Milloin tajusit että etelän lomakohteet ovat suuri vedätys?
Otetaan esimerkeiksi esim Espanja, Italia ja Turkki.
Paikalliset eivät chillaile päivästä toiseen jossain söpössä terassilla nauttien jokaisena päivänä vuoden ympäri toinen toistaan upeampia mestari kokkien tekemiä ruokia, eivät juo jatkuvasti huippuluokan viiniä ja drinkkejä. Heidän päivänsä eivät kulu Vespalla auringonlaskua kohti ajellen eivätkä kaikki ihmiset siellä näytä täydellisiltä malleilta, vaan mukaan mahtuu paljon myös rumiakin ihmisiä. Jokainen ei pukeudu superhienoihin merkkivaatteisiin ja asu täydellisessä talossa, jonka parvekkeelta avautuu henkeäsalpaava näkymä lähes loputtomiin viinitarhoihin joidenka takana kimmeltää kaunis ja tyyni meri. Nuo ihmiset joutuvat käymään tympeissä töissä pienellä palkalla aivan niinkuin täällä suomessakin. Paljon byrokratiaa, ilmanlaatu ei ole kovin hyvä ja talvella ei monessa paikassa bikinit päällä kuljeskella. Jätehuolto on huonompaa kuin suomessa jne. ja hillitön kasa p akolaisia. Turkissa on lisäksi ongelmana muslimit.
Kommentit (34)
Afrikkalaiset ja lähi-itäläiset luulevat juuri noin ja tulevat Eurooppaan omalla luvalla. Silmissä kiiltää vielä fantasia hypersexuaalisista vaaleista ja sinisilmäisistä kaunottarista, jotka antavat välittömästi seksiä. Eurooppa on näille ihmisille tarunhohtoinen Onnela,, jossa ei ole kurjuutta ollenkaan.
Lomailen vain sellaisissa paikoissa jossa hotelli on rannalla, on uima-allas ja baari vieressä. En käy espanjassa enkä varsinkaan turkissa. Maksan lomasta enemmän että saan hyvän loman. Olin v 2016 tahitilla. Siellä oli hotelli rannalla, baari ja 24/7 palvelu. Enkä kiertele nähtävyyksiä. Mikä loma se on jos koko ajan menee jonnekkin eikä rentoudu lainkaan. Minä makaan rannalla ja ryyppään.
Siinä vaiheessa kun Tuin valmismatkatoimiston "pakettimatkat" lennetään Ryanairin koneella.
Mihin tarvitaan matkatoimistoa kun jokainen voi valita itse samat reittilennot ja hotellit netistä suoraan halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
kaikki on perseestä, varsinkin muslimit mutta kaikki arabit myös koska ovat muslimeja ja paskaa
toki espanjassa on myös laiskoja katolilaisia paljon mutta ne on kans paskaa
ja kaikki museot ja kulttuurit on paskaa, vain kaljaa on hyvä ostaa joka paikassa ja juoda hotellin parvekkeella
Sä voit juoda kaljas kotona.
Vuosikymmeniä sitten olin Espanjassa Madridissa jonkin aikaa työssä pienipalkkaisessa työssä. Ankeaa oli. Asunto oli talvella todella kylmä, torakat kuitenkin viihtyivät siellä. Raha riitti juuri ja juuri välttämättömään eli halpaa ruokaa kaupasta ja pieniin asumiskuluihin. Joku halpa vaate joskus kiinakaupasta. Ei ravintolasyömisiä eikä maksullisia huvituksia ja joskus harvoin bussilla keskustaan hengailemaan jonnekin puistoon.
ei kai perusturisti mistään paikallisesta kulttuurista ole kiinnostunut. sekin on jo aika paljon, jos haluaa jotain paikallista ruokaa syödä, mieluiten syödään ja juodaan mahdollisimman tuttua ja turvallista
Jo pikkutyttönä kasarilla huomasin että kaikki Kanarian, Espanjan ja Kreikan kohteet on ihan samanlaisia hotelleineen, uima-altaineen, rafloineen, rantakatuineen ja turistikrääsäkauppoineen. En ole sen jälkeen niissä enää käynyt, mutta tosi kivaahan siellä perheen kanssa aina oli!
