Miksi suomalaiset säästävät nyt niin kiivaasti ?
Kommentit (20)
Koska potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Miten niin juuri nyt?
Minä olen säästänyt kiivaasti siitä lähtien kun valmistuin työttömäksi 90-luvun lamassa. Kun lopulta pääsin töihin, olen elänyt nuukasti, säästänyt ja sijoittanut, ettei sama kurimus enää ikinä toistuisi.
Nyt olen pitkällä sairaslomalla ja kiitän itseäni, että olen varautunut tähän taloudellisesti. Venäjästä viis.
Viime vuodet ovat olleet poikkeuksellisen epävarmoja. Korona, sota ja yleinen heikko talousnäkymä ovat jättäneet jälkensä, eikä tulevaisuudessa juuri näy valonpilkahduksia. Tässä ilmapiirissä ei oikein tee mieli tuhlata, vaikka oma taloudellinen tilanne onkin hyvä. Tuntuu kuin elämässä leijuisi jatkuva varjo, ja se huoleton, vapautunut tunne, joka vielä 510 vuotta sitten oli arjessa läsnä, on kadonnut.
Työttömiä tekemällä ei ostovoima kasva
Ehkä ollaan lopulta siirtymässä vähän oikealle ja totutellaan ajatukseen, että ihminen huolehtii itsestään ensisijaisesti itse. Siihen tarvii säästöjä. Suuremmat katastrofit hoitaa edelleen yhteiskunta.
Huonot tulevaisuuden näkymät aiheuttavat varovaisuutta rahan käytössä, tämähän tietenkin on karhun palvelus koko yhteiskunnalle.
Mulla on syynä se, että kaikki paikat on jo täynnä roinaa. Ostan vaan sen mitä tarvin.
Olen kuplautunut. Tiedän tilastoista, että käyttötileillä oleva rahamäärä on kasvanut, eli säästämistä on oikeasti tapahtunut. Oma tuttavapiiri (tavallisia palkansaajia ja pienyrittäjiä) kuluttaa aivan kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Huonot tulevaisuuden näkymät aiheuttavat varovaisuutta rahan käytössä, tämähän tietenkin on karhun palvelus koko yhteiskunnalle.
Kaikkien muiden merkkien ohella hallitus pelotteli suomalaiset säästämään, koska Suomen talous oli niin katastrofaalisessa kunnossa.
Työttömyysturva on romutettu, irtisanomista helpotetaan, konkurssien määrä on lama-ajan tasolla ja työttömiä työnhakijoita on valtava määrä, sairaspäivärahaa on leikattu jne. Ei tässä muu auta kuin laittaa jokainen ylimääräinen euro säästöön työttömyyden tai sairauden varalle.
Vierailija kirjoitti:
Olet i d i o o t t i ap.
Ei muuta, enemmän asiaan liittyvää sulla sitten ollut?
Töitä ei ole näköpiirissä tämän hetkisen pätkän päättymisen jälkeen. Oma ala mörnii pohjamudissa, muille aloille en työllisty ja oman alan koulutus vanhenee koko ajan, joten tuskin sinnekään enää työllistyn vaikka joskus suhdanteet paranisikin.
Olen säästänyt ja sijoittanut jo pitkään, nyt säästän vielä lisää ja odotan, josko sota loppus, hallitus vaihtus ja kasvu alkais, jolloin pörssikurssit raketoi ja voin tehdä pysyvän EXITin työelämästä, joka ei minua kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on syynä se, että kaikki paikat on jo täynnä roinaa. Ostan vaan sen mitä tarvin.
Ei kuluttaminen ole vain tavaroiden ostamista itselle. Se on myös matkailua, ulkona syömistä, palveluiden käyttämistä, leffassa käymistä, ravintolailtoja.
Koska edes nykyhallituspuolueita äänestäneet eivät usko sen taloustoimien toimivan.
Että on vanhana varaa ostaa palveluita, pystyisi asumaan kotona vähän pidempään.
Orpo ja Purra co. ovat nyt kolmatta vuotta pelotelleet miten Suomi on uppoamassa ja rahaa ei ole mihinkään ja on aivan pakko leikata sosiaaliturvaa ja heikentää työntekijöiden oloja. Siihen päälle yleinen maailmantilanne epävakaine suurvaltajohtajineen. Ei pitäisi olla mikään ylläri että kansa ja varsinkin se suurin osa kansasta eli pieni- ja keskituloiset vähentävät kulutusta.
Emme oikeastaan säästä, olemme panneet kuluttamisen tarkempaan harkintaan.
Tiedä päivää eikä hetkeä koska jää sitten työttömäksi ja hinnatkin jo karanneet käsistä investointeihin.