Varhaiskasvatuksessa työskentelevät. Minkäikäisenä veisitte itse lapsenne hoitoon?
Kommentit (35)
Olin 36 v, kun vein lapseni hoitoon ja mielestäni se oli hyvä ikä.
Tätähän sä kirjaimellisesti kysyit!
Vai tarkoititko, että minkäikäisen lapsen vein hoitoon?
Mikä tämä hoito oikein on? Varhaiskasvatuksessa lapsille tarjotaan varhaiskasvatusta kuten nimestäkin voi päätellä.
Yritin 3 v iässä, mutta päätin jatkaa hänen kanssaan kotona kauemmin yhdessä nuoremman sisaren kanssa..Hän siirtyi kotihoidon ohella kerhoon ja kerhosta esikouluun.
Jälkeenpäin osoittautui esikoisen kotihoito hyväksi ratkaisuksi. Hän itse tahtoi jatkaa kotona ja vaistosin, että se sopi hänelle paremmin, kun taas kuopukselle sopi hyvin aloittaa päiväkodissa 3 v ikäisenä. Nyt jo lukiossa.
Olen ollut päiväkodissa töissä ennen ja jälkeen lasten saamisen.
Omat lapset ovat menneet päiväkotiin vasta eskari-iässä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä hoito oikein on? Varhaiskasvatuksessa lapsille tarjotaan varhaiskasvatusta kuten nimestäkin voi päätellä.
Niin veisikö kukaan.. tai ainakaan alle 3 v jos ei omien töiden takia tarvitsisi eli hoitoa se.
5- ja 4-vuotiaana aloittivat. Tosin vauvasta asti oli harrastuksia ja säännöllistä ohjattua toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla oikein järjen jättiläinen.
En veisi alle 3 vuotiasta päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatus on hienompi nimi hoidolle mutta samasta asiasta siinä on käytännössä kyse.
Työskentelen laitoshuoltajana päiväkodissa. En alle 2-vuotiasta laittaisi päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen laitoshuoltajana päiväkodissa. En alle 2-vuotiasta laittaisi päiväkotiin.
Kiitos asiallisesta vastauksesta.
En minäkään, mitä tätä ketjua luen
ap
2,5 ja 5-vuotiaana. Oli molemmille sopiva ikä, esikoinen oli arempi niin sai olla pitkään kotona (kävi kerhossa 3-vuotiaasta alkaen) ja pienempi joka taas oli hyvin energinen ja rohkea, tykkäs kovasti päiväkodista heti 2,5 vuotiaana kun siellä aloitti.
Alle 2-vuotiasta en laittaisi päiväkotiin, ellen tietäisi että pääsee pieneen ja ammattitaitoiseen ryhmään (esim. 8 lasta ja 2 aikuista on hyvä koko). Siitä eteenpäin sitten lapsen temperamentin mukaan hieman miettien lapset on niin erilaisia.
t. Lastenhoitaja
Ensimmäisen 28-vuotiaana ja toisen 30-vuotiaana.
Omani aloitti 2,5-vuotiaana. Oli aika pitkään, pari ekaa vuotta, vain kolme päivää viikossa ja lyhyehköjä 9-15.30 päiviä. Tämä oli hyvä ratkaisu.
Perusohjeena sanoisin, että päiväkoti on hyvä lapselle, joka osaa jo kävellä ja puhuu jonkin verran. Sitä pienempiä en veisi, vauvat eivät saa päiväkodista mitään irti vaan päin vastoin. Pienillä ihan erilaiset tarpeet, joita ei päiväkodissa pystytä täyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla oikein järjen jättiläinen.
Tai suomea hyvin osaava.
Sinne laumaan? Jos mahdollista, niin en ikinä. Jos olisi pakko viedä, niin siinä vaiheessa, kun lapsi osaa puhua ja kertoa päivän tapahtumista.
Olen varhaiskasvatuksen opettaja, ja en laittaisi alle 2-vuotiasta päiväkotiin. Lapsen kannattaa pystyä kävelemään, juoksemaan ja kiipeilemään itse, sekä sanomaan useampia sanoja ennen päiväkotiin menoa; varsinkin kaupungeissa pienten ryhmissä on niin paljon ruuhkaa, ettei hoitajilla ole aikaa opettaa lapsia kävelemään. Alle 3-vuotiaat leikkivät vain rinnakkaisleikkejä, joten kaverit eivät ole niin merkityksellisiä kuin vaikkapa 4-6-vuotiaille. 1-3-vuotiaat saavat säännöllisistä vierailuista vanhempi/taapero-kerhoissa saman hyödyn kuin päiväkodista, ja pitkät hoitopäivät voivat olla taaperoille jopa haitallisia. Jos lapsen kanssa ei eristäydy kotiin, niin alle 3-vuotiaan kotihoito voi olla todella hyvä vaihtoehto.
Oma kuopukseni on menossa 3-vuotiaana päiväkotiin, ja esikoiseni myöhemmin. Ajattelen niin, että kun kuitenkin olen kotona pikkusisaruksen kanssa, niin miksen hoitaisi isosisaruksenkin siinä samalla.
En ollenkaan, jos se olisi mahdollista.