Naapuri stalkkaa
Olen parikymppinen nuori mies, ja asun kaupungin vuokra-asunnossa rauhallisella alueella. Päälle vuosi sitten rappuuni muutti asumaan seitsemänkymppinen eläkeläinen, joka on alkanut käymään hermoilleni. Hän on kova tupakoitsija, ja hänellä tuntuu aina olevan sekä rahat että savukkeet loppu. Hän pummaa minulta useamman kerran viikossa rappukäytävässä tai pihalla vastaantullessaan tupakkaa, sätkäpaperia tai muutamaa puuttuvaa euroa tupakkaostoksiin. Valittelee kovasti sitä, kuinka tupakka on nykyään niin kallista, ja kaikki hänen rahansa ovat edunvalvojansa hallinnassa. Myönnän olevani liian kiltti ihminen enkä osaa sanoa ei, vaan olen useasti antanut hänelle pari savuketta säälistä (poltan itse melko vähän, ja olen ajatellut lopettavani kokonaan jossakin vaiheessa, joten terveyssaarnat voi jättää väliin koska tiedän tasan tarkkaan asioista).
Ahdistavinta on se, että kyseinen naapuri selvästi vakoilee menemisiäni ja tulemisiani. Hänen ensimmäisen kerroksen asuntonsa ikkunat sijaitsevat pihamme tupakointipaikan ja rappukäytävän oven vieressä, ja hän ilmeisesti kyylää sälekaihtimien ja verhojen raosta minua. Monta kertaa viikossa hän ilmestyy parissa minuutissa tupakkapaikalle heti sen jälkeen kun itse olen sinne mennyt, tämä on varmistettu fakta. Myös silloin kun olen itse menossa takaisin asuntooni, niin hän joko seisoo valmiina ovenraossaan tai vaihtoehtoisesti räväyttää ovensa auki samalla sekunnilla kun itse astun rapun ovesta sisään ja kysymys kuuluu: "Onko heittää paria tupakkaa jotta pärjään huomiseen?" Uskomattoman ahdistavaa ja karmivaa. Hän stalkkaa minua ikkunoidensa kautta, enkä ihmettelisi myöskään vaikka seisoisi korva kiinni ovessaan tai kyyläisi ovisilmästä sitä että itse kuljen ohitse ja hän pääsisi pummaamaan. Keneltäkään muulta en ole koskaan hänen nähnyt pummaavan tupakkaa, johtuen varmaan siitä että pihapiirissämme ei asu paljoakaan tupakoivia ihmisiä.
Myönnän, olen munaton vellihousu kun en vain uskalla sanoa suoraan kasvotusten ettei enää pummaisi minulta tupakkaa tai mitään muutakaan, eikä enää seuraisi minua ikkunoidensa kautta, koska se on todella ahdistavaa ja inhottavaa. Olen vain liian kiltti ihminen enkä osaa sanoa ei, joten ongelma on oikeasti yksin minun ratkaistavissani. Halusin nyt vain vuodattaa tätä touhua tänne palstalle, vaikka se ei ratkaise mitään. Ymmärrän, että pienellä eläkkeellä ja nykyisillä tupakan hinnoilla on varmasti tiukkaa, mutta se olisi hänen oma velvollisuutensa joko repiä tupakkarahat muusta elämisestä tai vaihtoehtoisesti vähentää polttamista. Itse tosiaan käyn töissä ja poltan vain muutaman tupakan päivässä, joten ei ota talouden päälle niin raskaasti. En kuitenkaan ole velvollinen elättämään yhtäkään ihmistä, etenkään täysin tuntematonta naapuria jonka kanssa en halua tehdä lähempää tuttavuutta.
Kommentit (22)
Tässä on hyvä esimerkki siitä, että jos pirulle antaa pikkurillin niin se vie koko käden. Jos joskus erehtyy osoittamaan vilpitöntä lähimmäisenrakkautta, niin sinua aletaan välittömästi hyväksikäyttää, sellaista se ikävä kyllä on tässä maailmassa. Kannattaa vain huolehtia omista asioistaan ja kehottaa toisia samaan, eikä tarjota tai antaa kenellekään mitään, poisluettuna ambulanssin soittaminen ja ensiavun antaminen onnettomuuksissa tai sairaustapauksissa.
Miksi näitä pummeja tuodaan tänne lisää rajojen ulkopuolelta? Miksi äänestätte sellaisen politiikan puolesta?
Ei tuossa nyt muuta vaihtoehtoa ole kuin jatkaa avustamista, kieltäytyä tai muuttaa pois.
Mulla oli vähän samanlainen tilanne kun parveketupakointi kiellettiin kerrostalossamme. Ihan hyvästä syystä kyllä, koska passiivinen tupakansavu ja sen löyhkä on epäterveellistä ja inhottavaa haisteltavaa naapureille. Tupakkapaikalla pyöri kyllä jos jonkinlaista kulkijaa, päihdeongelmaisista tunkeileviin eläkeläisiin. En kyllä tykännyt yhtään.
Sittemmin olen lopettanut polttamisen, mutta muistan kuinka kaipasin parveketupakoinnista sitä omaa rauhaa ja yksityisyyttä kaikenlaisista hyypiöistä. Sano suoraan naapurillesi, että et anna tupakkaa ja piste. Et ole kenellekään tilivelvollinen omaisuudestasi tai siitä, että miksi et suostu sitä antamaan toisille. Jos hän pahoittaa siitä mielensä, niin se on hänen ongelmansa.
