Käyttekö aina samalla gynekologilla vuosittaisessa tarkastuksessa?
Kommentit (15)
Eihän siellä nyt vuosittain tarvitse käydä paitsi jos on jokin sairaus.
Kyllä. Kyläpyörän omistaja tekee tarkastuksia silloin kuin ei korjaa pyöriä. On edullinen ja perusteellinen.
Nykykäsityksen mukaan vastaanotolla ei tarvitse käydä ellei ole oireita, hormonaalista ehkäisyä, riskitekijöitä tai jotain sairautta, jota on syytä seurata. Rutiininomaisista tutkimuksista ei ole havaittu olevan apua sairauksien ehkäisyssä, sanoo naistentautien erikoislääkäri Sari Ahonkallio Mehiläisestä
Minä käyn urologilla kaksi kertaa vuodessa.
M45
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn urologilla kaksi kertaa vuodessa.
M45
Mikä sairaus sulla on? Vai haluatko edullisesti sormea peppuun?
Olen käynyt gynellä vain lähetteellä raskauden aikana ja kerran lähetteellä ultrattavana toisen vatsan alueen tutkimuksen sattumalöydöksen vuoksi (osoittautui harmittomaksi). Rutiinitarkastuksiin on riittänyt 5v väli (kierukan vaihto) ja yleislääkäri toistaiseksi. Ikää 40v, lapsia 2, seksikumppaneita 1.
En minä hampaitanikaan tarkistuta vuosittain erikoishammaslääkärillä, suuhygienisti vähän harvemmin riittää jos kaikki on ok. Kardiologillakin käyn vasta jos tulee tarvetta, muuten mennään työterveyden terveystarkastuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Nykykäsityksen mukaan vastaanotolla ei tarvitse käydä ellei ole oireita, hormonaalista ehkäisyä, riskitekijöitä tai jotain sairautta, jota on syytä seurata. Rutiininomaisista tutkimuksista ei ole havaittu olevan apua sairauksien ehkäisyssä, sanoo naistentautien erikoislääkäri Sari Ahonkallio Mehiläisestä
Joo eipä ole näillä hinnoilla varaakaan eli ei kenenkään sanomiset vaikuta. Jos kaikkea testiä ja tutkimusta tekisi mitä yleensä ottaen suositellaan ei jäisi ruokarahaa.
Kävin nuoresta saakka, kunnes gynekologini kuoli, nyt olen tuuliajolla.
Minä taas käyn kerran vuodessa samalla urologilla tarkastuksessa. Lääkäri on kaunis nainen. M 82
Miksi gynellä pitäisi käydä vuositarkastuksessa? Käytkö myös silmälääkärillä joka vuosi? Korvalääkärillä? Kolonoskopiassa? EEG?
Älytöntä.
Missä ihmeen vuositarkastuksessa? Käytkö tarkastuttamassa kaikki muutkin elimet vuosittain?
Hyvin on naiset peloteltu tuohon.
Ja sitten kun menee sekaisin gynekologinen tarkistus ja gynellä käynti. Gynekologeja (naistentautien erikoislääkäreitä) on nykyään vain keskussairaaloissa ja yksityisillä lääkäriasemilla. Keskussairaalaan et edes pääse ilman lähetettä.
Jätän väliin.