Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko osakeyhtiöstä kiinteitä kustannuksia?

Vierailija
09.08.2025 |

Mietin, pitäisikö vaihtaa toiminimi osakeyhtiöksi. En ole päätoiminen yrittäjä, vaan kyse sivutuloista. 

Olen joskus kuullut, että osakeyhtiön kiinteät kulut ovat 15 %. Pitääkä paikkansa ja mitä nämä menot pitää sisällään?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjanpitokulut on kalliimmat. Pitää olla kaksinkertainen kirjanpito. Mutta voit siirtää esim. asunnon turvaan konkurssin varalta. Et ole henkilökohtaisesti vastuussa veloistasi. 

Riippuu. Pakko pantata asunto jos ei muuta vakuutta ole.

Kirjanpitokulut, tilintarkastuskulut, hallituksen kulut, pankkikulut. Ja toki se perusraminen maksaa.

Siis mä voin pantata vuokra-asunnon, tämäpä oli ilouutinen. Voinko mä pantata koko suvun vuokra-asunnot?

Vierailija
42/53 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kirjanpito-ohjelma ei ole ilmainen vaikka kirjanpidon tekisikin itse. Mulla on joku 14€/kk, hyvä ja halvin minkä olen löytänyt.

Se on myös mahdollista saada kertainvestointina, jos halua löytyy. Satkulla (alv0) saa jo toimivan ohjelman ilman mitään kuukausimaksuja. Eihän se hieno ole mutta toimii kuitenkin ja tuollaiseen pikkuhommaan ihan riittävä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntematta sinun toimialaasi on mahdotonta sanoa millaisia kiinteitä kustannuksia sinulle koituu ja kuinka paljon.

Myyn koulutusta tai mies saa bonuksia, 10-50 k vuodessa. Olemme molemmat vakituisessa töissä, eli ei ole mitään työhuoneita tms.

tarkoitan kiinteillä kustannuksilla sitä, että pitääkö tässäkin tapauksessa ottaa yelliä tai vakuutuksia?

Kirjanpidon osaan tehdä itse.

Kyllä vakuutukset yel tai voit esitää luotettavasti, että eläkkesi kertyy vaikka töistä.

Vierailija
44/53 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa ketjun aiemmassa tekoälyvastauksessa se sanotaan sinisen merkin kohdalla. Jos omistat alle 30 % etkä tee työtä tuohon osakeyhtiöön, ei eläkemaksuja tarvi maksaa.

Jos esim. olet 25 % mukana osakeyhtiössä etkä tee sinne töitä, saat vapautuksen ko. maksuista.

Tuo "tekee työtä omaan osakeyhtiöön" on siis vastakohta tilanteelle, jossa joku omistaa oy:n, mutta siellä on vain ulkopuoliset työntekijät ja johto, hän itse ei tee sinne työtä.

Vierailija
45/53 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankkikulut, vakuutukset, kirjanpito. Ei kukaan voi sanoa paljonko ne on liikevaihdosta prosentteina, kun se riippuu liikevaihdosta.

Ps. Ei osakeyhtiön ole mikään pakko ottaa lainaa, joten kommentti henkilökohtaisista vakuuksista oli typerä. 

Ainakin mulla oli näin. Jotta sain lainaa yrityksen kustannuksia vastaan, panttasin talon. Jos olisi tullut konkurssi, niin lapsilta olisi lähtenyt koti alta. Perustettiin osakeyhtiö juuri tämän takia, että edes koti jäisi. 

Mistähän sitä pääomaa muuten saisi? 

Kommandiittiyhtiössä yrittäjä on henk. koht. vastuussa veloistaan. 

Läheskään kaikkiin yrityksiin ei tarvitse ollenkaan alkupääomaa, tai sitä tarvitaan niin vähän (esim läppäri ja puhelin) ettei siihen tarvitse lainaa. Ottaa sen

nykyään mihinkään yrityksiin ei tarvitse alkupääomaa. Miten ne ekat hankinnat tehdään on sitten omistajan ja yhtiön päänsärky, mutta laista mitään vaatimuksia pääomalle ei enää ole. 

