Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus ja paino - yleiset painosuositukset

Vierailija
18.08.2025 |

Mieltä mieltä olette yleisistä painonnoudusuosituksista raskaana oleville? Saavutitteko itse suositusten mukaisen painon?

Itse olen aina ollut hoikka ja painonnousua tullut vain 5,5kg ja olen viikolla 36. Lähtö BMI 17. Kukaan neuvolasta tai lääkäristä ei ole ollut huolissaan ja vauvalla kaikki hyvin. Olen urheilullinen ja kaikki mittaustulokset muuten todella hyviä. En omista vaakaa, joten painon näen ainoastaan neuvolassa. 

Mietinkin, kuinka realistista ylipäänsä olisi hoikan/ alipainoisen ihmisen lihoa raskausaikana esim. 15kg, koska prosentuaalisestikin korkeampi painonnousu on sirolle suhteessa enemmän. Vastaavasti voisi kuvitella, että lähtöpainoltaan ja kooltaan isompi ihminen saisi painonsa nousemaan helpostikin enemmän jo nesteen kerääntymisen vuoksi.

Ajatuksia? 

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostava aihe ja myös itseä mietityttää, onko painontarkkailussa ylipäänsä järkeä, mikäli muuten terve ihminen.

Britanniassa painoa ei raskausaikana neuvolassa seurata ollenkaan.

Vierailija
2/6 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli 25 kg ja olin raskauden alussa alipainoinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. Eli täysin mahdollista. Tuliko paino itsestään vai jouduitko syömään useita lisäaterioita tai tekemään asian eteen efforttia?

Itse olen lisännyt välipalan (hedelmiä, leipää yms) ja energisempiä ruokia (pähkinät, tumma suklaa yms.), mutta paino ei tahdo nousta kuin vajaa 200 grammaa viikkoolisi pitänyt varmasti yrittää ahtaa ruokaa huomattavasti enemmän kuin suositukset

Vierailija
4/6 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*200 grammaa viikossa, joten olisi pitänyt varmasti

Vierailija
5/6 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. Eli täysin mahdollista. Tuliko paino itsestään vai jouduitko syömään useita lisäaterioita tai tekemään asian eteen efforttia?

Itse olen lisännyt välipalan (hedelmiä, leipää yms) ja energisempiä ruokia (pähkinät, tumma suklaa yms.), mutta paino ei tahdo nousta kuin vajaa 200 grammaa viikkoolisi pitänyt varmasti yrittää ahtaa ruokaa huomattavasti enemmän kuin suositukset

En mä muista enää, mutta tuskin tein mitään sen ihmeellisempää työtä tuon eteen.

Vierailija
6/6 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin normaalipainoinen jokaisen raskauden alussa (kolme lasta) ja painoa tuli noin 12 kiloa joka kerran. 

Se suurimmaksi osaksi lähti jo synnytyksessä ja loputkin parissa kuukaudessa imetyksen myötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän