Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako sossu huomautella ulkonäöstä?

Vierailija
16.08.2025 |

Jos on vaikeaa taloudellisesti, niin onko korrektia kuulla vielä ammattilaisen suusta, että ei sun ulkonäöstä huomaa ainakaan että nälkää on nähty - päinvastoin? Tai että tatuointeihin ja ripsiin on riittänyt rahaa ja nyt tarvitset maksarin ruokaan? 

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityäntekijä ei ole mikään maksuautomaatti. Hänen työtään on saada asiakas huomaamaan miksi on sössinyt asiansa ja miten voisi elää fiksummin. Jos rahat on pantu tatskoihin ja nyt ei ole varaa ruokaan, niin onhan se vaan typeryyttä josta kuuluukin sanoa. 

Vierailija
2/36 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se siinä tilanteessa, jos tosiaan olet käyttänyt rahat perusjuttujen sijasta ulkonäköön. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa harvempi näkee nälkää, ja itsekin olen ihmetellyt lihavia näiden maksareiden kanssa. Täällä moni voisi puolittaa vuorokauden ruokamäärät mennen tullen, eikä tapahtuisi muuta kuin säästöä ja tervettä laihtumista.

Vierailija
4/36 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatuointi-aloitus. Vau miten kekseliästä. 

Vierailija
5/36 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuohon syömiseen ei, mutta tatuoinnit ja tekoripset, niin kyllä. Itse sossuna vaatisin kuitit noista ja vähentäsin maksariin. Opit sinä laittamaan asiat tärkeysjärjestykseen. 

Vierailija
6/36 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossun tädit ovat itse iljettäviä läskejä yleensä.

Vierailija
7/36 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossun tädit ovat itse iljettäviä läskejä yleensä.

Niin ovat, isoperseisiä nisunmäsyyttäjiä, mutta tienaavat nämä tekemällä sentään edes näön vuoksi mukatyötä.

Vierailija
8/36 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahat menevät tupakkaan, ripsiin ja kynsiin sekä tatuointeihin niin on aihetta mainita siitä. Ei tarvitse valittaa että rahat ei riitä jos turhuuteen ne hassaa. 

Vierailija
9/36 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkissäsi ei huomauteltu ulkonäöstä vaan rahankäytöstä. Itse olen sosiaalityöntekijänä joskus huomauttanut myös ihmisten puutteellisesta hygieniasta, koska se liittyy oleellisesti elämänhallintaan. Esim. asiakas kertoo kykenevänsä peseytymään ja pesemään pyykkiä, mutta on tosiasiassa aivan likainen ja haiseva. Ja ei, en puhu nyt jostain tahroista vaatteissa tai likaisista hiuksista. Puhun virtsan tahraamista ja liasta harmaista sekä rasvaisista vaatteista ja/tai hajusta, joka saa kanssaihmisten silmät kirvelemään. 

Nykyaikana varmaan joku sanoisi, ettei tuollaisiakaan "saa" ottaa puheeksi. Itse taas ajattelen, että asiakkaille pitää olla rehellinen. 

Vierailija
10/36 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkissäsi ei huomauteltu ulkonäöstä vaan rahankäytöstä. Itse olen sosiaalityöntekijänä joskus huomauttanut myös ihmisten puutteellisesta hygieniasta, koska se liittyy oleellisesti elämänhallintaan. Esim. asiakas kertoo kykenevänsä peseytymään ja pesemään pyykkiä, mutta on tosiasiassa aivan likainen ja haiseva. Ja ei, en puhu nyt jostain tahroista vaatteissa tai likaisista hiuksista. Puhun virtsan tahraamista ja liasta harmaista sekä rasvaisista vaatteista ja/tai hajusta, joka saa kanssaihmisten silmät kirvelemään. 

Nykyaikana varmaan joku sanoisi, ettei tuollaisiakaan "saa" ottaa puheeksi. Itse taas ajattelen, että asiakkaille pitää olla rehellinen. 

Hikoileeko mirrisi tuollaisen asiakkaan kanssa?

Vierailija
11/36 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus vaikuttaa provolta. Tuommoista ei sossut sano, perheenjäsenet kyllä, mutta voihan ne sekoittua mielessä.

Vierailija
12/36 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö noin pahassa tilanteessa pitäisi tehdä huoli-ilmoitus? - sivulta 

Vierailija
13/36 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tehty ja siksi sinne mennäänkin

Vierailija
14/36 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö noin pahassa tilanteessa pitäisi tehdä huoli-ilmoitus? - sivulta 

Huoli-ilmoitus mihin? Itselleni. Olen tosiaan sosiaalityöntekijä ja töissä hyvinvointialueella. Huoli-ilmoitus ei myöskään ole mikään ihmeidentekijä. Sosiaalipalvelut ovat aina vapaaehtoisia. Ihmisillä on itsemääräämisoikeus. Apua voidaan tarjota (ja senvastapainona myös vastuunottoa omasta elämästä), mutta pakolla ei voi ketään tässä maassa "auttaa". 

Vierailija
15/36 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinani niin sinisilmäinen satunnaisille tuttaville heidän rahanpuutteensa vuoksi, että annoin vähistäni heille sen mitä pystyin. Uskomatonta oli, että jos joku osasi sanoa kiitos hän myös saattoi iloisena todeta miten koki ansainneensa sillä rahalla viinipullon tai oluen lähipubissa. Siis kehtasivat niin sanoa. Nälkä ja rahaongelmat ikään kuin väistyivät hetken mielihyvän tieltä. Onneksi älysin lopettaa rahan antamisen. Ymmärrän hyvin, että sossussa joku yrittää fokusoida maksarin tarvitsijan ajatuksia kokonaisvaltaisempaan rahankäytön hallintaan. Tottakai silloin sanotaan ylipainosta tai tatskoista, koska nehän eivät ole ihmisessä ilman rahaa. 

Vierailija
16/36 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ulkonäköön on selvästi käytetty enemmän rahaa kuin ruokaan, niin silloin ei ruokaan maksusitoumusta tarvita. Tai ehkä se meneekin niin päin, että ei kannata antaa toimeentulotukea rahana vaan nimenomaan maksusitoumuksina, jotta se käytetään oikeasti ruokaan tai lasten tarpeisiin eikä omaan ulkonäköön.

Epäilemättä vaikea asia sosiaalityöntekijälle, jos asiakas on selvästi epähygieeninen, mutta ei ole mitään keinoa pakottaa peseytymään ja vaihtamaan vaatteita puhtaisiin.

Vierailija
17/36 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikö juuri likainen ja rähjäinen asiakas tarvitse sitä rahaa kuin päinvastoin joku joka laittoi rahansa tekoripsiin ja tatuointeihin ja meikkaamiseen?

vai eppäiletkö että likainen ja rähjäinen ostaa rahoilla alkomahoolia tai ostokuiteilla pihviä ja myy ne piritorilla?

Vierailija
18/36 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikö juuri likainen ja rähjäinen asiakas tarvitse sitä rahaa kuin päinvastoin joku joka laittoi rahansa tekoripsiin ja tatuointeihin ja meikkaamiseen?

vai eppäiletkö että likainen ja rähjäinen

Likainen ja rähjäinen tarvitsee saippuaa ja suihkun.

Vierailija
19/36 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiihottuukobsosdut kun tuollainen asiakas tulee huoneeseen?

Vierailija
20/36 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroppa ap, miten on varaa hankkia ripsiä ja tatuointeja, jos ei ole varaa syödä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä