Mitä kertoisit ulkomaalaiselle suomalaisesta avioliitosta?
Etelä-euroopasta kotoisin oleva kaverini harkitsee avioliittoa suomalaisen puolisonsa kanssa. Hän kyseli multa mitä avioliitto suomalaisittain käytännössä tarkoittaa ja jäin nyt miettimään että mun vastaus taisi olla tosi lyhyt ja mitäänsanomaton. Sen tiedän, että hänen kotimaassaan esimerkiksi eroaminen on paljon vaikeampaa kuin Suomessa, ja eroon pitää ikäänkuin löytää "syyllinen". Prosessi on siellä niin raskas että moni vaan muuttaa erilleen ja elää omaa elämäänsä ollen silti virallisesti edelleen naimisissa.
Kerroin hänelle jo, että Suomessa lähtökohtaisesti aviopuolisot pitää oman omaisuutensa ja velkansa, mutta avioerossa omaisuudet lasketaan yhteen ja köyhemmälle puolisolle saattaa joutua maksamaan tasinkoa (menin sanomaan, että vain jos avioliitto on kestänyt yli 5v, mutta nyt kun mietin niin en ole varma onko tämä enää voimassa että alle 5v avioliitossa ei olisi avio-oikeutta toisen omaisuuteen).
Erosta kerroin että sen hakeminen on Suomessa helppoa mutta sitä pitää hakea kahdesti ja hakemusten välissä on puolen vuoden harkinta-aika. Syytä ei tarvitse kirjata mihinkään eikä kukaan ulkopuolinen voi kieltää hakemasta eroa tai hylätä erohakemusta.
Mainitsin myös puolisoiden välisen elatusvelvollisuuden, että avioliiton ajan puolisoiden oletetaan huolehtivan toisistaan mutta eron jälkeen Suomessa ei ole tapana maksaa elatusta vaikka exällä ei olisi lainkaan omia tuloja.
Avioehdosta puhuttiin myös, sanoin että sen laatiminen on normaali käytäntö eikä mikään epäluottamuslause ja sen voi myös laatia avioliiton aikana milloin tahansa, mutta ei enää siinä vaiheessa kun avioeroa on haettu.
Mitä muita tärkeitä käytännön pointteja tulisi mieleen? Kaveri on tosiaan Eurooppalainen, joten kulttuurierojen ei uskoisi ihan järjettömän suuria olevan.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä avioiduin amerikkalaisen mieheni kanssa kyllä ihan keskustelematta tällaisista eroista. Jälkeenpäin on ilmennyt, että eroja ei oikeastaan ole lainkaan. Avioero on mahdollinen ilman syyllisiä, avioon mentiin sekulaaristi maistraatissa. Omaisuus on yhteinen eikä ehtoja ole.
Suomessa omaisuus avioliitossa nimenomaan ei ole yhteistä, jos se ei ole virallisesti molempien nimissä. Jos minulla on pankkitililläni miljoona euroa, niin se on Suomen lain mukaan vain minun omaisuuttani eikä samalla aviopuolisoni omaisuutta.
Meillä ruokakaupassa käy kummankin kortti ja laskut maksetaan samoilta tileiltä. En ymmärrä avioliittoja, joissa on jotkut ihmeen eri rahat. Yhteinen perhe, yhteinen koti, yhteiset lapset, yhteinen seksielämä, yhteiset rahat. On sopinut hyvin meidän Suomi-USA -avioliittoomme.
En osaa kertoa, mitä se nykyään on. En voi myöskään puhua toisen ihmisen käsityksen puolesta. Aikaa on kulunut yli 10 v viimeisistä häistä, joissa olen ollut vieraana. Ikäluokastani tutut ovat 70-80% eronneita. He ovat siis olleet naimisissa. Aika kauhealta tuntuu ja näyttää, kun katsoo vaikkapa suomalaisia hääohjelmia. Mulle ne on satunnaista viihdettä. Johan siinä sydän särkyis, kun niitä ihan tosissaan katsoisi. Miten joku ottaa puolisokseen ihmisen, jota ei millään tavalla pysty kunnioittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kai hänelle pitäisi näyttää elokuvapätkiä Pekka Puupään ja Justiinan avioliitosta, sekä Uuno Turhapuron avioliitosta.
Nämähän kuvastavat boomereiden avioliittoja, eivät enää nuorempien.
Naisten henkisestä väkivallasta avioliitossa.
Eiköhän sitä kannattaisi kysyä joltakin juristilta, jos haluaa mahdollisimman eksaktin vastauksen.