Miksi opettajat ei tykkää hiljaisista?
Mitä luulette? Mut on jotkut opet ottaneet silmätikuksi vaikka oon hiljainen ja en häiriköi
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Osa arviointia on tuntiaktiivisuus, koska se nyt vaan on sellainen taito, jota elämässä tarvitaan. Ei kyse ole tykkäämisestä tai tykkäämättömyydestä. Jos et osallistu tunnilla, se laskee arvosanaa.
Mihin tarvitaan? Meillä on koodaajana alle 30v DI, jonka en ole kuullut puhuvan koskaan vaikka ollut alkuvuodesta hommissa. Ja silti hoitaa hommansa paremmin kuin hyvin tienaten varmasti paremmin kuin yksikään häntä peruskoulussa tai lukiossa opettanut tuntiaktiivisuutta vaatinut henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa arviointia on tuntiaktiivisuus, koska se nyt vaan on sellainen taito, jota elämässä tarvitaan. Ei kyse ole tykkäämisestä tai tykkäämättömyydestä. Jos et osallistu tunnilla, se laskee arvosanaa.
Mihin tarvitaan? Meillä on koodaajana alle 30v DI, jonka en ole kuullut puhuvan koskaan vaikka ollut alkuvuodesta hommissa. Ja silti hoitaa hommansa paremmin kuin hyvin tienaten varmasti paremmin kuin yksikään häntä peruskoulussa tai lukiossa opettanut tuntiaktiivisuutta vaatinut henkilö.
Julkisenpuolen marttakerho juoruilu hommiin. Yksityinen tulosta tekevä työpaikka ei tee tyhjänpuhujilla yhtään mitään. Teot ratkaisevat. Varmasti ei tule potkuja, jos on hiljaa ja tuottaa paljon rahaa firmalle.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat itse ekstroverttejä. He ovat esiintymishaluisia ja olleet lapsesta asti aina äänessä. He eivät ymmärrä hiljaisia oppilaita ja pitävät heitä tyhminä, vaikka asia on päinvastoin.
"Ne, jotka osaa, tekee mitä vain. Ne, jotka ei (osaa), ryhtyy opettamaan..."
Opettajat eivät suinkaan ole automaattisesti ekstroverttejä. Itse olen enemmän introvertti ja nuorena jännitin esiintymistä. Siihen kuitenkin tottuu. Yleensä kaikki sanovat, että opettajat tykkäävät enemmän hiljaisista ja kilteistä oppilaista, jotka eivät häiriköi. Nuoret myös tulkitsevat usein toisten ilmeitä väärin ja saattavat virheellisesti luulla, että joku ei pidä heistä.
Ihmiset, nuo monimuotoiset olennot, heitä on yhteiskunnassa monenlaisia, kuten intro- ja ekstrovertteja. Tietysti on hyvä antaa mahdollisuus sosiaaliseen kanssakäymiseen, se on myös tasapuolista, mutta introverttina tiedän, että se ei välttämättä onnistu kaikilta. Olen kokenut paljon elämässäni, tehnyt erilaisia töitä ja toiminut erilaisissa yhteisöissä. Silti inhottavimmat tilanteet elämässäni ovat olleet niitä, joissa on pakotettu jollakin tavalla olemaan esillä suuremmassa porukassa. Inhoan sitä, olen syrjästäkatsoja, enkä koe sitä pahana, minusta on kiva tehdä huomioita, nähdä sitä, mitä muut eivät edes huomaa. Ominaisuuksia pitäisi tajuta hyödyntää jo koulussa, niillä on paljon merkitystä ammatinvalinnassa. Näin ihmiset saattaisivat olla onnellisempia esimerkiksi työelämässä. Valitettavasti vain tasapäistämiseen on varaa ja aikaa.
Itse opettajana toimiessani en koskaan pakottanut ketään pitämään esitelmiä luokan eteen, koska muistin miten ahdistavia ne olivat itsestäni koululaisena.
En myöskään pakottanut ketään hiljaista vastaamaan kysymällä tältä yllättäen jotain, koska tiedostin senkin ahdistavuuden.
Tein ylipäätään selväksi että opetukseni ei vaadi minkäänlaista sosiaalista osaamista tai tekemistä, että tunneilla saa vain istua hiljaa jos haluaa.
Opetussuunnitelmassa voi lukea toisin, mutta se nyt on yks hailee, kun kukaan ei lue kyseistä dokumenttia muutenkaan.
Miksi ei tykkäis? Tai miten ilmenee? Jos joku on hiljaa ja tekee tehtäviä, opena huokaisen helpotuksesta ja en kiinnitä huomiota, koska ajattelen että tällainen oppilas tulee menestymään. Kaikki energia menee mesoviin ja itseään esille tuoviin, jotka yleensä tekee kaikkensa ettei tarvi tehdä tehtäviä. Opena pitäisi nekin saada kouluista läpi.
Vierailija kirjoitti:
Ope vastaa:
Pidän tuppisuista, he eivät huuda, rieku ja haistattele.
Olen Vantaalla yläkoulussa töissä.
Miksi sitten viittaat heihin loukkaavasti ja alentavasti "tuppisuina"?
Opettajan tehtävä on opettaa. Ja pitää huoli että "kaikki oppivat".
Miten opettaja voisi pienessä ajassa tietää, onko hiljainen lapsi a) osaava mutta hiljainen b) hiljainen eikä osaa mitään, jos ei ns. tuntiosaamista otettaisi huomioon? Ihan yhtälailla äänekäs ja meluava lapsi voi tietää paljon. Tai olla tietämätön mutta haluaa huomiota muuten vaan.
