Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennen oppineet tunsivat kirjallisuutta, runoutta, sanoivat sitaatteja kuuluisista mietelmistä

Vierailija
23.08.2025 |

Onko tällaista sivistystä enää? Tietääkö nuorempi korkeakoulun käynyt ja merkittävässä asemassa oleva henkilö enää maailmankirjallisuudesta, taiteesta, kulttuurista? Luetaanko kirjallisuutta laajasti enää? Muuta kuin eläkeikäiset. 

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaus on kuin lankakerä. Siinä on alku ja loppu.

- suuri ajatteljia ja filosofi Matti Nykänen.

Vierailija
2/3 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joku kirjallisuudentutkija tai filosofi, mutta useimmat keskittyvät omaan tieteenalaansa ja saattavat senkin sisällä olla hyvin kapea-alaisia. Tosin kaikkien puolustukseksi pitää sanoa, että ennen muinoin sitä tunnettavaa ja muistettavaa kulttuuria oli vähemmän. Nykyisin kirjoja ynnä muuta tuotetaan niin valtavia määriä, että kukaan ei ennätä perehtyä kaikkeen. Siinä mielessä erikoistuminen ja kapea-alaisuus on ymmärrettävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän mä olen elämäni aikana lukenut runsaasti tiedekirjallisuutta eli kirjallisuutta, jonka peruskieli on matematiikka. Kaunokirjallisuus ei mua kiinnosta, ja runoudesta ei taas pidä juuri lainkaan. Filosofia toki uppoaa vielä. Kiinnostukseni ensisijainen kohde on ollut matematiikka, fysiikka, taloustieteet ja teknologia. Olen teknokraatti, eikä teknokraatteja pidetä jostain kumman syystä sivistyneinä ihmisinä. No, ei se mua sinänsä haittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme