Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luokkaretkiin rahankeruu vanhemmilta...

Vierailija
05.04.2007 |

Mitenkäs se nyt menikään kun ne uudet säädökset tuli tästä asiasta?

Oli eilen puhetta rahankeruusta (kuukausirahasta) vanhempainillassa, ja jäin vaan pohtimaan etteihän nykyään enää saanut " pakottaa" vanhempia rahoittamaan luokka/leirikouluja. Mitä niille oppilaille tapahtuu keiden vanhemmilla ei ole varaa tai halua kustantaa ko. retkiä kun muut lähtevät retkelle?

Mielestäni se ainakin on väärin ettei vähävaraisten vanhempien lapset pääse mukaan retkelle... ja niin ei nykyään saanut tehdä vai?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi niin että muutettiin ja lapsi meni uuteen kouluun kuudennelle luokalle. Se luokka oli jo kolmannelta saakka kerännyt leirikoulurahaa, mikä on sinänsä ihan ok. Mutta vanhempien piti pulittaa vielä itse 300 euroa matkasta, aika iso summa!

Ei siinä mitään, me se maksettiin. Mutta kävipä vaan mielessä että kaikilla ei ehkä ole maksaa tosta noin vaan yhtäkkiä 300 euroa tilille. Näiden toisten lapsien vanhemmat olivat maksaneet pikkuhiljaa sitä kolmeasataa vuosien varrella, ja sekin tietysti on ihan ok!

No, mä halusin että lapsenikin pääseen kuitenkin sinne leirille, tai oikeastaan lapsi sinne halusi ja pääsi.

Enkä ruvennut tietenkään purnaamaan asiasta ollenkaan, koska leirille oli päätetty lähteä jo vuosia aikaisemmin, mutta silloin ajattelin että onneksi meillä on kuitenkin varaa maksaa tollanenkin summa ilman että joudutaan housunkauluksia kiristämään.

Vierailija
2/19 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei katsota kuka on kerännyt ja kuinka paljon ja kuka taas ei ollenkaan ja raha menee koko luokan yhteiseen käyttöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinun kanssasi täysin samaa mieltä. Mielestäni rahat tulisi kerätä luokan yhteisillä tempauksilla, ei kinuamalla vanhemmilta rahat. En tosin voi tehdä lapselleni sitä ettei pääsisi minun periatteeni takia luokkaretkelle, rahankeruu tapa on vaan niin väärin.

Monasti vanhemmat puhuvat tästä samasta asiasta kaupan kassalla, mutta vaikenenvat kuin muuri vanhempien illassa..... ettei kukaan vaan kuvittelisi heitä köyhiksi.

Sain halveksuvia katseita kun vihjailin rajankeruun suoraan vanhmepien kukkarosta olevan väärin.

T:ap

Vierailija
4/19 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ei katsota kuka on kerännyt ja kuinka paljon ja kuka taas ei ollenkaan ja raha menee koko luokan yhteiseen käyttöön.

Vierailija
5/19 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapsen pääsy retkelle ei saa olla kiinni siitä, maksavatko hänen vanhempansa ja kuinka paljon he maksavat. TOisin sanoen, kaikki rahat menevät yhteiseen kassaan ja jos jollakulla on köyhät tai " yliperiaatteelliset" (=lue, eivät halua tukea lastaan rahallisesti) vanhemmat, hän pääsee silti mukaan yhteisillä rahoilla. Muut vanhemmat maksavat siis tavallaan hänenkin puolestaan.

Kyllä tämä on musta vähintään yhtä ok kuin se takavuosien rahankeruuu eri tempauksilla jne. Oma luokkani teki aikanaan leirikouluretken Pietariin. Sitä varten kerättiin rahaa erilaisilla töillä ja tempauksilla. Oli myyjäistä ja metsänistutustalkoota. Niihin osallistui noin ylipäänsä kymmenen luokkalaista vanhempineen. Loput siipeilivät. Kun rahaa sitten ei saatu kasaan, kaikilta 25 oppilaan vanhemmilta kerättiin loppusumma, tasan yhtä paljon. Toisin sanoen, laiskat hyötyivät köyhempien työstä. Talkoisiin ahkerasti osallituneena, köyhänpuoleisen perheen lapsena olin ja olen edelleen sitä mieltä, että KYLLÄ SE OLI AINAKIN YHTÄ VÄÄRIN kuin tasainen rahankeruu kaikilta.

