Mitä 45-vuotiaan kannattaisi nyt mennä opiskelemaan, jotta työllistyisi?
Olen ollut jo jonkin aikaa työttömänä, oma akateeminen ala ei näytä tällä hetkellä millään työllistävän. Mietin jos opiskelisi jonkun uuden alan, jotta saisi töitä. Mutta mikä se voisi olla? Neuvokaa. Asuinpaikka Pk-seutu, ikää 45 (ja sen verran fyysistä kremppaa, että kaikenlaiset nostamistyöt ja vastaavat fyysisesti raskaat työt on lääkärin taholta poissuljettu).
Kommentit (476)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatti isännöitsijöistä alkaa olla pulaa eläköitymisten takia. Liksa n. 5k€ + kokouspalkkio ja kilsat.
miinuksena kusipäiset taloyhtiöt, ei kaikki toki..
Miinuksena myös työajat. Päivällä toimistolla ja milloin missäkin työmaakokouksessa. Iltaisin yhtiökokoukset ja äkäiset hallituksen jäsenet ja asukkaat, kun ovat päivän töissä. Ja jos tälle tielle lähtee, niin ehdottomasti erillinen oma puhelinnumero ja puhelin, minkä voi unohtaa pihavarastoon klo 16 jälkeen.
Kiivain koloiskausi on helmikuu- toukokuu, jolloin on iltakokouksia , mutta niistä tulee hyvät liksat, eikä silloin tarvitse olla koko päivää konttorilla, kesäkuusta marraskuulle melko lepposaa työtä, voi tehdä paljon etänä. Varsin palkitseva tuö. Toi 5k€+ palkkiot oli vähän liioiteltua. Mutta kokonaisansio vuodessa helposti 55-60k€, ja kun töihin pääset niin eläkkeelke sieltä jäät jos et itse lopeta aikasemmin.
Terveydenhoitaja: voit valita homman, jossa ei nostella
Farmaseutti: ihan hyvä palkka, siisti sisätyö. Paljon mahdollisuuksia tehdä muutakin kuin apteekkityötä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokentille haetaan koko ajan työntekijöitä. Kouluttavat tehtäviin. Ihan silppua voi olla työajat, mutta lyhyt koulutus eikä vaadita aiempaa osaamista.
https://www.airpro.fi/tyopaikat/
Sopii nuorille ja jaksaville paremmin kuin ap:lle, joka sanoo heti aloituksessaan, että on jo fyysisiä rajoituksia. Turvatarkastajien työ on seisomista ja laukkujen läpikäyntiä jopa 12 h/pv.
Ihmiset on erilaisia. Minä heitin vain yhden vaihtoehdon. Moniko muu työ on sellaista, missä on lyhyt koulutus eikä vaadita kokemusta? Kai nyt viisikymppiseltä voi vaatia, että pysyy pystyssä?? Olen itse 45v. (en siis kuitenkaan ap) ja seisomatyö ei ole ongelma kunhan ei ole nostamista tai sen kaltaista raskasta.
Sosiaalityöntekijän pätevyyden saa vain suorittamalla yliopistossa viisi vuotisen maisteritutkinnon, jonka jälkeen voi hakea Valviralta laillistusta. Sosiaalityö on sosiaalitieteiden yksi pääaine / suuntautumisvaihtoehto. Katsokaapa hakijamääriä! Ei tosiaankaan ole helppoa päästä sisään. Opintojen suorittaminen on taas oma lukunsa yliopistossa eli vaativat aikaa, motivaatiota ja istumalihaksia. Työ on rankkaa, olit sitten vaikka lastensuojelussa, aikuissosiaalityössä tai vaikka vanhusten parissa gerontologisessa sosiaalityössä sosiaalityöntekijänä, tutkijana yliopistolla, kehittämistyössä jne. Mutta avaa monipuolisen työkentän, jossa ihminen on keskiössä. Jos päätä ja halua opiskella riittää niin suosittelen rintaäänellä. En ole ollut päivääkään työtön ja olen saanut valita monesta vaihtoehdosta mutta todella rankkaa on ja jaksaminen välillä koetuksella, johon on tottuminen. Päivääkään en vaihtaisi kuitenkaan pois, tykkään niin työstäni:)
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuksen ope. 3,5 vuotta opinnot ja nopeamminkin, kun sulla on jo akateeminen tutkinto, josta saa korvaavuuksia
Lasten määrä vähenee dramaattisesti jo vuoteen 2030 mennessä. Kouluja ja päiväkoteja suljetaan, opettajia vähennetään. Sama koskee tietenkin myös tarhantätejä. Ehkä pk-seudulla vielä heille riittää töitä, kun maa muuttajat lisääntyy runsaasti sillä seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitaja: voit valita homman, jossa ei nostella
Farmaseutti: ihan hyvä palkka, siisti sisätyö. Paljon mahdollisuuksia tehdä muutakin kuin apteekkityötä
Niin, ne opintotuet korkeakoulutukseen on siis jo käytetty, kun on valmiiksi jo yksi korkeakoulututkinto suoritettuna. Tukia mahdollista saada enää vain amikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistakaa onko opintotuki kuukausia vielä jäljellä. Jos ei ole, niin ei saa opintotukea tai lainaa.