Vierailija kirjoitti:
Eivät tietenkään chillaile. Ei lappilaisetkaan vietä päiviään lohta loimuttaen, porontaljaan kääriytyneenä. Eivät ajele joka päivä kelkalla ja koiravaljakolla ja joulupukkiakaan eivät tapaa muita useammin.
Lomalla haetaan elämyksiä ja minä menen etelään myös puhtaasti valon ja lämmön perässä. Se on Suomessa marraskuussa vähäistä.
Tietenkään lappilaiset eivät käytä poroja, kun ne ovat saamelaisten heiniä. Aito saamelainen ei koiravaljakoita tunne, vaan ajaa kelkalla autolle ja autolla baariin. Mutta lohta ja poroa syödään joka päivä. Tosin keittona, kun loimut ja muut ovat etelän hienostelua.
Vierailija kirjoitti:
Lomailen vain sellaisissa paikoissa jossa hotelli on rannalla, on uima-allas ja baari vieressä. En käy espanjassa enkä varsinkaan turkissa. Maksan lomasta enemmän että saan hyvän loman. Olin v 2016 tahitilla. Siellä oli hotelli rannalla, baari ja 24/7 palvelu. Enkä kiertele nähtävyyksiä. Mikä loma se on jos koko ajan menee jonnekkin eikä rentoudu lainkaan. Minä makaan rannalla ja ryyppään.
" Minä makaan rannalla ja ryyppään." Paremmin sopisit joukkoon Turkissa tuolla lomamoodilla.
Vierailija kirjoitti:
Vuosikymmeniä sitten olin Espanjassa Madridissa jonkin aikaa työssä pienipalkkaisessa työssä. Ankeaa oli. Asunto oli talvella todella kylmä, torakat kuitenkin viihtyivät siellä. Raha riitti juuri ja juuri välttämättömään eli halpaa ruokaa kaupasta ja pieniin asumiskuluihin. Joku halpa vaate joskus kiinakaupasta. Ei ravintolasyömisiä eikä maksullisia huvituksia ja joskus harvoin bussilla keskustaan hengailemaan jonnekin puistoon.
Pienipalkkaisena on ankeampaa kaikkialla....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Minä makaan rannalla ja ryyppään." Paremmin sopisit joukkoon Turkissa tuolla lomamoodilla.
Mitä sitä lomalla pitäisi muuta tehdä? Juosta varpaat ruvella pitkin katuja tai museoita? Kahteen viikkoon sopii pari retkeäkin, vaikka muun ajan käyttäisikin olennaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan lähde etelään larpatakseen paikallisia vai mitä ihmettä yrität selittää? En tajua ajatuskuviotasi.
Lomailijat menevät lomalle ja katselivat kaikkea ja "wau! Ompa hienoa! Olisi ihanaa asua täällä! Kaikki on niin täydellistä! Ruoka on täydellistä!" vaikka kaikki on vain lomailijan pienessä päässä. Lomailu ei ole sama asia kuin paikallisten elämä, mutta Internet ja matkatoimistot luovat ihmisille valheellisen illuusion.
Täytyy olla todella pussissa kasvanut jos noin ajattelee! Internetistä kun saa myös ihan oikeaa tietoa.
Ja kun menee kauemmas turistirysistä näkee että kyllä ne papat oikeasti istuvat 2x päivässä kylän viihtyisässä baarissa nauttimassa kahvin tai pienen lasillisen viiniä kavereiden kanssa turisten ja sen että suunnilleen kerran viikossa tavisperhe käy ravintolassa syömässä erittäin hyvin (ja edullisesti!). Viikonloppuna sitten joku suvusta laittaa koko porukalle ruuan. Laadukasta upeaa lähiruokaa josta Suomessa vain haaveillaan!
Terkut Italian arjesta;)
Siis kai nyt jokainen tuon ymmärtää, että missään paikallisten elämä ei ole samanlaista kuin lomalla olevien turistien. Olin 14-vuotias kun lähdettiin perheen kanssa Thaimaahan, kyllä sen silloinkin ymmärsi, mikä ero oli huolitelluilla hotellialueilla ja ympäristöllä missä paikalliset elää.