Vierailija
6/19 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun koululaiset toivat luokkaretkilappusia. Lapsia meillä on viisi, kolme kouluikäistä. Vanhimmat14 ja 13 v toi laput että tekevät särkäniemimatkan, 40,50 euroa huomiseksi (siis tänään)=81,00 euroa. 10 v toi retkilapun (ovat kolme yötä) 177 e+ joko 27 tai 10 euroa (kaksi lisäretkeä joista tulee valita toinen) maksettava 10.4 mennessä. Eli reippaat 250,00 euroa heti kiitos. Aika iso raha!

Vierailija
7/19 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrettävää, ettei kaikilla perheillä kenties ole antaa rahaa hommaan, mutta rahankeruutalkoissa voi silti olla mukana. Jos ei yhtään kiinnosta asia, ei ole minusta asiaa retkellekään.

Vierailija
8/19 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaat kirjoittivat runoja ja niistä painatettiin pieni runovihkonen, jota myytiin. Oli koulun myyjäiset, jonne leivottiin. Kierrettiin ovilla myymässä arpajaisiin lippuja ja paljon muuta.

Vierailija
9/19 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ymmärrettävää, ettei kaikilla perheillä kenties ole antaa rahaa hommaan, mutta rahankeruutalkoissa voi silti olla mukana. Jos ei yhtään kiinnosta asia, ei ole minusta asiaa retkellekään.

Talkoita ei oikein nykyiisn enää " jakseta" harrastaa. Helpompaa kinuta rahat äidin ja isän kukkarosta.

Vierailija
10/19 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään koulun yhteydessä tehtävä ei saa olla maksullista. jos luokka haluaa tehdä jotain, mihin tarvitaan ylimääräistä rahaa, sen antaminen ei saa olla ehto toimintaa osallistumiselle. Käytännössä rahaa siis voi kerätä, mutta niidenkin jotka eivät maksa, pitää saada osallistua. Rahaa ei myöskään saisi olla pyytämässä opettaja, silloinhan koulu oikeastaa esittää lisämaksua, vaan se pitäisi kerätä vanhempien kesken ja sitten luovuttaa opettajalle. Meillä tämä on ratkaistu niin, että luokalla on oma tili, jolle jokainen laittaa suositellun summan kerran tai kahdesti vuodessa. Informoimme sitten opettajaa siitä, paljonko tilillä on rahaa ja hän suunnittelee retket sen mukaan.

On kaunis ajatus että retkirahat kerättäisiin tempauksilla. Siitä vaan järjestämään, ap ja muut! Jos ei itse ala asiaa hoitamaan, on turha valittaa siitä kaupan kassalla - mitkään rahakeruutempaukset nyt kun eivät ainakaan kuulu koulun velvollisuuksiin.

Vierailija
11/19 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

On kaunis ajatus että retkirahat kerättäisiin tempauksilla. Siitä vaan järjestämään, ap ja muut! Jos ei itse ala asiaa hoitamaan, on turha valittaa siitä kaupan kassalla - mitkään rahakeruutempaukset nyt kun eivät ainakaan kuulu koulun velvollisuuksiin.

tempauksiin näin: liian työlästä, helpompi vaan antaa se raha. Mitä opetamme tällöin lapsillemme...rahaa tulee vaikkei mitään tee. Tulevaisuuden työtävieroksuvia kasvatamme, karu totuus.

Vierailija
12/19 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät ne vähävaraiset niistä maksuista luista, vaan ne on ne periaatteelliset ihmiset, joilla todellakin olisi moisiin varaakin.

Köyhä olen minäkin, opiskelija yh-äiti ja tasan olen lasteni kaikki retket maksanut. Mutta sitten on aina näitä hyvin tietäviä ihmisiä, jotka sitten eivät viitsikään. Aina se on köyhien selkänahasta revitty kaikki.

