Auttakaa tietämätöntä! Kysymys irtisanoutumisesta, hoitovapaasta, työttömyysrahasta jne...
Eli tilanne on tämä:
Olen tällä hetkellä hoitovapaalla. Olen hakenut työtä mikä alkaisi kesäkuun alussa, ja tieto siitä olenko työn saanut tulee varmaan toukokuun alussa.
Mieheni on totaalisen uupunut työpaikkaansa ja haluaa pois sieltä.
Jos saan työn, hän irtisanoutuu työpaikastaan ja jää lapsemme kanssa kotiin.
Nyt sitten mietimme, että mitenkäs rahajutut menevät? Eli voimmeko yleensäkään tehdä niin, että minä keskeytän hoitovapaani ja mies jää hoitovapaalle?
Kun mies irtisanoutuu työstään, tulee hänelle karenssia liiton rahoihin. Karenssi on vissiin sen kolme kuukautta, vai paljon onkaan..?
Mutta siis eikös hän saisi kuitenkin kotihoidontukea, vaikka olisi irtisanoutunut? Alkaako karenssi heti kun hän irtisanoutuu, vaikka hän olisi kotona ja olisi hoitovapaalla?
Jos mies haluaisi sitten esim. kolmen kuukauden jälkeen jäädä työttömäksi ja liiton rahoille, niin onko karenssi jo " kärsitty" vai alkaako karenssi vasta silloin kun hän lopettaa hoitovapaan ja jää työttömäksi?
Huh, onpa tämä sekava teksti..ymmärtääköhän kukaan mitä ajan takaa?
Eli mies haluaisi mielummin olla sitten työttömänä, koska ansaitsee silloin paremmin. Mutta jos hän jää heti työttömäksi, niin voiko hän saada silti kotihoidontukea ja olla hoitovapaalla? Vai käykö niin että hänen pitää olla työttömänä ja rahaa ei tule mistään sen karenssin aikana?
Iso kiitos jos joku ymmärtää tämän ongelman ja osaa auttaa!
Kommentit (18)
..niin alkaakohan hänellä silloin se karenssi mikä tulee irtisanoutumisesta, vai saako heti liiton työttömyyskorvausta?
-ap
ja ole työttömänä karenssiajankin?
Äh, voi että kirjoitan sekavasti.
Voiko siis samaan aikaan saada työttömyyskorvausta ja kotihoidontukea?
Eli jos hän jää heti työttömäksi, hänellä on karenssi ja hän saa siltä ajalta kotihoidontukea.
Kun karenssi on ohi, hän saa työttömyyskorvausta. Mutta voiko enää silloin saada kotihoidontukea kun hän hoitaa lastamme kotona?
-ap
Silloin mies on ihan normaali työtön ja kotihoidontuki juoksee.
Meillä me molemmat ollaan töissä, mutta saan kotihoidontukea, koska lapset ei ole kunnallisessa päivähoidossa - se on oleellista, ei se mitä vanhemmat tekee.
6
Voit itse sitten siirtää sen miehellesi.
T: ansiosidonnaista saava työtön joka saa myös kotihoidontukea.
vähennettiin minun ansiosidonnaisesta. Nostan kotihoidontukea ansiosidonnaisen ohessa siksi että tarvittaessa voin " ottaa" karenssia enkä jää ihan ilman tuloja siksi ajaksi kun saan kuitenkin kotihoidontuen.
T:10
Mitä tekisinkään ilman tätä palstaa! ;)
Eli mies voi sitten irtisanoutua ihan huoletta töistään, ja odotella karenssin päättyvän.
Minä voin edelleen nimellisesti " nostaa" kotihoidontukea, mutta silti käydä töissä.
Eli saisimme silloin minun palkkani ja kotihoidontuen ihan normaalina määränä, eikös?
Mies kärsisi karenssinsa ja alkaisi saamaan liiton rahoja kun karenssi on ohitse.
Ja kun hän olisi liiton rahoilla ja hoitaisi kotona poikaa ja minä olisin töissä, niin saisimme minun palkan, miehen työttömyyskorvauksen ja kotihoidontuen? Eikö?
-ap kiitollisena :)
Miten olette homman käytännössä " selittänyt" Kelaan ja liittoon?
Laitoin äsken s-postia liittooni ja sieltä ainakin vastaus oli aika selkeästi se että jos puoliso ei todella hoida lasta kotona niin kotihoidontuki vähennetään toisen ansiosidonnaisesta. Mietin nyt vaan että pitäisikö nyt kuitenkin alkaa muutamaan tuota kotihoidontuen saajaa vai ei. Kelaan muistaakseni ainakin pitää laittaa kuka lasta pääsääntöisesti hoitaa ja minähän häntä hoidan kun olen työttömänä ja mies koko päivätyössä eli meneekö sinne läpi jos laittaa että isä hoitaa että eivät ala kyseenalaistamaan sitä että äiti työttömänä kotona mutta isä silti hoitaa. Ja sama tietty liiton suhteen.
T:10 joka nyt on sormi suussa että onko menettänyt parilta kuukaudelta satoja euroja kun kotihoidontuki on ollut minun nimissä tässä työttömyysaikana eikä työssä olevan miehen nimissä.
Kyllä vastaaja nro 10 on oikeassa eli rahallista hyötyä kotihoidontuen saamisesta ei työttömälle ole, vaikka tuki olisikin työssäkäyvän puolison nimissä. Saatu kotihoidontuki vähennetään työttömyyskorvauksesta.
kun mies on saanut kotihoidontukea. Ihan on käsittääkseni normaalia.
karenssi kestää niin kauan kuin on ollut työssä/ tukitoimien piirissä viisi kuukautta.
Minä olen saanut ansiosidonnaista,
kun mies on saanut kotihoidontukea. Ihan on käsittääkseni normaalia.8/i]Mutta oliko mies töissä tuon aikana?
jäät sen kuntalisän verran voitolle. Eli kotihoidon tuki vähennetään ansiosidonnaisesta mutta kuntalisää ei. Tämä on tieto koska olin asiasta juuri viime viikolla yht. kelaan.
työttömyys korvauksen. Sitä en tiedä kuinka saa kotihoidontukea.
Sillä ei ole mitään tekemistä työssä käynnin/ työttömyyden kanssa, eikä sen siis mielestäni pitäisi vaikutta karensseihin tms.