Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käsi ylös te joita vituttaa tämä pinnallinen aika jossa elämme

Vierailija
16.08.2025 |

Typerä somemaailma, jossa ihmiset esittelevät paraatipuolta elämästään - muokattuja selfieitä, matkakuvia, ystävien tapaamisia, vauhtia ja vaarallisia tilanteita, kuvia sisustuksesta, treenaamisesta, pukeutumisesta yms. Yrittävät kertoa että "näin hienoa elämäni on". Kuitenkin maailma on yhä pinnallisempi, kylmempi, välinpitämättömämpi. Hallituksen politiikka on äärimmäisen eriarvoistavaa, köyhiä ja huono-osaisia potkitaan päähän kuin viimeistä päivää.

Ihmisiltä puuttuu syvälliset, pohditut, eettisesti kestävät arvot. Kaikki aukovat päätään somessa, kukaan ei oikeasti sano mitään tärkeää. Maailmaa uhkaa sota ja ilmastonmuutos. Harva enää tarttuu kirjaan ja pohtii asioita syvällisesti kun kertakäyttöviihde on klikkauksen päässä. Häpeän olla ihminen tänä aikana. Kiitos kun sain avautua.

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipaatko takaisin "Koti-uskonto-isänmaa"-elämään, jossa eletään yhtenäiskulttuurissa sukulaisia ja naaputeita kytäten ja ruotuun pakottaen?

Ps. Siellä somessa ei ole pakko olla.

Oletko jotenkin yksinkertainen ?

Vierailija
82/98 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vituta, sillä omista ystävistä ihan pieni vähemmistö on niitä pinnallisia, jotka postaa pintaa someen. Harvempi kuin 1/10. 

Suurin osa postailee ihan leppoista tavallista elämää, en ajattele sen olevan pintaa. Esim lemmikkien kuvia, lasten harrastuksia. 

Influensserit sitten taas. Ihan toinen juttu. 

En jaksa kiinnostua edes toisten lasten harrastuksista pätkän vertaa. Ja miksi minun pitäisikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somemaailmasta päsee eroon, kun poistuu somesta.

Hallituksen politiikka johtuu siitä, että yhteiskunnan R A H A T ovat loppumassa. Siihen auttaa se, että alkaa itse auttamaan apua tarvitsevia.

Maailman sodat ja ilmaston muutoksen katastrofi asettuu puolestaan oikeaan suhteeseen, kun lopettaa uutisten ja median seuraamisen.

Eli tee sitä, minkä puutteesta muita arvostelet. Laita ruudut kiinni, auta lähimmäistä ja lue kirjoja. Niin yksinkertaista sen on, mutta kysymys kuuluu, onko sinusta siihen? Onko sinusta lopettamaan omaan elämääsi vaikuttavaa sisimmässäsi kytevää vihaa muita ihmisiä kohtaan? Muiden arvostelu on nimittäin niin mukavaa, vai mitä?

Mikä sinä täällä olet toisia neuvomaan. Yksinäistä elämää näyttää olevan kun on aikaa tänne kirjoitella.

Vierailija
84/98 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveet on koko aika enemmän ja enemmän erakoitumisessa. Elämä olisi paljon rennompaa jossain korvessa omassa mökissä ilman, että muita ihmisiä lähellä. Kumppani toki siihen kylkeen ja vaikka koira. 

Vierailija
85/98 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä ja siksi poistinkin instagramin ja tiktokin puhelimestani.

Kannattaisi poistaa av vauvakin.

Vierailija
86/98 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen politiikka johtuu siitä, että yhteiskunnan R A H A T ovat loppumassa. Siihen auttaa se, että alkaa itse auttamaan apua tarvitsevia.

Maailman sodat ja ilmaston muutoksen katastrofi asettuu puolestaan oikeaan suhteeseen, kun lopettaa uutisten ja median seuraamisen.

Eli tee sitä, minkä puutteesta muita arvostelet. Laita ruudut kiinni, auta lähimmäistä ja lue kirjoja. Niin yksinkertaista sen on, mutta kysymys kuuluu, onko sinusta siihen? Onko sinusta lopettamaan omaan elämääsi vaikuttavaa sisimmässäsi kytevää vihaa muita ihmisiä kohtaan? Muiden arvostelu on nimittäin niin mukavaa, vai mitä?

