Käsi ylös te joita vituttaa tämä pinnallinen aika jossa elämme
Typerä somemaailma, jossa ihmiset esittelevät paraatipuolta elämästään - muokattuja selfieitä, matkakuvia, ystävien tapaamisia, vauhtia ja vaarallisia tilanteita, kuvia sisustuksesta, treenaamisesta, pukeutumisesta yms. Yrittävät kertoa että "näin hienoa elämäni on". Kuitenkin maailma on yhä pinnallisempi, kylmempi, välinpitämättömämpi. Hallituksen politiikka on äärimmäisen eriarvoistavaa, köyhiä ja huono-osaisia potkitaan päähän kuin viimeistä päivää.
Ihmisiltä puuttuu syvälliset, pohditut, eettisesti kestävät arvot. Kaikki aukovat päätään somessa, kukaan ei oikeasti sano mitään tärkeää. Maailmaa uhkaa sota ja ilmastonmuutos. Harva enää tarttuu kirjaan ja pohtii asioita syvällisesti kun kertakäyttöviihde on klikkauksen päässä. Häpeän olla ihminen tänä aikana. Kiitos kun sain avautua.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Minkäs teet?
Oma valinta. Kukaan ei pakota mihinkään.
Suomiakkojen pinnallisuus on rasittavaa. M28
Ja se työelämä ihmiset ajetaan aivan piippuun. Kiristetään vaan tunteja ja enemmän pitäisi tehdä loputtomiin...mitä teet sillä vapaa ajalla mitä jää. Keräät voimia seuraavaan vuoroon. Jännä jos rupeaa tulemaan sairauslomia ja oman käden kautta poistumisia. Kun mikään ei riitä. Hulluksi on maailma mennyt. Millä ihmeen voimilla hoidat ystävyys yms suhteita kun elämä on yhtä rimpuilua päivästä toiseen!
Somemaailmasta päsee eroon, kun poistuu somesta.
Hallituksen politiikka johtuu siitä, että yhteiskunnan R A H A T ovat loppumassa. Siihen auttaa se, että alkaa itse auttamaan apua tarvitsevia.
Maailman sodat ja ilmaston muutoksen katastrofi asettuu puolestaan oikeaan suhteeseen, kun lopettaa uutisten ja median seuraamisen.
Eli tee sitä, minkä puutteesta muita arvostelet. Laita ruudut kiinni, auta lähimmäistä ja lue kirjoja. Niin yksinkertaista sen on, mutta kysymys kuuluu, onko sinusta siihen? Onko sinusta lopettamaan omaan elämääsi vaikuttavaa sisimmässäsi kytevää vihaa muita ihmisiä kohtaan? Muiden arvostelu on nimittäin niin mukavaa, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempana koen suurta epäonnistumista, koska tuntuu kuin olisin menettänyt tyttäreni tälle nykyajalle. Hän on nuori aikuinen, ja valitettavan someriippuvainen ja ihannoi näitä somevaikuttajia, kuvittelee heidän elämänsä olevan jotain glamouria. Olen yrittänyt olla järjen ääni, kasvattaa normaaliin elämään, työntekoon ja arjen rytmiin mutta vaikeaa hänellä on. Toivon että vielä tuosta aikuistuu. Suurin pelkoni on, että perustaa jonkun Onlyfans-tilin, kaunis nuori nainen kun on.
Vaikeaa varmasti olla vanhempi tänä aikana. Olen sitä itsekin näin lapsettomana miettinyt.
Sama juttu! Minäkin olen lapseton ja suunnitelmissa on lapsettomana pysyäkin. Mutta olen työni kautta jonkun verran tekemisissä lasten ja nuorten kanssa, ja tiedän kyllä, että vanhempana olisin aivan pulassa. Se kännykkäriippuvuus on surkeaa nähtävää. Lapsilla ei riitä keskittymiskyky enää mihinkään. Aurinkoisina, kauniina päivinä ollaan sisällä kumarassa kännykkään liimautuneina, syödään joka päivä karkkia ja paistopisteiden herkkuja, ja sitten aletaan riehua väsymyksestä ja sokerihumalasta. Mutta miten sitä voisi kieltää kännykän käytön omilta lapsiltaan, koska yksinhän tällainen lapsi jäisi.
Vierailija kirjoitti:
Suomiakkojen pinnallisuus on rasittavaa. M28
Jännä. Miksihän he eivät avaudu sinulle syvällisestä puolestaan. Ehkä siksi ttä olet kaamea ihminen ja he pyrkivät peittämään sinulta kaiken mahdollisen itsestään?
Vierailija kirjoitti:
Sen takia haluaisinkin elää erakkona jossain kaukana ihmisistä. Seurana mieheni ja koirat ja kissat. Ihmiset ovat väsyttäviä, oon niin kyllästynyt välillä yähän kaikkeen menoon. Eläimiin en koskaan kyllästy.
Erakot ovat yksineläjiä.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaatko takaisin "Koti-uskonto-isänmaa"-elämään, jossa eletään yhtenäiskulttuurissa sukulaisia ja naaputeita kytäten ja ruotuun pakottaen?
Ps. Siellä somessa ei ole pakko olla.
Voi kuule kun ei siltä pinnallisuudelta välty, vaikka kuinka pysyisi pois somesta.
