Mikä on syynä sille että joku jää koukkuun opioideihin tai bentsodiatsepiineihin?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap ei ole jäänyt koukkuun älyyn? Kerro.
Olipas tulikivenkatkuinen kommentti. Miksi? Miksi ei saisi puhua tärkeästä aiheesta?
Kai se on hallitus, kuten kaikki muukin on hallituksen vika. Hesari uutisoi ainakin, että hallitus ei anna nuorille rahaa tarpeeksi, niin siksi joutuvat peukkua ottamaan. Kai sitä sitten jostain ilmaiseksi saa. Ehkä voisi jopa epäillä jotain ulkomaista tahoa.
Varmaan voimakas ahdistus
Itse olen kumpiakin kokeillut, enkä niistä oikein mitään mielihyvää saanut, enkä siten jäänyt koukkuunkaan. Bentsot olisi kyllä hyviä unettomuuteen, josta olen käsinyt koko elämäni, mutta tuskin sellasia saan kun on todettu alkoholiriippuvuus (olen raitistunut).
Ryyppäämään minut ajoi nuorena sosiaalisten tilanteiden vaikeus ja yksinäisyys
Muistaakseni Gabor Mate sanoi, että riippuvuuksista kärsivät ne, joilla on kiintymyssuhdeongelmia. En tiedä, pitääkö paikkansa. Omalta kohdaltani voin sanoa, että en ole koskaan jäänyt fyysisesti koukkuun miedompiin riippuvuutta aiheuttaviin aineisiin. Tupakoin 13 vuotta, mutta mulle ei kehittynyt fyysistä riippuvuutta. Lopetin säännöllisen tupakoimisen jo 18 vuotta sitten, mutta voin ihan ongelmitta polttaa satunnaisesti (se ei siis johda siihen, että tupakointi muuttuisi säännölliseksi). Kahvin kanssa sama juttu, voin olla juomatta, jos ei tee mieli. Moni valittaa päänsärkyä, jos ei juo kahvia. Mulla on vakaa perhetausta, ei kiintymyyssuhteen ongelmia.
Aivokemia. Käytän tarvittaessa, muuten en tykkää väsyneestä olosta. En tajua bentsojen kamalaakin kamalampaa mainetta, tää hullu kansa menee sekaisin jo kaurapuurosta. Ja heidän ehdoilla tietysti mennään.🤦
Bentsoja käyttänyt hoitoindikaatiolla erittäin pienin annoksin, 20 vuoden aikana, ajoittain, ei joka päivä, ei joka vuosikaan, vaan tarvittaessa ajoittain melkein ns lumelääkkeen tavoin, murunen, puolikas jne.
Lopetin kaksi vuotta sitten ihan seinään täysin omasta tahdostani.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni Gabor Mate sanoi, että riippuvuuksista kärsivät ne, joilla on kiintymyssuhdeongelmia. En tiedä, pitääkö paikkansa. Omalta kohdaltani voin sanoa, että en ole koskaan jäänyt fyysisesti koukkuun miedompiin riippuvuutta aiheuttaviin aineisiin. Tupakoin 13 vuotta, mutta mulle ei kehittynyt fyysistä riippuvuutta. Lopetin säännöllisen tupakoimisen jo 18 vuotta sitten, mutta voin ihan ongelmitta polttaa satunnaisesti (se ei siis johda siihen, että tupakointi muuttuisi säännölliseksi). Kahvin kanssa sama juttu, voin olla juomatta, jos ei tee mieli. Moni valittaa päänsärkyä, jos ei juo kahvia. Mulla on vakaa perhetausta, ei kiintymyyssuhteen ongelmia.
Olisi se kyllä noloa jos johonkin kahviin olisi koukussa. Pitäisi jo herätessä saada ja päivällä hermot menisi jos ei taas saisi. Aika hullun merkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi se kyllä noloa jos johonkin kahviin olisi koukussa. Pitäisi jo herätessä saada ja päivällä hermot menisi jos ei taas saisi. Aika hullun merkkejä.
Etkö oo koskaan kuullut siitä, että ihmiset valittaa, kun ne saa päänsärkyä, jos eivät juo kahvia?
Vierailija kirjoitti:
Aivokemia. Käytän tarvittaessa, muuten en tykkää väsyneestä olosta. En tajua bentsojen kamalaakin kamalampaa mainetta, tää hullu kansa menee sekaisin jo kaurapuurosta. Ja heidän ehdoilla tietysti mennään.🤦
Aivokemiasta niin. Mahdollisena pidetään myy-reseptorin puuttumista/sen jonkinlaista mutaatiota. Itselleni hoitotoimenpide aiheutti haimatulehduksen, joka kroonistui akuutiksi ja toistuvaksi. Olin hoidettavana siksi osastolla monia monia kertoja jopa kerran kuukaudessa parin vuoden ajan. Ne kivut on sietämättömiä ja sairaalassa niihin annetaan injektoituna vahvempia opiaatteja. Sen jälkeen kirjoitettu kotiin hoidon jälkeen 100mg tramal 1-2 kpl ja 3krt/vrk. Ikinä mikään niistä ei ole auttanut kipuun. Vain nukuttanut. Ja jos on pystynyt nukkumaan, niin silloinhan ei kipua tunne oli lääkitystä tai ei. Mitään riippuvuutta ei koskaan ole syntynyt eikä ollut. Ei fyysistä, eikä psyykkistä niiden seurauksena. Vain v***us, kun ne ei auta hereillä ollessa kipuun. Sairaalassa 4 hengen huoneessa yhtä helvettiä, kun siellä lamppaa yötä päivää jonkun luona joku hoitaja huutamassa kuin kuuroille, tai ne muut potilaat puhuu moottoriturpana väsymättä kännyynsä ajattelematta ollenkaan muita, jotka on kipeitä ja tuskissaan.
Riippuvuuden synty samoin kuin huumeisiin tai tupakkaan tai alkoholismi.
Olen terveellä tavalla lääkevastainen. Otan ainoastaan tarpeelliset lääkkeet. En mitään turhia.
Mielenterveysongelmat ovat oiva pohja myös särkylääkeriippuvuuksille.
Lääkitään omaa pahaa oloa tai peitellään jotain traumaa. Joillain ehkä tylsistyminen ja uusien kokemusten haku ja jääkin koukkuun aineisiin.
Joillakin aiheuttaa euforiaa enemmän kuin joillain.
Vierailija kirjoitti:
Riippuvuuden synty samoin kuin huumeisiin tai tupakkaan tai alkoholismi.
No opiaatit on huumetta. Metaboloituu maksassa morfiiniksi. Kauppanimiä on useita, sama vaikuttava aine, kodeiini.
Tiede ei ole vieläkään täysin pystynyt selittämään sitä miksi joistain ihmisistä tulee riippuvaisia ja joistain ei. Asian tiedetään johtuvan geeneistä. Tämä selittää sen, miksi esim. samankaltaisen vakavan trauman oireet aiheuttavat toiselle päihderiippuvuuden ja toiselle ei.
Yhteiskunnallisesti tykkäämme nostaa esiin näitä vahvoja sankaritarinoita ja toisaalta päihderiippuvaisen kohdalla tehdä siitä yksilön itseaiheutetun ongelman. Lopulta kyseessä on kuitenkin geeniloton tulos.
Tai krooninen kipu. Sekin on olemassa. En tiedä, voiko puhua koukusta silloin, jos kipu on kroonistunut ja käyttää ohjeen mukaan.
Miksi ap ei ole jäänyt koukkuun älyyn? Kerro.