Mikä sinä täällä olet toisia neuvomaan. Yksinäistä elämää näyttää olevan kun on aikaa tänne kirjoitella.

Minun mielenterveyteni voi ihan hyvin, kiitos kysymästä. Aloittajalla ei ole, joten hänen kannattaisi tehdä asialle jotain, eikä vain voivotella netissä. :)

Vierailija
87/98 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä ja siksi poistinkin instagramin ja tiktokin puhelimestani.

Kannattaisi poistaa av vauvakin.

Olen eri, mutta olet oikeassa. Tämä palsta on kun pahin huume, johon aina aika ajoin jää koukkuun. Hyvää se ei kyllä ainakaan minulle tee...

Vierailija
88/98 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä lukenut kaikkea. Mutta eihän se, että ihminen matkustelee, treenaa ja viettää aikaa ystävien kanssa tarkoita, että olisi pinnallinen ihminen, jolla ei ole syvällisiä ajatuksia. Ja kaikki eivät niitä syvällisiä ajatuksia halua koko maailmalle jakaa. Ei se tarkoita, etteikö ihmisellä niitä ole tai että hän ei pohdi eettisiä kysymyksiä.

Vierailija
89/98 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somessa on kieltämättä omat ongelmansa, mutta sitä myös haukutaan ja suoranaisesti demonisoidaan mielestäni aivan liikaa. Siihen nimittäin pätee ihan sama kuin elämään netin ulkopuolellakin: Jokainen voi hyvin pitkälle valita oman seuransa - ainakin vapaa-ajallaan.

Somessa on sisältöä aivan laidasta laitaan, todellakin hyvin paljon kaikenlaista. Jos pinnallisuus, muovisuus ja negatiivisuus ahdistaa, niin miksi seurata sellaista sisältöä, kun siellä on pilvin pimein muuta, ihan päinvastaistakin "tavaraa"? 

Ne kuuluisat algoritmitkin muuttuvat, kun oma toiminta muuttuu. Joten katse peiliin olisi monellakin paikallaan, jos some herättää hirveästi negatiivisia tunteita ja fiiliksiä. Eikä siellä ole tosiaan pakko olla ollenkaan. Mulle some on pääsääntöisesti positiivinen paikka, hyvän mielen, inspiraation ja ilon lähde (pois lukien tämä palsta). 

Seuraan omiin mielenkiinnon kohteisiin ja harrastuksiin liittyviä juttuja pääasiassa. Töröhuuliset instabeibet ja enemmän tai vähemmän vieraiden ihmisten postaukset omasta elämästään eivät voisi vähempää kiinnostaa. Ei kiinnosta tyhjänpäiväiset julkkiksetkaan, ei somessa eikä perinteisessäkään mediassa.

Vierailija
90/98 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin syvällä omassa syvällisyydessäni, ettei ole aikaa ärsyyntyä kenenkään toisen pinnallisuudesta. Ihmisten aggressiivisuus kyllä pelottaa, nettikeskustelujen seuraaminen nykyään loppuu aina lyhyeen kun ei vain pysty lukemaan sitä julmaa puolin ja toisin haukkumista. Somessa seuraan enää ainoastaan eläinsuojelujärjestöjä ja tällä hetkellä katselen syysfiilistelyvideoita.

Vierailija
91/98 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haaveet on koko aika enemmän ja enemmän erakoitumisessa. Elämä olisi paljon rennompaa jossain korvessa omassa mökissä ilman, että muita ihmisiä lähellä. Kumppani toki siihen kylkeen ja vaikka koira. 

Ja miksikäs ei. Kannattaa ainakin pyrkiä sitä kohti, mitä haluaa, jos vain mahdollisuuksia on.

Vierailija
92/98 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somessa on kieltämättä omat ongelmansa, mutta sitä myös haukutaan ja suoranaisesti demonisoidaan mielestäni aivan liikaa. Siihen nimittäin pätee ihan sama kuin elämään netin ulkopuolellakin: Jokainen voi hyvin pitkälle valita oman seuransa - ainakin vapaa-ajallaan.

