Työttömänä opiskelu
Olen yliopiston käynyt, pitkään kotona lasten kanssa ollut, vähän työkokemusta omaava työtön 40v. Jos haluaisin opiskella jotakin niin voiko työttömyystuella opiskella muutenkin kuin niitä työvoimakoulutuksia/kursseja? Mitä alaa suosittelisit? Pitäis olla hyvä työllisyys.. lähihoitaja on yksi mitä en haluaisi paitsi jos on ihan pakko. Ja miten lie helposti noihin edes pääsee opiskelee... Yks vaihtoehto olis myös oppisopimuksella opiskelu jos sopiva/työllistävä ala ja työpaikka löytyis.
Mielellään menisin vaan töihin kun haluan vaan rahaa ja olen hakenutkin vaikka ja minne, lähinnä paikkoihin mihin ei tarvi (tiettyä) koulutusta. Mut ei vaan pääse.. "saimme tehtävään 200 hakemusta, et tullut valituksi"..
Kuljetteko muuten pk-seudulla julkisilla yli tunnin työmatkoja suuntaansa? Joitain varteenotettavia työpaikkoja olisi mut rassaa jo valmiiksi tuollainen yli tunnin työmatka monine vaihtoineen julkisilla. Varsinkin näin perheellisenä, kun ns. toinen työmaa odottaa kotona. Luulen et tulis burn out aika äkkiä.. Tosin voisihan kaikkiin vaan hakea, tuskin pääsen kuitenkaan tällä työkokemuksella ja koulutuksella.
Just oli Hesarissa et ei ne niitä hakemuskirjeitäkään edes lue, katsoo vaan tekoälyllä muut tiedot et täyttääkö hakukriteerit..eli työkokemus/koulutus. Turhaa niitä hakukirjeitäkään sitte edes kirjoittaa ja näkee vaivaa.. niihin just menee eniten aikaa. Ihmettelin kun yhteen paikkaan pääsin kerran peräti haastatteluun, ja silloin tein vaan nopeaan hakemuksen ja kirjoitin hakemuskirjeeseen tyyliin pari riviä. Tuskin olivat edes lukeneet sitäkään.
Kommentit (4)
Hankalaa on. Mä en saanu työkkärin tuella opiskella
En tiedä just tämän päivän tilannetta, mutta aiemmin työtön sai luvallisesti opiskella vain iltaisin. Työkkärissä kerroin menneeni opiskelemaan tietoliikennejuttuja, ja virkailija suorastaan hyökkäsi tivaamaan kellonaikoja. Onneksi ne alkoivat vasta klo 17.00. Päivällä pitää olla valmiudessa ottaa työ, kuulemma.
Käytä aikasi johonkin sallittuun opiskeluun (ei ehkä kannata kehua viranomaisille). Paranna kielitaitoasi, opettele uusi kieli omin päin. Netissä on paljon materiaalia ja kirjastoissa tietenkin.
Mieti kun haet työpaikkaa ja voit hakemukseen laittaa, että puhun jonkin verran myös serbokroatiaa tai whatever.