Käy kauempana tupakalla niin ettei se kyllä näe sinua. Ota vain yksi tai kaksi tupakkaa itsellesi ja polta ne, älä ota siis koko askia mukaan. Kun odottaa sua ja kysyy tupakkaa, niin sano että poltti just viimeisen eikä ole enempää nyt, jaarittele lopettamisesta. Ja jos et uskalla sanoa suoraan, niin ota puhelin kouraan ja ole puhuvinasi jollekin kun kohtaat sen tyypin. Sanot että tärkeä puhelu ja meet ohi. Sun naapurilla olis ihan varmasti omaakin rahaa tupakan ostoon, mutta kun on huomannut että sulta saa niitä ilmaiseksi, niin mitä niitä sitten ostamaan. Mun pomo teki samaa mun työkaverille, sillä piti päästä aina tupakalle salaa ja oli jatkuvasti 'lainaamassa' tupakkaa eikä koskaan tuonut tilalle mitään. Teki noin siksi että oli valehdellut eukolleen että on lopetettava tupakoinnin. Joten otapa nyt järki käteen ja pistä lokki ojennukseen.
Kyllä tuo on ihan ymmärrettävää, ettei kyyläämisen kohteeksi joutuminen kivalta tunnu.
Entä jos sanot, että tupakat on loppu tällä kertaa, kun seuraavan kerran tulee kyselemään. Tai sitten menet kiireellä ohi ja sanot, että ei ole nyt aikaa.
Pääseekö teidän rappukäytävään muuta kautta kuin tämän naapurin asunnon vierestä? Esimerkiksi takapihan oven kautta, niin ettei kulkisi tämän naapurin silmien edestä. Olen itse joutunut joskus kulkemaan takaovesta tai toisen rapun kautta, vähän samasta syystä kuin sinä,
Helppo jättää omaan arvoonsa, mene kauemmaksi tupkalle jos vähän poltat. Kerrot ettei ole antaa tupakkaa. Olet kiireinen et jää juttelemaan, löytää ehkä toisen uhrin!
oli vastaava tapaus sitten sanoin poltan itse tupakkani. kyllä loppui ei edes moikkaa nykyään. ensimmäistäkään ei kannata antaa.
Tuo ei ole vielä mitään kun vertaa moneen. Ihmiset nykyään oikeasti salakuuntelevat naapureitaan teknisillä apuvälineillä ja kuvaavat heitä ulkona ikkunoistansa. Ja tietysti murtavat wifit ja tunkevat naapureiden koneille bluetoothien kautta etc.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole vielä mitään kun vertaa moneen. Ihmiset nykyään oikeasti salakuuntelevat naapureitaan teknisillä apuvälineillä ja kuvaavat heitä ulkona ikkunoistansa. Ja tietysti murtavat wifit ja tunkevat naapureiden koneille bluetoothien kautta etc.
Jos jollain ei ole omaa elämää ja viitsii nähdä vaivaa kuunnellakseen jotain random naapuria, niin saa olla asiat aika surkeasti. Ilmeisesti kyseiset pervot saavat siitä vielä jotain sairasta nautintoa.
Multa pummit ovat lopettaneet pummimisen kun sanon ei ole varaa tai viimeinen tupakka. Ota vain yksi tupakka itsellesi kun menet tupakkapaikalle. Tuo on ärsyttävää kytätä ja tulla pummaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko saaneet puuhiinsa koulutusta armeijassa?
Aloita vaikka ystävällisesti että parit tupakat voit heittää mutta et voi jatkuvasti. Jos hän ei tajua lopettaa on päässänsä vikaa. Äläkä välitä muusta, jos alkaa aggressiiviseksi tms. tee se pahamaineinen huoli-ilmoitus. Voitko selvittää sen edunvalvojan ja puhua hänelle häirinnästä?
Olisi järkevää ettei ole edunvalvontaa, joka antaa liian vähän rahaa. Ja pitäisi keksiä mistä hän saa rahaa tarpeeksi. Ehkä voi antaa luukusta riittävän ison rahan kuukaudessa tupakkaan yms tai sukulainen antaa. Missä hänen omainen on vai onko enää niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka pelkästään jo "perinteisin" menetelmin suoritettu stalkkaaminen on jo itsessään todella häiriintynyttä ja sairasta, niin nuo uudet teknologiat ovat kyllä sellaisten sekopäiden märkä päiväuni. Varmaan juuri heitä varten kehitetty, ja pitävät bisnestä yllä. V*tun sairasta...
Tekisi mieli muuttaa erakoksi johonkin jumalan selän taakse Lapin erämaahan, mutta varmaan sielläkin joku vainoaja ties kuinka pitkän matkan päästä lennättäisi dronen mökilleni ja kuvaisi minua. Joissakin tilanteissa nykyteknologia on niin kirottua.
Olisiko mahdoton ajatus, että poltat ne pari tupakkaa töissä tai kaupassa käynnin yhteydessä? Ei tietenkään ratkaise ongelmaa suoraan, mutta saattaa toimia jos et halua suoraan kohdata tuota tyyppiä asian tiimoilta. Voit sitten jatkossa vaikka sanoa sille, että et polta juuri enää joten ei oo tupakkia taskussa. Ehkä ottaa vihjeen vastaan jossain kohtaa. :D Ahdistava tyyppi kieltämättä.