Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onks mulla suolistosairaus

Vierailija
15.08.2025 |

Heipähei.

Mun paska on kiinteetä tosi harvoin, ainoostaan välillä sillon jos oon syöny jotain epäterveellistä enemmänkin.  Normisti kipuja ei oo. Välillä iskee kunnon vesiripuli ilman mitään järkevää syytä. Syön terveellisesti, en välttele mitään ruoka-aineita. Pari päivää sitten alko aaltoileva vatsakipu (suht harvinaista mulle) ja tänään alko vesiripuli taas.

Voiks mulla olla joku suolistosairaus vai mitä helvettiä? Eikai mulla joku bakteeri/virus voi jatkuvasti olla..

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos otat terveysasemaan yhteyttä

Vierailija
2/14 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskan koostumus riippuu syödystä ruuasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti nyt ihan oikeesti sitä ruokasi "terveellisyyttä"

Vierailija
4/14 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBD?

Sekä Crohnin taudissa että haavaisessa paksusuolentulehduksessa voi esiintyä eri tyyppisiä oireita, jotka voivat vaihdella yksilöllisesti paljonkin. Oireet voivat kehittyä vähitellen tai alkaa yllättäen, ne voivat olla jatkuvia tai esiintyä muutamien viikkojen tai kuukausien jaksoissa niin, että välillä on pitkiä oireettomia kausia eli remissiovaiheita.

Jotkut ruoat voivat yksilöllisesti olla yhteydessä ruoansulatuskanavan toiminnallisiin oireisiin, kuten ripuliin, kipuun tai kaasun tuotantoon. On tärkeää muistaa, että mikään ruokavalio ei kuitenkaan korvaa IBD:ssä lääkkeitä tai kirurgista hoitoa, eikä nykypäivän tiedon valossa korjaa tulehdusprosessia suolessa.

Hyvä ravitsemustila kuitenkin tukee sairauden aktiivivaiheessa toipumista sekä lisää yleisesti hyvinvointia ja jaksamista. Riittävä energian, proteiinin, vitamiinien ja kivennäisaineiden saanti on tärkeää yleisen hyvinvoinnin, jaksamisen ja esimerkiksi infektiotautien ehkäisyn kannalta.

https://suolistosairaudet.fi/tietoa-sairauksista/ibd/ravitsemus/

Käy lääkärillä.

Vierailija
5/14 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen vatsantoiminta vaihtelee. Kuumat helteet helposti laittaa vatsan ripuliksi. 

Vierailija
6/14 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtyvä paksusuoli voi hyvin olla. Sehän on sellainen toiminnallinen häiriö, johon diagnoosiin päädytään, jos mitään selkeää selitystä ei löydy tutkimuksissa. Itselläni on tuo, ja osaa kyllä olla melkoisen ärsyttävä vaiva, vaikka sinänsä vaaraton. Mutta koskaan ei voi tietää mistä vatsa hermostuu, ja se rajoittaa menemistä ja tekemistä, että voikin iskeä ripulit päälle koska vaan ja silloin täytyy oleilla vain vessojen lähellä koko ajan. Ja suihkullisten vessojen, sitä IBS-tervaripulia ei paperilla siivoa.

Vierailija
7/14 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oma kaivo, vai vesilaitoksen vesi kotona?

Vierailija
8/14 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan kyllä

Vierailija
9/14 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
10/14 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaattia, raejuustoo, riisiä, makaroonia, kanaa/jauhelihaa, luonnonjuguu, maitorahkaa, marjoja, välillä hedelmiä, ruisleipää, vhh leipää, kananmunia, chian siemeniä. Tossa mitä menee viikosta toiseen, toki pientä vaihteluu välillä. Mikä mättää :( Olo on hyvä kun syön näin vaikka löysää onki mut sit yhtäkkiä saattaa vetää ihan sekasin vaikken muuta tosta mitään.

Vierailija
11/14 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko oma kaivo, vai vesilaitoksen vesi kotona?

Vesilaitoksen, asun kerrostalossa

Vierailija
12/14 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IBD?

Sekä Crohnin taudissa että haavaisessa paksusuolentulehduksessa voi esiintyä eri tyyppisiä oireita, jotka voivat vaihdella yksilöllisesti paljonkin. Oireet voivat kehittyä vähitellen tai alkaa yllättäen, ne voivat olla jatkuvia tai esiintyä muutamien viikkojen tai kuukausien jaksoissa niin, että välillä on pitkiä oireettomia kausia eli remissiovaiheita.

Jotkut ruoat voivat yksilöllisesti olla yhteydessä ruoansulatuskanavan toiminnallisiin oireisiin, kuten ripuliin, kipuun tai kaasun tuotantoon. On tärkeää muistaa, että mikään ruokavalio ei kuitenkaan korvaa IBD:ssä lääkkeitä tai kirurgista hoitoa, eikä nykypäivän tiedon valossa korjaa tulehdusprosessia suolessa.

Oon pitäny noita IBS/IBD niin rajuina sairauksina etten oo uskonut että mulla vois olla. Ei mun tarvii sentään vessan lähellä oleskella eikä tätä vesiripulii oo mitenkään joka päivä tai edes viikko, vaihtelee. Onko tästä sitten niin paljon eri versioita kun ihmisiäkin? Oon terveyskeskukseen yhteydessä.

Vierailija
13/14 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IBD?

Oon pitäny noita IBS/IBD niin rajuina sairauksina etten oo uskonut että mulla vois olla. Ei mun tarvii sentään vessan lähellä oleskella eikä tätä vesiripulii oo mitenkään joka päivä

No minulla on IBD. Minulla oli paksusuoli tulehtunut, mutta ei vatsakipuja. Vessassa kävin vain pari kertaa päivässä, en mitenkään asunut siellä.  Uloste oli vain hiukan löysää. Vasta kun alkoi tulla verta niin säikähdin. Mutta verikin voi viitata myös esim peräpukamiin. Ja esimerkiksi crohnin taudista jos tulehdus on lievä niin ei välttämättä ulosteessa ole näkyvää verta.

Vierailija
14/14 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraa tuleeko oireet esim. maitotuotteiden nauttimisen jälkeen. Tällöin voisi olla laktoosin aiheuttama ongelma.

Viljatuotteiden oireet viittaa keliakiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi