Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajan myötä muuttuvat ajatukset

Vierailija
20.08.2025 |

Sanotaan, että viisas muuttaa mielipidettään ja tyhmä pitää itsepintaisesti kiinni vanhasta. Mitä teille on käynyt? oletteko samoilla linjoilla kuin 10 tai 20 vuotta sitten, vai onko elämä opettanut ajattelemaan toisin?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppisenä olin ihan erilainen kuin nyt. En juurikaan välittänyt luonnonsuojelusta ja sellaisesta kun taas nykyään luonnonsuojelu on ykkösasia. Muutakin kaikkea sellaista paljon mustavalkoisempaa ajattelua. Nyky minä kun tapaisi nuoremman minän niin en pitäisi hänestä yhtään.

Vierailija
2/15 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parikymppisenä olin ihan erilainen kuin nyt. En juurikaan välittänyt luonnonsuojelusta ja sellaisesta kun taas nykyään luonnonsuojelu on ykkösasia. Muutakin kaikkea sellaista paljon mustavalkoisempaa ajattelua. Nyky minä kun tapaisi nuoremman minän niin en pitäisi hänestä yhtään.

De Gröna

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ajatukset ovat muuttuneet ja osa ei.

Vierailija
4/15 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aivan hirviö vielä viitisen vuotta sitten. Olen kärsinyt persoonallisuushäiriöstä ja kouluttamattomuuden aiheuttamista lieveilmiöistä, kuten mustavalkoisuus ja ehdottomuus, koko ikäni. Ja olen sentään jo yli nelikymppinen. Minulla auttoi koulutus ja suuret kriisit pääsemään tyhmyydestä ja itsekkyydestä eroon. 

Vierailija
5/15 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä ettei kasvanut maailmassa jossa kaikki laitetaan heti nettiin. Jos parikymppisenä olisin käyttänyt nettiä kuten nyt niin aika karmeita mielipiteitä olisi eri asioista joita en nykyään sanoisi ikinä.

Vierailija
6/15 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

De Gröna

Vihreistä puolueena en silti pidä vieläkään. 

Vierailija
7/15 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kai vanha sielu. Olin ymmärtänyt todella pitkälti elämän asiat jo teininä. Kovin paljon ei ole arvomaailma muuttunut. Esimerkiksi luonto, eläinten oikeudet ja opiskelu ovat olleet minulle koko ajan todella tärkeitä asioita. En koe muuttuneeni radikaalisti missään vaiheessa, vaikka elämäni ei ole ollut erityisen helppoa. 

Älkää siis aliarvioiko nuoria ihmisiä! He voivat olla varsin kypsiä. 

-keski-ikäinen nainen

Vierailija
8/15 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin nuorempana hyvin suvaitsevainen mielipiteiltäni, ja äänestin yleensä vasemmistoliiton ehdokkaita. Nyt keski-ikäisenä olen konservatiivinen ja äänestän perussuomalaisia.

Vierailija
9/15 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on muuttunut hyvinkin paljon. Jotkin mielipiteeni ovat pysyneet periaatteissa samanlaisina mutta nyt ymmärrän paremmin vastakkaisella tavalla ajattelevia ja sitä, miksi he ajattelevat kuten ajattelevat. Muutamat ajatukseni ja näkemykseni ovat sitä vastoin pysyneet samoina tähän päivään asti. En pidä joidenkin ajatusten ja mielipiteiden pysymistä samoina automaattisesti huonona asiana tai osoituksena siitä, että ihminen on jäänyt jotenkin keskenkasvuiseksi. Mielestäni se voi olla myös osoitus hyvästä itsetuntemuksesta ja siitä, että tietää, missä omat rajat menevät. 

Vierailija
10/15 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmankuvani muuttui kristillisestä materialistiseksi ja siitä nondualistiseksi animistisella twistillä.

Vierailija
11/15 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vanhemmiten alkanut ajattelemaan niin, että meillä jokaisella on oma elämä ja omaan elämään kuuluvat arvot ja ajatukset. Joku ajattelee eri tavalla ja mitä siitä,ei se vakavaa ole. Muokkaan vain omia ajatuksiani ja mielipiteitäni,en yritä muuttaa kenenkään elämää,tai ajatuksia. Ja kyllä,ajatukset muuttuvat iän eli ajan myötä,ja tämä on täysin varma asia. Kuka 20v ajattelee kuin 10v? Kuka 40v ajattelee kuin 20v? Kuka 60v ajattelee kuin 40v? Näin se vain menee,ollaan tästä muutoksesta iloisia, koska ajatukset ovat tärkeitä ja mahtavaa kun ne muuttuvat.

Vierailija
12/15 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkin on muuttunut, sillä varsinkin viime vuosina olen tietoisesti purkanut erilaisia uskomuksiani ym. Myös kouluttautuminen on kehittänyt ajattelutapaani parempaan.

Olen rennompi ajattelultani, ymmärrän että ihmiset ovat erilaisia ja kaikki katsovat asioita omasta näkövinkkelistään. 

Vierailija
13/15 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin nuorempana hyvin suvaitsevainen mielipiteiltäni, ja äänestin yleensä vasemmistoliiton ehdokkaita. Nyt keski-ikäisenä olen konservatiivinen ja äänestän perussuomalaisia.

Itse koen poliittisen ajatusmaailmani olleen pitkään melko samanlainen. Olen kuitenkin kokenut, että maailma ympärilläni on muuttunut niin, että se missä ajatukseni olivat ennen lievästi vasemmalle kallellaan olevia, vaikuttavat nykyään olevat selkeästi oikeistolaisia ajatuksia. Liberaali olen edelleen samalla lailla mitä olin 30 vuotta sitten. Nykyään vain sanalla liberaali tarkoitetaan aivan eri asioita mitä silloin... 

Vierailija
14/15 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyynistynyt. En enää yritä saada ihmissuhteita toimimaan vaan poistun niistä jos menee draamailuksi. Poliittisesti mielipiteet ovat melko samat, tietoa ja itsevarmuutta on tullut lisää.

Vierailija
15/15 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena oli hyvin varmat mielipiteet kaikesta ja maailma mustavalkoinen. Vuodet, koulutus, työt ja matkustelu ovat avanneet asioita uudella tavalla. Kaikessa on aina monta puolta eikä täydellinen ole kukaan. Kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.