Kouluttauduin yliopistossa enkä saa töitä, pitäisikö mennä hanttihommiin?
Kouluttauduin yliopistossa opettajaksi huippuarvosanoin, sain opintojen aikana apurahoja ja muita kunniamainintoja. Nyt olen ollut vuoden työtön, vaikka olen hakenut kaikkea fm tutkinnolla mahdollista ympäri maakuntaa.
Olen aikaisemmalta ammatiltani suorittavassa työssä, pitäisikö lähteä sille polulle taas? En tiedä kehtaisinko sanoa siitä kenellekään, että ensin viisi vuotta on tuhlattu yhteiskunnan varoja jotta saan nostettua itseni paremmille palkoille ja lopulta teen samoja hommia kuin ennenkin. Harmi vaan että taakkana on sitten viiden vuoden opintolaina.
Kommentit (39)
Tää on vähän niin ja näin, mitkä yliopistotutkinnot oikeasti kannattaa opiskella. Olisiko sun mahdollista opiskella erityisopettajaksi? Niistä ilmeisesti pula. Toinen juttu on, että vaikka kuinka perhe olisi omassa maakunnassa, pitäisi pystyä laajentamaan hakua koko maahan. Kun itse valmistuin yliopistosta (yhteiskuntatieteet), joudun ottamaan ekan työpaikan vastaan 700 km kotikaupungista Helsingistä. Vaikka silloin se tuntui todella raskaalta, uskon vilpittömästi, että sen työkeikan vuoksi vältyin akateemiselta pitkäaikaistyöttomyydeltä ja pääsin työuraan kiinni.
Suomi on täynnä turhien tutkintojen suorittaneita hönttejä. Kalleimmat heistä on palkattu julkiselle sektorille asiantuntijatehtäviin. Etenkin naisille suunnattu tukihimmeli tulee aikanaan kuopatuksi maan konkurssin myötä.
Mä en nykyään edes puhuisi mistään hanttihommista, oli koulutus kuinka korkea tahansa. Jos pelkää olevansa ylikoulutettu, muokkaa sitten hakemusta ja CV:ta paremmin hakemaansa paikkaa vastaavaksi. Yrittäisin itse, koulutuksesta huolimatta, pitää työttömyysjakson mahdollisimman lyhyenä. Mennä vaikka henkilökohtaiseksi avustajaksi, ja seuraavaa CV:tä tehdessä ottaa siitä työstä kaikki irti. Mitä pidempään on työttömänä, sitä epätodennäköisempää tulla valituksi.
Tässä maassa ei ole työpaikkoja kaikille.
Toki jos hyväksyy alipalkkauksen, laittomat työolosuhteet jne... Sitten alkaa kyllä hommia löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nykyään edes puhuisi mistään hanttihommista, oli koulutus kuinka korkea tahansa. Jos pelkää olevansa ylikoulutettu, muokkaa sitten hakemusta ja CV:ta paremmin hakemaansa paikkaa vastaavaksi. Yrittäisin itse, koulutuksesta huolimatta, pitää työttömyysjakson mahdollisimman lyhyenä. Mennä vaikka henkilökohtaiseksi avustajaksi, ja seuraavaa CV:tä tehdessä ottaa siitä työstä kaikki irti. Mitä pidempään on työttömänä, sitä epätodennäköisempää tulla valituksi.
Jos onnistuukin saamaan huonosta todennäköisyydestä huolimatta työtä ns. hanttihommista, niin silloin tulevaisuus on taputeltu. Et enää saa koulutustasi vastaavaa työtä. Rekryväki tulkitsee alhaisen työn hyväksymisen kunnianhimon puutteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on täynnä turhien tutkintojen suorittaneita hönttejä. Kalleimmat heistä on palkattu julkiselle sektorille asiantuntijatehtäviin. Etenkin naisille suunnattu tukihimmeli tulee aikanaan kuopatuksi maan konkurssin myötä.
Tämä on valitettavasti totta. Lisäksi verorahoitteinen järjestökenttä on kultakaivos kaikille jonninjoutavien kehitysmaatutkimuksen, sosiaalipedagogiikan jne maistereille. Voi huvikseen vaikka googlettaa erinäisiä järjestöjä, esim MLL, Martat, Mieli ry, Fingo, ja katsoa millaista porukkaa, millä nimikkeillä ja millä koulutuksilla siellä on töissä. Sitten vielä voi huvikseen katsoa verokoneesta, paljonko nämä "yhdyskuntavastaavat", "digitalisaatio-asiantuntijat", "monikulttuurisuuskoordinaattorit", tienaavat. Vapaille markkinoille noilla "osaajille" ei olisi mitään asiaa.
