Oletko varautunut jo yleistukeen?
Viisi ja puoli kuukauttaa ja uusia työmarkkina- tai peruspäivärahapäätöksiä ei enää tehdä. Alkaa uusi yleistuki.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Mistä mä voin hakea sitä? Tarvisin taloudellista yleistukea surkean palkkani lisäksi, kun ei sillä tule toimeen.
Et mistään, kun sitä voi hakea vain työttömät. Sinä voit saada toimeentulotukea.
Sitten pakollinen digi id. Oli salaliittoa vaan...
Apeella on kristallipallo, mitä meillä ei ole.
Yleistuki tulee ja tiedot sen nauttijoista julkiseksi kuten verotuskin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uutisia ja mediaa lukemalla tuo selviäsi sinullekin.
Ei kukaan tiedä mikä se on. Paitsi joku sama kaavake. Tuomitaanko ihmisiä sen perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki olisi kiva..
En ole varautunut, koska en tiedä asiasta tarpeeksi (= mitään varmaa) ja koska jokainen uudistus viime vuosina on ollut huonompaan suuntaan, eikä minulla ole mahdollisuuksia varautua näillä pennosilla.
Olen työkyvytön, työtön työnhakija. En pääse töihin enkä työkyvyttömyyseläkkeelle. Eläkkeeseen on vielä joitakin vuosia, mutta eläkkeelle jääminen ei parantaisi tilannetta. Toimeentulotuesta ei voi eikä saa säästää. Olen liikkumisrajoitteinen. Huono tässä on varautua vielä huonompaan.
Juu, oon varautunut ja oon eläkkeellä. En jaksaisi elää nykymuotoisessa työttömyydessä, joten olin kaukaa viisas ja hakeuduin eläkkeelle. No, totta puhuakseni psykoosi vei muistin aika tehokkaasti, että en mä töihinkään pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki olisi kiva..
"henkilön oma varallisuus ei vaikuttaisi yleistuen määrään, mutta varallisuuden tuotto voi vaikuttaa"
Eli säästöt kannattaa pitää 0-korkoisella tilillä jatkossa. Niitä ei tarvi käyttää kun yleistuki tulee voimaan.
Linkistä löytyy tietoa myös Sannin Kelalta kysymästä toimeentulotuen leikkausmahdollisuuksista. Nämä molemmat hankkeet kulkevat käsi kädessä ja lopputuloksena on sosiaaliturvan kokonaisuudistus, jossa yleistuki on lopulta leikattu toimeentulotuki. https://stm.fi/sosiaaliturvauudistus
Vierailija kirjoitti:
"henkilön oma varallisuus ei vaikuttaisi yleistuen määrään, mutta varallisuuden tuotto voi vaikuttaa"
Vaikuttaako realisoimattoman varallisuuden (esim. oman asunnon, tai osakkeiden arvonnousu) laskennallinen tuotto?
Joo, oon töissä. Mites sä, ootko niitä töitä katellut - edes harkinnut?
Sillai yleisvarautunut, tietoisena että nyt eletään kiusaajien valtakautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä mä voin hakea sitä? Tarvisin taloudellista yleistukea surkean palkkani lisäksi, kun ei sillä tule toimeen.
Et mistään, kun sitä voi hakea vain työttömät. Sinä voit saada toimeentulotukea.
Saahan sitä jos tekee osa-aikatyötä tai keikkatöitä. Eipäs valehdella siellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako realisoimattoman varallisuuden (esim. oman asunnon, tai osakkeiden arvonnousu) laskennallinen tuotto?
Ei. Ainoastaan se rahamäärä vaikuttaa, jota sinulle tuottona maksetaan tilille. Voit siis pitää säästötilillä vaikka 10 miljoonaa euroa, jos korko on 0 prosenttia, se ei vaikuta yleistuen määrään.
Meillä oli työmarkkinatuki, asumistuki ja toimeentulotuki. Kolme tukea oli sekava järjetelmä. Niinpä kehitettiin yleistuki. Siinä on kolme osaa yleinen tuki, asumisen tuki ja viimesijainen tuki. Nyt on selvää.
En tiedä miten varautua. En ole vielä nostanut varoja tileiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan tieto osa-aikatyön palkan vaikutuksesta yleistukeen.
Yleistuen ja osa-aikatyön yhteensovittaminen:
Osa-aikatyön vaikutus:
Palkka, jonka saat osa-aikatyöstä, vähentää yleistuen määrää. Vähennys tehdään siten, että puolet työtulosta, joka ylittää tulorajan, vähennetään yleistuesta.