Lapsen oma tili
Minulla ei ole lapsia, mutta kaikkia keskusteluja lukeneena mietin olenkohan ainoa ihminen maailmassa joka ei avaisi vauvalle omaa tiliä ja alkaisi sinne säästämään lapsen nimellä? Ajattelen että vanhempana ja taloudesta vastaavana haluaisin pitää omat rahat omassa hallinnassani, vaikka lapsen tarpeisiin toki säästäisinkin
Kommentit (6)
Kun säästää myös lapselle itselleen ei tule lahjaveroa samalla lailla maksettavaksi, kuin säästäisi 18 vuotta itselleen ja sitten siirtää summan lapselle.
Jossain vaiheessa on hyvä avata lapselle tili, niin pääsee harjoittelemaan rahankäyttöä. Aik harva saa ensimmäisen tilinsä vasta, kun itse saa sellaisen avata.
Lapsillani on omat tilit ja pankkikortit niihin mutta niillä on vain käyttörahoja. Kuitenkin pidän tärkeänä että harjoittelevat rahan käyttöä. Varsinaiset säästöt ovat minun, olen alusta asti säästänyt lapsilleni omissa nimissäni. Elatuslahjoja saa antaa verovapaasti rajattomasti ja rahaakin sen 4999 (ja eikö tämä ole nousemassa) kolmen vuoden välein.
Lapseni rahat ovat lapseni rahoja, siksi ne ovat hänen tilillään ja hän on 6v iästä lähtien itse sitä hallinnut. Käytännössä keskustellut isänsä kanssa siitä, miten käyttää rahojaan, ostaa jotain vain sijoittaa. Lapsen kun voi opettaa jo hyvin varhain siihen, että rahan käyttämistä ei pidä pelätä, tuhlaaminen taas on typerää.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi sai jo vauvana rahaa mm. isovanhemmilta. Laitoin lapsen tilille kun ei ne mun rahoja ole.
Toisekseen säästin lapselle lukiota ja/tai autokoulua varten siltä varalta ettei itsellä ole jostain syystä silloin tuloja tai työkykyä, eli lapsen tilille jottei niitä voi pakottaa käytettevän kuin lapsen eduksi. No sittemmin tuli liki ilmainen toinen aste ja omakin taloustilanne on vaan parantunut, joten juuri aikuistuneella on nyt rahaa valmiina opintohin.
Totta, tuon kyllä ymmärrän, ja tosiaan lapsen omaa rahaa on hänen saamansa lahjat. Mietin vaan tosiaan sitä, että omistani siirtäisin lapsen tilille. Ehkä mietin tässä sitäkin, että jos täytyisi säästöjä käyttää, niin ennemmin säästäisin omiin nimiini. Mutta hyvältä kuulostaa tuo, että ikään kuin suojaa rahat niin, että ovat tosiaan lapsen jos tulee tulottomuutta syystä tai toisesta.
ap
Lapsi sai jo vauvana rahaa mm. isovanhemmilta. Laitoin lapsen tilille kun ei ne mun rahoja ole.
Toisekseen säästin lapselle lukiota ja/tai autokoulua varten siltä varalta ettei itsellä ole jostain syystä silloin tuloja tai työkykyä, eli lapsen tilille jottei niitä voi pakottaa käytettevän kuin lapsen eduksi. No sittemmin tuli liki ilmainen toinen aste ja omakin taloustilanne on vaan parantunut, joten juuri aikuistuneella on nyt rahaa valmiina opintohin.