Eikä työttömänä oikein saa pankistakaan lainaa.Työttömyyskorvauksella saa opiskella 2 vuotta. Kyllä sillä tutkinnon jo muuntaa toiseksi. Opettajien kanssa vaan neuvottelee, että haluat valmistua mielellään eilen.
Eikä varmasti saa. Se on hirveä vääntö, jos yrittää saada opiskeluun luvan ja työkkärillä tuetaan myös ammattikoulututkintojen opiskelua, eikä sitten mitään korkeakoulutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistakaa onko opintotuki kuukausia vielä jäljellä. Jos ei ole, niin ei saa opintotukea tai lainaa.
Eikä työttömänä oikein saa pankistakaan lainaa.Ajattelin kysyä työkkäristä jos saisi opiskella työttömyystuella, koska oma ala ei ole pitkään aikaan työllistänyt. Ap
Valitettavasti se vastaus on 99 % varmuudella, että ei onnistu.
Miksi? Olen ollut jo pitkään työtön. Hakenut hyvin aktiivisesti töitä. Töitä ei vain ole minun alalla. Ja muihin töihin minua ei tietenkään palkata kun en niitä yhtään osaa. Loogisesti siis pitäisi opiskella uusi ala, jotta saisi töitä. Ap
Joo, mutta kun työkkärin toiminnoissa on ihan oma logiikka. Yleensä tekevät päinvastoin, kuin pitäisi. Ja työkkäristä ei yleensä kannata kysyä mitään, siinä käy vain huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpitäjäksi. Heistä jäätävä pula, ja heitä jäämässä myös paljon lähivuosina eläkkeelle.
-Poikkeuksetta ja joka kerta kun jostakin alasta on sanottu näin, on alalle seurannut massatyöttömyys.
Miksi ihmeessä tyypit kuvittelee täällä, että tukia saa noin vaan loputtomasti opiskeluun? Vain amikseen voi saada opintotukea useampaan, mutta korkeakoulun ja yliopiston tuet RAJATTU YHTEEN TUTKINTOON!
Työkkärillä ei saa opiskella yleensä kuin amiksessa ja sekin riippuu virkailijasta/ pärstäkertoimesta/ puheenlahjoistasi
Toimeentulotuella jotkut harvat saa jostain syystä luvan opiskella, mutta useimmat meistä ei. Itse en ole oikeutettu toimeentulotukeen ja jos olisin, tuskinpa osaisin perustella ja sanoa ne oikeat sanat ja räpyttää ripsiäni oikealla hetkellä!
KoKPers-hallitus kutsuu sinut pian töihin. Luvassa on piakkoin ainakin 100000 uutta työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
KoKPers-hallitus kutsuu sinut pian töihin. Luvassa on piakkoin ainakin 100000 uutta työpaikkaa.
No sinäpäs iltasadun murjaisit! Kokperse-hallitus pitää huolta, että kohta ollaan työttömiä kaikki ja köyhät pääsee kaduille roskiksia dyykkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokentille haetaan koko ajan työntekijöitä. Kouluttavat tehtäviin. Ihan silppua voi olla työajat, mutta lyhyt koulutus eikä vaadita aiempaa osaamista.
https://www.airpro.fi/tyopaikat/
Sopii nuorille ja jaksaville paremmin kuin ap:lle, joka sanoo heti aloituksessaan, että on jo fyysisiä rajoituksia. Turvatarkastajien työ on seisomista ja laukkujen läpikäyntiä jopa 12 h/pv.
Ihmiset on erilaisia. Minä heitin vain yhden vaihtoehdon. Moniko muu työ on sellaista, missä on lyhyt koulutus eikä vaadita kokemusta? Kai nyt viisikymppiseltä voi vaatia, että pysyy pystyssä?? Olen itse 45v. (en siis kuitenkaan ap) ja seisomatyö ei ole ongelma kunhan ei ole nostamista tai sen kaltaista raskasta.