Somessa on sisältöä aivan laidasta laitaan, todellakin hyvin paljon kaikenlaista. Jos pinnallisuus, muovisuus ja negatiivisuus ahdistaa, niin miksi seurata sellaista sisältöä, kun siellä on pilvin pimein muuta, ihan päinvastaistakin "tavaraa"? 

Ne kuuluisat algoritmitkin muuttuvat, kun oma toiminta muuttuu. Joten katse peiliin olisi monellakin paikallaan, jos some herättää hirveästi negatiivisia tunteita ja fiiliksiä. Eikä siellä ole tosiaan pakko olla ollenkaan. Mulle some on pääsääntöisesti positiivinen paikka, hyvän mielen, inspiraation ja ilon lähde (pois lukien tämä palsta). 

Seuraan omiin mielenkiinnon kohteisiin ja harrastu

Sama koskee poliitikkaa ja päättäjiä, me ihmiset ne sinne äänestetään. Kannattaisi ehkä vähän enemmän, laajemmin ja syvällsemmin miettiä, millaista yhteiskuntaa ja maailmaa haluaa rakentaa, eikä äänestää vain esim. jonkin yksittäisen asian takia jotain puoluetta tai henkilöä.

Ylipäätään kannattaisi ottaa enemmän vastuuta omasta käyttäytymisestään eli perehtyä oikeasti asioihin ennen sinne äänestyskoppiin menemistä. 

Vierailija
93/98 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

🙋

Vierailija
94/98 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielellään niitä naisten treenattuja takapuolia katselee

Sinkkumies

Ne on kuvamuokattuja. Mutta nauti elämyksistä. 

Vierailija
95/98 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan siihen päivään, kun ei ollut sankoin joukoin 30-40 vuotiaita aikuisvauvoja, jotka tietävät kaikesta kaiken. Heitä, ketkä eivät ole tehneet päivääkään mitään töitä elämässään. Eivät edes kokeilleet kesätöitä ja silti on liuta erilaisia ammatteja opiskeltuna ja rajaton itseluottamus omiin kykyihin.

Tuollaiset typerät vanhat työmuulit joutaakin kuolla pois. Tärkeintä on että elämässä on sivistystä ja tietoa jolla välttää paskaduunit. Nehän voisi jopa robotisoida ja keskittyä vapautuneella ajalla niihin mukaviin kermaperseduuneihin. T: aikuisvauva

Vierailija
96/98 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia haluaisinkin elää erakkona jossain kaukana ihmisistä. Seurana mieheni ja koirat ja kissat. Ihmiset ovat väsyttäviä, oon niin kyllästynyt välillä yähän kaikkeen menoon. Eläimiin en koskaan kyllästy.

Itse myös kaipaan pois tästä isosta kaupungista pienemmälle paikkakunnalle. Järkisyistä on pakko asua täällä. Olen kyllästynyt suuren kaupungin pinnallisuuteen ja pinnallisiin ihmisiin. Jatkuvaa ruuhkaa ja ryysistä. Ja vielä kun Suomessa ei ole tapana ottaa kanssakulkijoita huomioon, niin meno tuntuu välillä tylyltä. Varsinkin ison kaupungin nuoriso on ylimielistä ja itseriittoista eikä ota huomioon vanhempia ihmisiä.

Minäkin olen kyllästynyt ruuhkiin. Ainoastaan keskiyöllä on kaupungilla rauhallista, jos silloinkaan. Joka paikkaan änkeää ihmisiä kuin laumasielut. Hirveästi on kasvanut tämä kaupunki enkä tiedä miksi. Tulevat vissiin kaikki maalta tänne hengailemaan eikä ole väliä onko edes työpaikkaa tiedossa. On ikävä sitä aikaa kun tämä oli aika hiljainen, taisi olla 90-luvulla viimeksi.

Vierailija
97/98 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
98/98 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaa on aina sen verran kuin on, ja mihin sitä rahaa käytetään on aina poliittinen, moraalinen ja eettinen valinta. Mikään pakko ei ole rikastuttaa rikkaita ja köyhdyttää köyhiä. Se ei ole mikään vääjäämätön luonnonlaki, vaan täysin tietoinen vapaaehtoinen valinta.