasvikset, marjat ja omenat tulee pihalta. Lähimetsässä on runsaasti marjoja ja sieniä, eikä tätä apajaa kovin moni muu tule ajatelleeksi. Meillä on useampi kana, ja munia saadaan jopa myyntiin naapurustoon. Rakennettiin vuosi sitten auringolla toimiva lämminvesivaraaja, joka toimii keväästä syksyyn. Sähkön suhteen emme ole omavaraisia, ja sähköauto syökin aika paljon talouden sähkönkäytöstä. Mutta sähköauton ansiosta ollaan saatu sähköt käyttöön silloin, kun on laaja sähkökatkos. Auto ei ole meille täysi välttämättömyys muutenkaan, kun polkupyörällä pääsee asioille.
Hehtaarin tontti ja 5000 euroa istutuksiin. Nyt aluksi.