Ne on muutkin hommat sukulaisille varattu. Sinulle sopii aputyöt meidän suvun hyväksi 9 e / päivä. Jos ei maistu, niin voit lähteä meidän Suomesta sinne missä pippuri kasvaa.
Opettaja, eikä töitä? Miten on mahdollista? tyomarkkinatori.fi on täynnä opetajanhommia. Minkälainen opettaja olet tarkalleen? Ethän kuvittele, että saisit suoraan vakkariviran ja sun ei tarvitsisi muuttaa mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos onnistuukin saamaan huonosta todennäköisyydestä huolimatta työtä ns. hanttihommista, niin silloin tulevaisuus on taputeltu. Et enää saa koulutustasi vastaavaa työtä. Rekryväki tulkitsee alhaisen työn hyväksymisen kunnianhimon puutteeksi.
Jos vastakkain on akateeminen (pitkäaikais) työtön ja akateeminen, joka työskennellyt viimeisen vuoden henkilökohtaisena avustajana, varastolla jne, ja vieläpä kirjoittanut hyvin CV;n, mitä edellytyksiä edellinen työ vaatinut, satavarmasti eivät valitse sitä pitkäaikaistyöttömiä. Riski sille, että työnantaja ajattelee työttömän osin syrjäytyneen ja toimintakyvyn heikentäen työttömyyden aikana, on työnantajalle liian iso. "Hanttihomman" tekijä viestittää, että hän on nimenomaan työorientoitunut. Toki tilanne on haastavampi silloin, jos kisassa on mukana oman alan tuoretta kokemusta omaava akateeminen.
https://www.vauva.fi/keskustelu/6177105/duunitorissa-17-289-avointa-tyo…
Good luck hanttihommiin
Opettajan työtä hakiessa on huomioitava, että ne ovat useimmiten julkisia virkoja tai sijaisuuksia, ja työnhakua koskevat tiukemmat säännöt, mitä yksityisissä työpaikoissa. Ilman työkokemusta oleva tulee aina jäämään ilman hommia, jos kukaan, jolla on kokemusta, hakee paikkaa. Muuten kunta löytää itsensä helposti oikeudesta syrjinnästä syytettynä.
Sun on otettava vastaan lyhyitäkin sijaisuuksia lyhyelläkin varoitusajalla, ja oltava valmis muuttamaan työn perässä. Niin työllistyminen helpottuu.
Hanttihommiin on 300 hakijaa vaikka paikka olisi määräaikainen.
Ei auta kuin myydä bebaa jos haluat tienata tai sitten liittyä työttömiin
Itse en ole eläessäni saanut toistaiseksi voimassa olevaa työ tai virka -suhdetta ja olen 47 vuotias yliopistosta valmistunut "väärän alan maisteri"
Toisinaan risoo kun Suomessa on niinnkauan kuinnjaksan muistaa tarjota lähes mihin tahansa ongelmaan ratkaisuksi koulutusta, lisää koulutusta; minullekin työttömyys jaksoilla sitä, että hakeutuisin opiskelemaan lähihoitjaksi. Sekä tietysti udeampaakin työnhakukurssia.
Ikävää onnollut saada kuulla myös suoraa vittuilua, että miksi ylipäätään opiskelin yliopistolla väärää alaa, enkä esim lääkiksessä tai miksi en perusta omaa yritystä....
En ymmärrä tätä logiikkaa että laitan hakemukseen että olen juristi ja haen autonrenkaita vaihtamaan. Eikö kellään soi päässä ettei kukaan palkkaa paska duuniin korkeakouluttautunutta koska sellainen ei sovi duunari yhteisöön koska osaa akateemikkona hieman miettiä asioita?
Jättäkää ne tutkinnot pois cv ja problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vastakkain on akateeminen (pitkäaikais) työtön ja akateeminen, joka työskennellyt vi
Mä en palkkaa siksi kun joku on niin idi ootti että kertoo olleensa pitkäaikaistyötön.
Vierailija kirjoitti:
Ja sit jos nainen opiskelee tekniselle alalle, niin ovet ja ikkunat on kiinni joka suunnasta. Ihan koulutuksen tasosta riippumatta paskaa tulee niskaan ja duunaritasolla asiattomia käpäliä ja kommentteja.
Sun pitäisi hakea ulkomailta töitä. Miksi viivyttelit? Nyt olet pitkäaikaistyötön ja se voi näyttää pahalta. Keksi jotain CVn aukkoon.
Päässyt sentään siivoamaan. Täälläpäin kesäsiivoukseen oli nelinumeroinen hakijamäärä.