Sain k- kauppaan 30€ lahjakortin diakonialta. Mitä sillä saa pariksi viikoksi?
Odotin 50€, sillä olisi saanut järkevän ruokalistan pariksi viikoksi. 30€ ei oikein riitä. =(
Kommentit (16)
Mahtavaa kun olet ensimmäistä kertaa menossa itse tekemään ruokaostokset! Tsemppiä!
Jauhelihaa, makaronia, aleleipää (osa pakkaseen), kauden vihanneksia, maitoa tai piimää. Kalapuikkoja, perunoita.
Et ole vissiin paljon kaupassa käynyt ja budjettia tehnyt. Korkea aika aloittaa. Kauppasi hinnat löydät nenäsi edestä.
Käy ensin ruokajaossa ja sitten kun näet mitä saat, niin osta puuttavat lahjakortilla,
Mitä ruokaa sulla on kotona?
Kaurahiutaleita -kaurapuuroa aamuisin. Kerää metsästä marjat lisäksi.
Jauhoja ja hiivaa - kaurahiutaleiden kanssa Karjalan kauraleipää
Leivinjauhe - veden, kaurahiutaleiden ja jauhojen kanssa teeleipää.
Porkkanoita, kaalia, perunaa, sipulia, tomaattimurskaa, soijarouhetta, kuivattuja herneitä, munia, öljyä, makaronia
Näistä: kasvishernekeittoa ( herneet, porkkana, sipuli)
Coleslaw( majoneesi: öljyä ja munia) porkkanaa, kaalia
Soijarouhekaalilaatikko ( poimi puolukoita lisäksi)
Makaronisoijarouhelaatikko
Espanjalainen perunamunakas ( öljy, peruna, sipuli)
Tomaattinen soijarouhekastike mskaronin kanssa ( tomaattimurska, sipuli, soijarouhe)
Myllyn paras makaroni maksaa cittarissa 0,49. Jauheliha on kallista mutta mutta tumma soijarouhe salliselta 250 g maksaa cittarissa 1,99. (Lidlissä, prismassa varmaan edullisempaa). Maidolle ja munalle hinnaksi yhteensä 1,5 euroo niin 4 eurolla teet ison soijarouhemakaronilaatikon, josta syöt monta päivää. Kaurapuuroa aamuin illoin ja juomaksi vettä. Porkkanoita ja omenia voi saada halvalla. Vaihteluksi voi ostaa halvimpia kalapuikkoja ja perunoita. Halvin rasva leiväpäälle maksaa alle puoli euroa. (Esim k-menu) ja tutki leipähyllyä, mikä leipä on halvinta kaupassasi. Nälkää ei tuolla budjetilla tarvitse nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Jauhelihaa, makaronia, aleleipää (osa pakkaseen), kauden vihanneksia, maitoa tai piimää. Kalapuikkoja, perunoita.
Ei ole varaa pakkaseen
ap
Matalaprosenttista viiniä ja pari kynttilää pimeneviin iltoihin.
Muutamia kertoja on sattunut kaupan lähellä joku varaton kysymään voisinko ostaa ruokaa, joten olemme menneet yhdessä kauppaan.
Olen antanut valita mieleistä, toki ilman alkoholi- ja tupakkatuotteita. Mutta kyllähän ne valinnat ovat olleet taloudellisesti aivan typeriä.
En ole sanonut mitään. Mikä minä olen arvostelemaan. Pääasia että syövät.
Mutta avuliaan ihmisen kohdatessaan kannattaisi toki ostaa perusraaka-aineita eikä eineksiä (kerta-aterioita vieläpä), valmiskaakaota, energiajuomaa jne.
Selvästi jonkinlainen toistaitoisuus periytynyt. Ei ole kukaan ikinä opettanut eivätkä edes sivusta ole nähneet, että ja miten tehdään ruokaa, mitä kaupasta kannattaa ostaa jne.
Minulla ei kuitenkaan ole ollut aikaa alkaa heille äidiksi siinä - ja muutenkin koen, että omia valintoja tulee köyhänkin saada tehdä.
Mutta kyllähän monen ihmisen ongelmat eivät jaettavia rahasummia kasvattamallakaan kummene yhtään miksikään.
Kuitenkin koen, että lähimmäistä pitää jokaisen auttaa, olipa sen äkillisen rahapulan syy mikä tahansa. Rahaa minä en anna, ruokaa voin ostaa.
Ja ennen kuin joku "valistaa", niin on mahdollista mutta ihan sama, jos ovat menneet myyntiin. Se ei enää ole minun omallatunnollani.
Kuivaherneitä, joista hernekeittoa iso kattilallinen kolmeksi päiväksi, kaurahiutaleista puuroa aamupalaksi. Perunoita ja porkkanoita muutama kilo, paahdettuna uunissa hyviä. Kuivattuja linssejä, rasiasta riittää piiitkäksi aikaa, tee linssikeittoa, johon lisäksi perunaa, sipulia, tomaattimurskaa. Jälleen iso kattilallinen moneksi päiväksi. Kerran viikossa jauheliha tai vaikka uunimakkara. Pari purkkia valkoisia papuja tomaattikastikkeessa, paljon proteiinia tosi halvalla ja vaikka sen jauhelihan kanssa näistä saa ison kastikkeen moneksi päiväksi. Pari pussia pastaa lisäksi. Siinä se 30e tais sitten mennäkin, mutta maha tuli täyteen.
Kyllä kaikilla on pakastin paitsi jossain mummonmökissä mutta eipä siellä taida olla kauppaakaan lähellä? Jos joku oikeasti kysyy niin kannattaa miettiä säilyykö ostettu ruoka sen 2 viikkoa, jääkaapissa ei ainakaan porkkanat ja perunat säily. Näihin voi kaupunkialueella kerätä vaikka pulloja, monta ei tarvitse olla kun saa jo kilon.
Tuntuu että ihmiset ei oikeasti osaa enää käydä kaupassa tai hahmottaa ostoksia. Yritä siinä sitten ostaa järkevästi kun esimerkiksi toinen perheenjäsen ei tajua ruokien ja määrien päälle mitään ja joka väliin ehdottaa eineksiä ja valmissalaatteja. Ihmetellään vielä miksi kaikki maksaa niin paljon, halvempaa olisi käydä pitsalla.
Mun maha ei ainakaan kestä tommosia määriä kasvispitoista ruokaa! Ja mistä niitä mustikoita poimii betoniviidakon keskeltä jos ei ole autoa metsään mennä? Hyvä jakaa ohjeita jos ei itse tarvii kurjuudessa elää. Mutta aloittajalle sanoisin kuitenkin, että vaikutat melko kiittämättömältä kun valitat ettet 50 euroa saanut! Moni muukin tarvitsee apua, itse olen iloinen pienestäkin avusta.
Jaa-a, eikö tätä kannattaisi kysyä siltä omalta peukkukeisarilta, että mitä hän kaupasta haluaa?