No juu, ja voihan olla, että ap:lle tuo kävisi (etenkin kun työtunteja olisi vain 30h). Toisaalta jos lääkärikin on hänen kuntoaan kommentoinut, niin kyllähän se vähän kertoo, ettei sellainen työ, jota saattaa olla 12 tuntia päivässä, ole ihan paras vaihtoehto. Työ on hektistä, ei leppoisaa seisoskelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joukkoliikenteen kuljettajaksi on usein koulutuksia tarjolla varma työpaikka ja istumatyö.
On todella hämmentävää lukea näitä kommentteja, joissa AP:ta kehotetaan alisuoriutumaan matalan palkkatason ammatteihin, kuten lähihoitajaksi tai bussikuskiksi. Jos henkilöllä on jo akateeminen koulutus, hänellä on varmasti potentiaalia vaativampiin tehtäviin. Nuo ehdotetut työt eivät ole vain akateemisesti pärjäävälle alisuoritusta, vaan myös palkkatasoltaan huomattavasti alempia ja yleensä myös varsin yksitoikkoisia.
No kun hän ei oman alan töihin pääse, tai siis niitä ei ole! Siitähän tässä on kyse, jos et ole vielä huomannut. Ei häntä palkkaa kukaan siksi, että sinun mielestä hänelle kuuluu akateemisen koulutuksen mukainen työn.
Että jos tässä joku on hämmentävä, niin sinä. Elät pumpulihötössä kuvitellen, että kaikille on luvattu hyvä työ.
moi olsi kiva laittaa viestejä olen 55 vuotias nainen saiko viestin t marita
moi laita viesti minulle olen 55 vuotias nainen etsin ystävää saiko viestin t marita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä työttömänä oikein saa pankistakaan lainaa.Ajattelin kysyä työkkäristä jos saisi opiskella työttömyystuella, koska oma ala ei ole pitkään aikaan työllistänyt. Ap
Valitettavasti se vastaus on 99 % varmuudella, että ei onnistu.
Kuka tahansa saa ammattikouluun opintotuen, miten monta kertaa tahansa, siis vaikka olisit kuluttanut opintotuet muihin opintoihin. AINA saa udestaan ja uudestaan AMMATTIkouluun. Mut onhan se tosi pieni tuki...jotain 200? Plus asumistuki päälle.
Orpohan lakkautti aikuisten opinnot, ei kukaan saa enää opsikella, jos sulla on yksi ammatti, sun pitää tehdä sitä loppuelämäsi vaikka ei pystyisi. Orpon kiusa veronmaksajille.
Nuolrilta opsikelijoilta asumistuet pois ja opintorahaan elikkaus jotta syöt ja elät lainarahalla. Kuinka moni aikuinen elää ja ruokkii perheensä lainarahalla? Opiskelijat pakotetaan nostaa lainaa ja elämään sillä? Orpon kiusa.
Sanokaaa yksin asia mitä ei orpo olisi tehnyt kiusatakseen kansaa? Sitä ei ole. Ennen vaalja oli niin herttainen kiharapää joka hymyili ja lupili, nyt tukka on suoristunut, olemus paksuuntunut liavaksi ja mieli sairatunut, narsismiin. Oikeesti ei kannata opsikella enää. Eikä tehdä töitä.
Itse olen vaan kotona ja olen vaan, en ala kenenkään orjaksi. Orpo orjuuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt jätetään pois nuo läpät maailmanlopun odottamisesta niin 45-vuotiaana olet vielä työelämässä sen 30 vuotta, pidempään kun olet siellä viettänyt. Varmasti eniten ratkaisisi se, mitä olet tehnyt tähän asti? Jos matemaattis-luonnontieteellistä taustaa ja ihmisten kanssa työskentely ei ole ongelma niin mafy-opettajaksi vaan. Mikäli murrosiän kuohut eivät kiinnosta mene lukioon töihin. Tee sijaisuuksia siihen asti että hankit pätevyyden.
Jos olet opiskellut humanististisia, kaupallisia, yhteiskunnallisia aloja opiskelet kyllä vaikkapa sosiaalityön pätevyyden ripeästi jos ala vaan kiinnostaa.
Jos sinulla ei ole siteitä Suomessa voit pohtia työllistymistä laajemmin. Norja, Saksa, Yhdysvallat? Ympäri maailmaa on työvoimapula Suomea lukuun ottamatta.
Ehkäpä tärkein juttu on osata rakastaa itseäsi. Pidä huolta että sinulla on jotain jossa rauhoittua niin keksit kyllä uusia mahdollisuuksia.
Tsemppiä
30 vuotta???? Jaa aattelit, että 75-vuotiaaksi pitäisi työelämässä porskutella?
Ei siihen mitään kiinteistönhoidon peruskursseja tarvitse. Isännöitsijä hoitaa hallintoa .. IAT kurssille vaan...
Mukavaa työtä, hyvät ansiot...