Itse kerään vaikka useamman viikonlopun aamuöisin pulloja, että saan lasteni retket maksettua.

Vierailija
13/19 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

eivät ne vähävaraiset niistä maksuista luista, vaan ne on ne periaatteelliset ihmiset, joilla todellakin olisi moisiin varaakin.

Mutta lasta ei koulu saa asettaa eri asemaan antoivat vanhmemmat rahaa tai ei. Siinä opettajalle haastetta olla silti lojaali.

Vierailija
14/19 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös lapsen retkiin annan. Sen lisäksi käyn vanhempainyhdistyksen kokouksissa kahdessa paikassa, osallistun lapsen harrastustoiminnan pyörittämiseen ja vastaan luokan tilin hoidosta. Olen ilmoittanut että mitään tempauksia en ala järjestää vaan annan mieluummin rahan - olenko siis laiska? Mielestäni on liikaa vaadittu että työssäkäyvät vanhemmat käyttäisivät kovin suuren osan vapaa-ajastaan tällaiseen toimintaa.

Sitten kun lapset on isompia, 6-luokkalaisia ja vanhempia ja he voivat tehdä itse ja yksin suurimman osan hommista, rahankeruuta voi ehkä järjestää tempauksilla. Siihen asti: ei kiitos. Kyllä sen rahan arvon voi opettaa helpommallakin kuin myymällä makkaraa räntäsateessa.

Vierailija:

Vierailija:

tempauksiin näin: liian työlästä, helpompi vaan antaa se raha. Mitä opetamme tällöin lapsillemme...rahaa tulee vaikkei mitään tee. Tulevaisuuden työtävieroksuvia kasvatamme, karu totuus.

Vierailija
15/19 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis per nuppi. Siitäkin osa vanhemmista purnasi, eikä suinkaan periaatteesta, vaan ihan tuosta summasta. Hei haloo, 20mk= 3,50¿!!! Onko paha summa, jos sillä saadaan rahoitettua mm. leirikoulut, ylimääräiset retket yms.? Opettajamme (ala-aste) pysyi samana koko ajan ja hän tykkäsi meitä viedä usein vaikkapa näyttelyihin ja museoihin. Vantaa kuitenkin säästi, joten siksi tuo rahankeräys...lopulta kaikki vanhemmat maksoivat (jopa ne purnaavat keskituloiset), hävetti kai liikaa olla pistämättä nimeä paperiin, jonka jakoivat vanhempainillassa...

Vierailija
16/19 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä stakunnassa se on noin 10-20 e/kk eli 59,45 mk-109 mk. Eli aika kaukana 20 mk per kuukausi.

Vierailija
17/19 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tämä on helppoa. Ei kun kukkarolle, mutta ymmärrän, että jos olisi vaikka neljä lasta - näistähän tulee helposti isot rahat.

Maksaisin kuitenkin mielelläni lapset vaikka amerikkaan tai minne nyt sitten tahtovatkin mennä.

Vierailija
18/19 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuosta voi minusta jo valittaa tai kieltäytyä maksamasta ja vaatia että lapsi pääsee silti mukaan, sen verran suuri summa tuo on.

Meillä Helsingissä on kerätty ala-asteella 20-30 euroa vuodessa ja sillä on käyty kerran teatterissa ja museoretkillä 3-4 kertaa lukuvuodessa.

Vierailija:

Meillä stakunnassa se on noin 10-20 e/kk eli 59,45 mk-109 mk. Eli aika kaukana 20 mk per kuukausi.

Vierailija
19/19 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa homma meni niin, että ensin vanhemmat ahersivat yöllä pullia, runovihkoja ties mitä ja sitten veivät myyjäisiin koululle ja lopulta itse ostivat nämä pullat kovaan hintaan. Helpommalla olisi päässyt jos olisi itse maksanut vaan retken.

Homma toimii ehkä isommissa paikoissa tai jos myydään muuallakin kun koulun tapahtumissa, joissa asiakkaina muitakin kun vanhempia siis.

Leirikouluista ym. päätetään vanhempainkokouksissa, joten sinne kannattaa mennä sanomaan mitä maksimi on valmis maksamaan ja keskustellaan sitten porukalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan