Endometrioosin hoito
Minulta löydettiin viikko sitten suuri, n. 10 cm kokoinen endometrioosikysta gynellä käydessäni. Minulle suositeltiin tietenkin heti kystan leikkausta sen koon takia. Minulla on kuitenkin melko monimutkainen sairaustausta, mistä syystä leikkaus ei valitettavasti tilanteessani ole ensimmäinen vaihtoehto. Lisäksi kuulemma uusiutumisen riski on suuri, joten sitä paremmalla syyllä en ole tässä vaiheessa kiinnostunut nukutusta vaativasta leikkauksesta.
Onko täällä ketään, joka on lääkkeillä tai jollain muulla keinolla saanut endometrioosiin helpotusta, tai jopa saanut pienennettyä kystan kokoa? Itselläni tuo endometrioosi häiritsee eniten kivuliaina, melko runsaina ja pitkäkestoisina kuukautisina. Muuten ei juurikaan oireile kipuina tai muutenkaan. Ehkäpä myös pissalla joudun käymään normaalia useammin, kysta mahdollisesti painaa virtsarakkoa. Muuta tiettävää haittaa siitä ei toistaiseksi ole ollut, enhän edes tiennyt sen olemassaolosta. Olen 34-vuotias, ja lapsia on kolme, eikä enempää ole toiveissa.
Kommentit (11)
Mulle sanottiin että heti laihdutus ja elintavat kuntoon, nuohan sitä aiheuttaa usein.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin että heti laihdutus ja elintavat kuntoon, nuohan sitä aiheuttaa usein.
Olen normaalipainoinen, syön terveellisesti, enkä juurikaan juo, en tupakoi. Joten jokin muu minun tapauksessani tämän aiheuttaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
... Että mitenkä oli? 😳
Mä painan 52, urheilen ja syön terveellisesti ja silti on endo. Tää ohje kuulostaa vaan vttuilulta eikä kukaan asiansa tunteva lääkäri tän varaan jättäisi hoitoa.
Toki jos on kovasti ylipainoa niin se kannattaa hoitaa.
Söin joskus slindaa, jonka avulla kivut kyllä pysyi kurissa mutta sekosin fyysisesti ja henkisesti muuten niin pakko mennä luomuna. Toimivia kipulääkkeitähän tähän ei saa.
Toisaalta ne sanoo että pillerit vähentää oireilua ja toisaalta, että parantavaa hoitoa ei ole.
Mä menisin leikkaukseen jos pääsisin. Gyneni oli jo sitä mieltä,että leikkaus on tarpeellinen mutta kun menin konsultaatioon niin he ei kuulema löytänyt yhtään mitään vikaa vaikka kystista on dokumenttia vuosien ajalta.
Mä en jaksa enää yrittää. Kai se sit kasvaa ja leviää miten huvittaa ja joku ottaa myöhemmin vastuun hoitamattomuudesta.
Varoitettiinko kystan mahdollisesta repeämisestä? Se ei ole pikkujuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... Että mitenkä oli? 😳
Mä painan 52, urheilen ja syön terveellisesti ja silti on endo. Tää ohje kuulostaa vaan vttuilulta eikä kukaan asiansa tunteva lääkäri tän varaan jättäisi hoitoa.
Toki jos on kovasti ylipainoa niin se kannattaa hoitaa.
Tuo alkuperäisen kommentin laittanut ei ole edes nähnytkään naista.
Eikös näissä "naisten vaivoissa" aina tarjota hoidoksi laihdutusta ja Buranaa. Ihan sama kuinka monta vuotta on ollut oireita ja mikä se paino on.
Sen perusteella mitä itse tutkinut, endometroosi taitaa olla hormonijohdannainen sairaus.
Rasvakudos erittää itsessään lisää estrogenia, mikä lienee syy siihen että endometroosipotilaita kehotetaan laihduttamaan. Tarkoitus siis vähentää haitallisen estrogenin määrää kehossa.
AP:lla ei ole ylipainoa, joten liika estrogeni johtunee jostain muusta. Itse olen myös normaalipainoinen (BMI 23) mutta kehostani näkee, että olen ns. naishormonipainoitteinen. Rasvaa kertyy runsaasti pakaroihin ja reisiin. Itselläni on poistettu yksi kohdunsisäinen hyvälaatuinen kasvain (myooma) joka lähti pian poiston jälkeen kasvamaan uudestaan. Itselläni kasvaimen nopean kasvun laukaisi jälkiehkäisypilleri - niissähän on tuhti annos hormoneita, tosin synteettistä keltarauhashormonia.
Ilmeisesti sekä endometroosi että myoomat vähenevät ja pienenevät itsestään vaihdevuosissa. Eli kun naishormonitasot putoaa.
Minulla ei ole ratkaisua sinulle AP mutta jos sinulla on siihen varaa, voisit tilata itsellesi esim HuMap tai Dutch-hormonitestin. Estrogenin ja sen johdannaisten eri muotoja on useita osa näistä on hyvin voimakkaita, ns. haitallisia. Tekemällä testin voit ehkä saada apua hormonien korjaamiseen. Veikkaukseni on, että sinulla voisi olla korkeat tasot ns. haitallisia estrogenejä.
Vierailija kirjoitti:
Sen perusteella mitä itse tutkinut, endometroosi taitaa olla hormonijohdannainen sairaus.
Rasvakudos erittää itsessään lisää estrogenia, mikä lienee syy siihen että endometroosipotilaita kehotetaan laihduttamaan. Tarkoitus siis vähentää haitallisen estrogenin määrää kehossa.
AP:lla ei ole ylipainoa, joten liika estrogeni johtunee jostain muusta. Itse olen myös normaalipainoinen (BMI 23) mutta kehostani näkee, että olen ns. naishormonipainoitteinen. Rasvaa kertyy runsaasti pakaroihin ja reisiin. Itselläni on poistettu yksi kohdunsisäinen hyvälaatuinen kasvain (myooma) joka lähti pian poiston jälkeen kasvamaan uudestaan. Itselläni kasvaimen nopean kasvun laukaisi jälkiehkäisypilleri - niissähän on tuhti annos hormoneita, tosin synteettistä keltarauhashormonia.
Ilmeisesti sekä endometroosi että myoomat vähenevät ja pienenevät itsestään vaihdevuosissa. Eli kun naishormonitasot putoaa.
Mi
Kiitos kattavasta viestistä.
Olen vartalotyypiltäni juuri tuollainen kuvaamasi kaltainen - rasva mitä on, on kertynyt takapuoleen, reisiin ja lanteille. Vyötäröni on kapea, ja kylkiluut erottuvat selkeästi (en kuitenkaan siis ole missään nimessä alipainoinen).
Otan selvää noista testeistä. Mutta mitä tehdä sitten jos saan selville, että haitallista estrogeenia on korkeat määrät?
Ap
Kellään kokemusta endometrioosista?