HS: Lapsemme kiusaamista ei ole saatu loppumaan
Oli taas surullista lukea siitä miten koulu ei ole pystynyt puuttumaan kiusaamiseen. Annan kaikkien kiusattujen vanhemmille muutaman neuvon miten kiusaamisen saa loppumaan
1. Tehkää matalalla kynnyksellä rikosilmoituksia. Kenenkään ei pidä sietää väkivaltaa ja tuossa kirjoituksessa mainitut asiat periaatteessa täyttävät jonkun rikoksen/pahoinpitelyn tunnusmerkit
2. Jos kiusaajan perhe osoittaa lapsensa käytökseen liittyen välinpitämättömyyttä, niin saattaa olla aiheellista tehdä vanhemmista lastensuojeluilmoitus. Tällä saadaan selvitettyä onko kiusaajan kotona kaikki hyvin sekä saadaan kiusaajan vanhemmat myös ymmärtämään asian vakavuus
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
VAnhemmista ei voi tehdä lastensuojeluilmoitusta, se tehdään aina lapsesta.
Hyvä täsmennys! Eli kiusaajasta voi tehdä lastensuojeluilmoituksen jos epäilee että kaikki ei ole hyvin
Näissä pitää ottaa käyttöön jämäkkä asenne jo alusta alkaen, mikään muu ei auta.
Kiusaajista suurin osa on pskahousuja, joiden vanhemmat eivät tee asialle mitään, vaikka saisivatkin tietoonsa kiusaamisen.
Oman lapsen turvallisuudentunne on suojelemisen arvoinen, enkä ymmärrä perheitä, joissa vaan voivotellaan ja "katsellaan" kuukaudesta toiseen.
Kyllä se noilla varmasti saa loppumaan
Kiusaaminen on lähes aina ryhmässä tapahtuva ilmiö. Siinä on aina lauma ympärillä, joka katsoo tapahtumia pelonsekaisella ihailulla ja antaa sille hiljaisen hyväksyntänsä. Siksi koko ympäristö on kyllä osasyyllinen kaikki näihin tapauksiin. Isossa kuvassa sama näkyy tällä hetkellä esim siinä, miten vihervasemmisto median johdolla normalisoi antisemitismiä, eikä kykene sanomaan mitään musliminaisten ihmisoikeuksista.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen on lähes aina ryhmässä tapahtuva ilmiö. Siinä on aina lauma ympärillä, joka katsoo tapahtumia pelonsekaisella ihailulla ja antaa sille hiljaisen hyväksyntänsä. Siksi koko ympäristö on kyllä osasyyllinen kaikki näihin tapauksiin. Isossa kuvassa sama näkyy tällä hetkellä esim siinä, miten vihervasemmisto median johdolla normalisoi antisemitismiä, eikä kykene sanomaan mitään musliminaisten ihmisoikeuksista.
Ei pidä paikkaansa. Kyllä se yksilöstä ja sen perheestä lähtee. Suurin osa lapsista ymmärtää jo alle kouluikäisenä, että toista ei saa satuttaa ja että kiusaaminen on väärin. Jos lapsella on sosiaalisen kehityksen kanssa haasteita tai perheessä vanhemmuuden haasteita, niin pitää kyetä tunnustamaan ongelma ja hakemaan apua. Monessa perheessä ei olla valmiita tunnustamaan tosiasioita ja mieluummin vähätellään asioita. Samalla tulevat tehneeksi hallaa lapselle, joka käyttäytyy väkivaltaisesti, eikä tästä syystä saa ajoissa tarvitsemaansa apua.
Ihan turha alaikäisistä kiusaajista mitään rikosilmoitusta tehdä, eivät he ole rikosoikeudellisessa vastuussa mistään, saavat tehdä just mitä tykkäävät.
Juuri noin. Ei vähääkään ymmärrystä kiusaajalle. Vaikka ei ikänsä puolesta olisi rikosoikeudellisessa vastuussa, on hän rikollinen. Poliisi pistää sossuihin vipinää, ja homma etenee.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha alaikäisistä kiusaajista mitään rikosilmoitusta tehdä, eivät he ole rikosoikeudellisessa vastuussa mistään, saavat tehdä just mitä tykkäävät.
Ei ole turhaa. Asioista on puhuttava niiden oikeilla nimillä. Ja lapsi, kiusaaja, saa tarvitsemansa avun.
Jos olisin Suomen diktaattori, säätäisin lain, jossa kiusaajan vanhemmille määrätään rangaistus rikoksesta, jonka alaikäinen on tehnyt ja lällättää, että ei muka voida rangaista iän vuoksi.
Äänestäisittekö minua?🤔
Onko lapsi pikkuvanha päsmäri mitä kukaan ei voi sietää?
Mä kävisin myllyttämässä niitä kiusaajia
Kiusaajan vanhemmat ottavat helmensä kotikouluun, ratkaistu.
Joku urpo oli Hesarin kommentissa alkanut ajamaan omaa poliittista agendaansa tälläkin varjolla ja sössötti jotakin Maria Ohisalosta. Mielestäni se kertoo hyvin että itseasiassa ketään ei kiinnosta itse asia, lapsi, vaan tärkeintä on päästä mölisemään omaa paska-agendaa.
Kiusaajien kodit on hyvin usein oikeistolaisia, "mulla on oikeus"-koteja, joissa nauretaan heikoille ja kannustetaan röyhkeään ja itsekeskeiseen toimintaan.
Ja tämä on totuus.
-ope
Kiusaajan vanhempia nyrkillä turpaan. Loppuu kiusaus nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajien kodit on hyvin usein oikeistolaisia, "mulla on oikeus"-koteja, joissa nauretaan heikoille ja kannustetaan röyhkeään ja itsekeskeiseen toimintaan.
Ja tämä on totuus.
-ope
Ope taitaa itsekin harrastaa kiusaamista niputtamalla ihmiset samaan kategoriaan, opet myös kiusaa ulkopuolisia työntekijöitä mm meitä siivoojia ja sijaisia, opet ovat pahempia ryhmäkiusaajia, eivät näe eivätkä kuule mitään vaikka kirjaimellisesti nenän edessä oppilas haukkuis toista oppilasta mm h"o"aksks tai tinttais nenään.
Vierailija kirjoitti:
Joku urpo oli Hesarin kommentissa alkanut ajamaan omaa poliittista agendaansa tälläkin varjolla ja sössötti jotakin Maria Ohisalosta. Mielestäni se kertoo hyvin että itseasiassa ketään ei kiinnosta itse asia, lapsi, vaan tärkeintä on päästä mölisemään omaa paska-agendaa.
Mua ainakin riepoo se että politiikka vedetään joka helv keskusteluun oli aihe mikä tahansa.
Aikuisten eli rehtorin, oipettajien yms. on auktoriteettiasemassa lopetettava kiusaaminen alkuunsa. Tosiaan matalalla kynnyksellä ilmoituksia sitten asiasta eteenpäin, elleivät toimi tässä asiassa niin kuin pitää.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä on totuus.
-ope
Taitaa olla aika roskapuhetta tämä kommentti. Enpä usko että jotenkin perheen äänestyskäyttäytyminen vaikuttaisia siihen tuleeko lapsesta kiusaajaitseasiassa tarkemmin ajatellen tuo kommenttisi oli harvinaisen typerä.
VAnhemmista ei voi tehdä lastensuojeluilmoitusta, se tehdään aina lapsesta.