Ammattitaitoinen opettaja näkee joskus näiden läpi. Mutta tuntiosaaminen on kyllä yksi kriteeri. Miten ns. hiljainen sitten osoittaa osaavansa tarvittavat asiat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope vastaa:
Pidän tuppisuista, he eivät huuda, rieku ja haistattele.
Olen Vantaalla yläkoulussa töissä.
Miksi sitten viittaat heihin loukkaavasti ja alentavasti "tuppisuina"?
Kiinnitin tuohon myös huomioni, tuo on pilkkaamista.Ei noin puhuta ihmisistä jotka eivät puhu.
Opetan englantia, ruotsia ja ranskaa. Miten minä voin arvioida suullista osaamista, jos en kuule sitä koskaan?
Itsekin hiljaisena ja ujona sain huomata tämän. Olin tosi ujo ja arka lapsi mutta jostain syystä koulussa käytökseni tulkittiin ylimielisyydeksi ja tyhmyydeksi. En ole tyhmä mutta en myöskään sellainen "iloinen kaikkien kaveri" miksi pitäisi olla?
Vierailija kirjoitti:
Itse opettajana toimiessani en koskaan pakottanut ketään pitämään esitelmiä luokan eteen, koska muistin miten ahdistavia ne olivat itsestäni koululaisena.
En myöskään pakottanut ketään hiljaista vastaamaan kysymällä tältä yllättäen jotain, koska tiedostin senkin ahdistavuuden.
Tein ylipäätään selväksi että opetukseni ei vaadi minkäänlaista sosiaalista osaamista tai tekemistä, että tunneilla saa vain istua hiljaa jos haluaa.
Opetussuunnitelmassa voi lukea toisin, mutta se nyt on yks hailee, kun kukaan ei lue kyseistä dokumenttia muutenkaan.
Olet ihana ja sua pitäisi olla monta tässä maailmassa!
Siinä ei tosiaan ole mitään järkeä eikä siitä opi yhtään mitään että ujoa oppilasta tahallaan nöyryytetään kun tiedossa on että hän ahdistuu ja vetäytyy entisestään jos häntä yritetään pakottaa ääneen ja muiden eteen.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin hiljaisena ja ujona sain huomata tämän. Olin tosi ujo ja arka lapsi mutta jostain syystä koulussa käytökseni tulkittiin ylimielisyydeksi ja tyhmyydeksi. En ole tyhmä mutta en myöskään sellainen "iloinen kaikkien kaveri" miksi pitäisi olla?
Et ole tyhmä, mutta ylimielinen kylläkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat itse ekstroverttejä. He ovat esiintymishaluisia ja olleet lapsesta asti aina äänessä. He eivät ymmärrä hiljaisia oppilaita ja pitävät heitä tyhminä, vaikka asia on päinvastoin.
"Ne, jotka osaa, tekee mitä vain. Ne, jotka ei (osaa), ryhtyy opettamaan..."
Ei ole. Monet opettajat ovat introverttejä kuten itsekin olen.
Ei ole kovinkaan montaa naispuolista introverttiopettajaa tullut elämäni aikana vastaan. Kemian opettajani oli introvertti ja nainen. Sain aina kymppejä kokeista eikä hän vaatinut minulta tuntiosaamista, koska olin ujo. Tosin kokeiden perusteellahan hän jo tiesi, että voi kysyä minulta mitä vaan ja tiesin oikean vastauksen. Todistukseen sain 9.
Miesopettajissa introverttejä voi olla enemmän. Ainakin He arvostavat enemmän hiljaisia oppilaita.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan tehtävä on opettaa. Ja pitää huoli että "kaikki oppivat".
Miten opettaja voisi pienessä ajassa tietää, onko hiljainen lapsi a) osaava mutta hiljainen b) hiljainen eikä osaa mitään, jos ei ns. tuntiosaamista otettaisi huomioon? Ihan yhtälailla äänekäs ja meluava lapsi voi tietää paljon. Tai olla tietämätön mutta haluaa huomiota muuten vaan.
Ammattitaitoinen opettaja näkee joskus näiden läpi. Mutta tuntiosaaminen on kyllä yksi kriteeri. Miten ns. hiljainen sitten osoittaa osaavansa tarvittavat asiat?
Eikö koulussa nykyään ole enää kokeita, eikä tarkisteta mitenkään kotitehtäviä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tyhmä, mutta ylimielinen kylläkin?
No jos esim se on ylimielisyyttä että en väkisin yritä tuppautua muiden seuraan vaan vetäydyn olemaan itsekseni niin sitten kai olen. Tästä sain monesti kuulla että olen ylimielinen ja muiden seura ei vaan kuulemma kelpaa minulle jos olin mieluummin yksin tai yhden kaverin kanssa kuin sellaisten seurassa jossa en vain viihtynyt. Ei heissä mitään vikaa ollut mutta en vaan halunnut olla porukassa.
Ei ole sellaista ryhmää kuin "kaikki opettajat". Jotkut opettajat varmasti tykkäävät hiljaisista oppilaista ja toiset taas aktiivisemmista. Opettajat ovat keskenään erilaisia.
Mitä ap tarkoittaa sillä, että opettaja ei tykkää hänestä? Miten se näkyy, että ope on ottanut silmätikuksi?