Somevaikuttajat ovat typerä ilmiö. Mihin muuhun he vaikuttavat kuin siihen että ihmiset ostavat lisää krääsää jota eivät tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Somemaailmasta päsee eroon, kun poistuu somesta.
Hallituksen politiikka johtuu siitä, että yhteiskunnan R A H A T ovat loppumassa. Siihen auttaa se, että alkaa itse auttamaan apua tarvitsevia.
Maailman sodat ja ilmaston muutoksen katastrofi asettuu puolestaan oikeaan suhteeseen, kun lopettaa uutisten ja median seuraamisen.
Eli tee sitä, minkä puutteesta muita arvostelet. Laita ruudut kiinni, auta lähimmäistä ja lue kirjoja. Niin yksinkertaista sen on, mutta kysymys kuuluu, onko sinusta siihen? Onko sinusta lopettamaan omaan elämääsi vaikuttavaa sisimmässäsi kytevää vihaa muita ihmisiä kohtaan? Muiden arvostelu on nimittäin niin mukavaa, vai mitä?
Älä nyt viitsi. Kaikki tuo tarkoittaisi sitä, että "tarttit tehrä jottain", eikä vain istua ja valittaa. Se katos raskasta, ei sellaista jaksa!
Vierailija kirjoitti:
Naapurissani asuu "sometähti", mutta samanlainen pieruverkkareissa hengaileva surkimus se on, niinkuin minäkin.
Mun naapurissa asui ihan tunnettu entinen huippu-urheilija ja todellakin lähti verkkarit lähes polvissa mersulla ajelemaan.
Ihmisiä hekin on, rahaa nyt aika paljon enemmän
Moni on ottanut teräaseet avuksi päästäkseen pintaa syvemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en pidä tästä aikakaudesta. Oli miellyttävämpää kun ihmiset näyttivät normaaleilta ja käyttäytyivät normaalisti, nykyään on muovista kaikki, myös ihmiset. Katsoin jonkun ysäri leffan ja ihmettelin miten tavallisen näköisiä hollywood näyttelijätkin oli, näytti paremmalta. Asenne oli parempi silloin ylipäätään, ihmiset on kireitä nykyään ja jotenkin ei vaan tunnu hyvältä.
Et vissiin muista hedonistista 80-lukua.
Olet niin tyhmä että ihmettelen miten olet selviytynyt jo tuohon ikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia haluaisinkin elää erakkona jossain kaukana ihmisistä. Seurana mieheni ja koirat ja kissat. Ihmiset ovat väsyttäviä, oon niin kyllästynyt välillä yähän kaikkeen menoon. Eläimiin en koskaan kyllästy.
Erakot ovat yksineläjiä.
Oletko kuullut erakko-pariskunnasta ? Erakko- perheestä ? Erakko-suvusta ?
Vierailija kirjoitti:
Ja se työelämä ihmiset ajetaan aivan piippuun. Kiristetään vaan tunteja ja enemmän pitäisi tehdä loputtomiin...mitä teet sillä vapaa ajalla mitä jää. Keräät voimia seuraavaan vuoroon. Jännä jos rupeaa tulemaan sairauslomia ja oman käden kautta poistumisia. Kun mikään ei riitä. Hulluksi on maailma mennyt. Millä ihmeen voimilla hoidat ystävyys yms suhteita kun elämä on yhtä rimpuilua päivästä toiseen!
Oman käden poistumisia työelämässä tapahtuu jo mutta ne hyssytellään pois. Joku hyppää toimiston ylimmästä kerroksesta alas ja kuolee, mutta siitä ei puhuta missään, ei edes tapahtuman nähdeiden kanssa.
Olen samaa mieltä ja siksi poistinkin instagramin ja tiktokin puhelimestani.
Johan nykyisyyden hahmottaa telkkarimainoksistakin. Pelkää vääntelehtimistä, rääkymistä ja naamanvääntelyä poikkeuksia lukuunottamatta. "Viihdeohjelmat" samaa aivotonta veuhtomista. Tai sitten narsistien täyttämää "omamainostusta": kato mua, kato mua, KATO MUA. Ilmeisesti uuden "uljaan" ja akateemisen nuoremman väestön tuotoksia "pelillistettyine" kuvakulmineen, joka äkkinäistä, liikkuvaa, ja hetken "tiktokkia".
Vierailija kirjoitti:
En ole somessa, en seuraa ketään , en tiedä influenssareista mitään enkä ketään, en ole facebookissa, en ole tinderissä ollutkaan ( puoliso ja lapset hankittu ennen tinder aikaa. ). Ei vaivaa yhtään kun pysyttelee irti. Jos ehdin, luen kirjoja. Ja käyn elokuvissa.
Pysyy pois influenssereiden vaikutuspiiristä niin ei mitään ongelmia. Ei oikeassa maailmassa ole ollenkaan niin pinnallista. Kaikilla on kuitenkin oikeus tykätä tai olla tykkäämättä myös niistä pinnallisista asioista.
Aloittaja itsekin aukoo päätään somessa, mutta ilmeisesti se on sitä parempaa pään aukomista.
En ole somessa, en seuraa ketään , en tiedä influenssareista mitään enkä ketään, en ole facebookissa, en ole tinderissä ollutkaan ( puoliso ja lapset hankittu ennen tinder aikaa. ). Ei vaivaa yhtään kun pysyttelee irti. Jos ehdin, luen kirjoja. Ja käyn elokuvissa.