Vierailija
46/53 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntematta sinun toimialaasi on mahdotonta sanoa millaisia kiinteitä kustannuksia sinulle koituu ja kuinka paljon.

tarkoitan kiinteillä kustannuksilla sitä, että pitääkö tässäkin tapauksessa ottaa yelliä tai vakuutuksia?

Tietenkin pitää, hölömö. 

Vaikka en ole yrittäjä, enkä sellaiseksi rupea?

Kerrot myöhemmin tässä ketjussa, että olet 20 vuotta pyörittänyt toiminimiyritystä, jonka nyt suunnittelet muuttavasi osakeyhtiöksi. Et ole yrittäjä etkä sellaiseksi rupea? 🤔

Vierailija
47/53 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kirjanpito-ohjelma ei ole ilmainen vaikka kirjanpidon tekisikin itse. Mulla on joku 14€/kk, hyvä ja halvin minkä olen löytänyt.

Jos kysymyksessä on sivutoiminen yritys, jolla on vain muutama maksutapahtuma kuukaudessa, niin kirjanpidon (myös kahdenkertaisen) voi tehdä helposti Excelissä ilman erityistä kirjanpito-ohjelmaa.

Pyöritin itse monta vuotta rekisteröidyn yhdistyksen (tapahtumia 100-200 vuodessa) kahdenkertaista kirjanpitoa näin. Ja kokemukseni mukaan kahdenkertaisuus nopeuttaa kirjanpitoa. Ei tarvitse tarkistaa moneen kertaan, että kaikki menee oikein, koska virheet näkyvät yleensä heti siinä, että debet ja kredit eivät täsmää.

Vierailija
48/53 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyn koulutusta tai mies saa bonuksia, 10-50 k vuodessa. Olemme molemmat vakituisessa töissä, eli ei ole mitään työhuoneita tms.

Mies saa bonuksia? Häh, miten nämä liittyy sinun yritykseen millään lailla?

Kyllä oyllä täytyy yleensä vähintään Vastuuvahinkovakuutus olla, ja yel/tel yms raja on aika alhainen.

Ps. Jos sulla on yritys, olet yrittäjä. Ei missään sanota ettei yrittäjä voisi käydä myös palkkatöissä. 

Kyseessä okisi _meidä_ yritys. 

niin, en ole päätoiminen yrittäjä.

Vierailija
49/53 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin pitää, hölömö. 

Vaikka en ole yrittäjä, enkä sellaiseksi rupea?

Kerrot myöhemmin tässä ketjussa, että olet 20 vuotta pyörittänyt toiminimiyritystä, jonka nyt suunnittelet muuttavasi osakeyhtiöksi. Et ole yrittäjä etkä sellaiseksi rupea? 🤔

Oma yrittämiseni on niin pienimuotoista, etten voi itseäni yrittäjäksi tituleerata. 

Vierailija
50/53 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oyllä täytyy yleensä vähintään Vastuuvahinkovakuutus olla, ja yel/tel yms raja on aika alhainen.

Ps. Jos sulla on yritys, olet yrittäjä. Ei missään sanota ettei yrittäjä voisi käydä myös palkkatöissä. 

Mutta.. Jos mies saa bonuksia palkkatyöstään niin en ymmärrä miten ne _teidän_ yritykseen liittyy.

Lisäksi yrittäjyys ei ole fiiliskysymys. Jos sulla on toiminimi, KY tai Oy, olet yrittäjä. 

Vierailija
51/53 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ps. Jos sulla on yritys, olet yrittäjä. Ei missään sanota ettei yrittäjä

Mutta.. Jos mies saa bonuksia palkkatyöstään niin en ymmärrä miten ne _teidän_ yritykseen liittyy.

verosuunnittelun vuoksi.

Vierailija
52/53 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ajatus yrittää saada työnantaja maksamaan työntekijän bonukset osakeyhtiölle 🤣

Vierailija
53/53 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen ajatus yrittää saada työnantaja maksamaan työntekijän bonukset osakeyhtiölle 🤣

Niin, tämä liittyy työsuhteen konsulttisopimukseen ja siirtymäaikaan. Se on vähän monimutkaisempi kuvio, siksi se voi olla mahdollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi