Kirjastot maksulliseksi
Uteliaat ja tyhjätaskut karisevat pois, joilla ei ole aiettakaan hankkia sivistystä. Se on reilu peli mutta asiallinen peli
Kommentit (71)
Jo nuo kirjaston käyttökustannukset huomattavia, lämmitys, sähkö. Kaikki nämä höpötykset nyt ensin poistettava, kuten kaiken maailman pelien tai liikuntavälineiden lainaus, aivan turhaa ja höpöhöpöä. Joka käyttää,maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli kirjavuokraamo ei kirjasto.
Sellainen on jo
Kyllä! Köyhiltä kaikki ilmainen kiva pois! Juokoon mieluummin maksuhäiriöolutta puistossa kuin lukekoot kirjoja!
Vuosimaksu olisi hyvä. Aluksi joku kohtuullinen, esim. 50€/vuosi
Kyllä mä pidän jopa hyvänä ideana, häiriöitä aiheutuisi vähemmän kun sinne kirjastoon ei pääsisi ilmaiseksi vain oleskelemaan. Netistä saa nykyään tietoa ja äänikirjat on todella suosittuja, että kirjoja ei edes painettuna paljon nykyään käytetä. Kyllä itse voisin hyvinkin ajatella että esimerkiksi 20e maksaisin kirjastokortista kappale ja se pitäisi olla että sinne kirjastoon lasketaan sisään.. Kuitenkin yksi kirja jo ostettuna on helposti yli 20e...
Kirjastoista ei saa missään nimessä tulla maksullisia, mutta ne voitaisiin palauttaa takaisin oikeiksi perinteisiksi kirjastoiksi.
Esim. Pk-seudulla useat aluekirjastot ovat muuttuneet Hoplopeiksi liukumäkineen ja pingis-pöytineen. Melu on usein niin kova, ettei edes omia ajatuksiaan kuule. Iso osa asiakkaista ei tule kirjastoon lainaamaan tai lukemaan kirjoja, tuskin edes omistavat kirjastokorttia.
Kannatan vanhanaikaista hiljaista kirjastoa, jonne oikeasti tultiin opiskelemaan/etsimään tietoa/ muuten vaan lukemaan/ylipäätään sivistymään.
T. Persu kirjastonhoitaja
Pitäähän veronmaksajilla ja opiskelijoilla olla edes kirjasto ilmainen, muut edut jo poistettukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaa pääsy tiedon ja sivistyksen pariin kuuluu demokratiaan ja hyvinvointiyhteiskuntaan.
Vapaata tietoa löytää netistä. Kirjastot ovat vanhentunut instituutio ja aika mennä eteenpäin.
Laitetaan sähköt pois ja katsotaan uudelleen.
Totta, esim aurinkomyrskyn todennäköisyys kasvaa ja silloin katkeaa kyllä kaikki yhteydet ja tulee kirjastoja ikävä, kun ihmiset ovat jo omat kirjansa hävittäneet.
Nyt jos joku sanoo, että kirastokin tarvitsee sähköä, niin ei pidä paikkaansa. Olen itse ollut töissä kirjastossa aikana ilman mitään yhteyksiä, ei ollut siinä paikassa edes puhelinta😂.
Sen huomaa, että sivistyksen taso on laskenut, kun kirjaston vihaajat toivoo siitä maksullisen😾
Aika kallis juttu tuo kirjastolaitos joka paikassa kuten kaupungin teatterit ja varsinkin orkesterit. Mikähän on orkesterien tuottavuus jos aletaan laskea hintaa. Kirjastoon esim 10 euron maksu per puolivuotta.