Äitiyspäivärahan laskeminen, nyt hoitovapaalla
Kuinka lasketaan äitiyspäiväraha kun tällä hetkellä olen hoitovapaalla?
Kommentit (11)
Edellinen lapsi täyttää kolme syyskuussa ja tuleva syntynee lokakuussa. Saako äitiyspäivärahaa edellisen päivärahan mukaan?
" Kaksi lasta kolmessa vuodessa
Vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista. "
Eli jos edellinen lapsesi ei ehdi täyttämään 3v. ennen uuden vauvan la:ta niin saat samaa päivärahaa kuin edellisestä lapsesta. Jos taas vanhempi lapsi täyttää ennen uuden la:ta 3v. saat ä-rahan edellisen vahvistetun verotuksen mukaan joka vuonna 2007 syntyville vauvoille on 2005. Tai jos ehdit olla työssä tai saada työttömyystukea ennen uuden vauvan la:ta niin äitiysraha voidaan laskea myös näiden mukaan. Muussa tapauksessa saata minimi äitiyspäivärahaa.
Löysin vihdoin Kelan sivuilta ja siellä sanottiin " Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa"
Eli en saisikaan edellisellä maksetulla? :(
Lisäksi tuo sääntö on voimassa 10.2005 alkaen, eli jos olet ollut jo ä-lomalla enne sitä niin ei päde myöskään sinuun.
Sitten ä-raha tulee miniminä:(
Lapset on tehtävä aika tiukalla tahdilla jos ei halua pudota tukijunasta...
ole mitään mainintaa, ettei saisi edellisen päivärahan mukaan, jos on saanut sitä jo ennen 10/2005. mistä tuo tieto on peräisin (numero 8)?
ei kai siinä ole muuta rajaa kenellekään kuin ettei edellinen lapsi saa olla 3v?
Vaan sitä sääntöä sovelletaan tuon päivämäärän jälkeen syntyviin lapsiin. Eli merkitystä tuolla päivällä oli vain silloin kun laskentatapa muuttui.
Itse olin ä-lomalla 04-05 ja mulla laskettiin sen loman mukaan nyt maksettava pv-raha.
jos edellinen lapsi on alle 3 saa saman ku edellisestä lapsesta+pienen hoitolisän