Isästä tullut vanhana ilkeä ja pahansuopa ihminen.
Alkava dementia on tehnyt ennen mukavasta isästä ilkeän ja hyökkäävän. Isä keksii kaikkea pahaa minusta ja kaikesta, mitä olen tehnyt elämäni aikana. Olen elänyt hevosenpaskan keskellä ja asunut paskaisissa taloissa ja antanut kaikille p-llua. Mikään ei ole totta, mutta harmittaa, kun isä laukoo "totuuksiaan" sukujuhlissa. Mitä tilanteessa pitäisi tehdä? Isäni on alkanut olla todella v-mäinen minua kohtaan. En jaksa enää. Isäni asuu yhdessä äitini kanssa, äitini on omaishoitaja. Kehtaanko jättää näkemättä isääni, vai pitääkö isä pitää poissa kaikista sukutapaamisista? Minä olen ainoa, jota kohtaan isä käyttäytyy äärimmäisen huonosti, ja keksi ilkeitä asioita.114
Kommentit (5)
Ikää kun tulee niin testosteroni laskee ja miehestä muuttuu nainen
Jos yhtään lohduttaa niin normaalit ihmiset ymmärtävät tilanteen ja suodattavat isäsi lausunnot.
Minunkin isäni oli tuollainen ja äiti oli hänen omaishoitajansa. Ilkeä oli ja harjanvarrella hakkasi äitini kaksi kertaa niin että poliisit tulivat. Isä oli aina lähdössä ovesta ja äiti meni oven eteen tuolille istumaan niin pitkävartisen harjan haki ja hakkasi. Lopulta pääsi johonkin hoivakotiin. Minulle oli myös ilkeä - ei osannut muuta kuin veetuilla ja kun olin jo eläkkeellä yritti minuakin löydä, tönäisi vaatekaapin ovea vasten. En mennyt hoivakotiin katsomaan kertaakaan enkä mennyt hautajaisiinkaan. Eli lopulta kasvina hoivakodissa yli 90 vuotiaaksi.
Huh. Muilla on myös vaikeita vanhempia. Vanhempi on voinut olla jo nuorena hankala joillakin ja on tavallaan edelleen sama homma vanhana. Voisiko joku isää jaksava sukulainen välillä jutella isän kanssa, ettei sun tarvii jaksaa sitä.
Olen pahoillani, et ansaitse tuollaista. Miten äitisi jaksaa omaishoitajana? Tilanne ei ikävä kyllä parane, päin vastoin. Hae keskusteluapua/vertaistukea jostain keskusteluryhmästä. Tarvittaessa ota etäisyyttä isääsi. Tee asioita, joista saat iloa. Tietävätkö sukulaisesi isäsi dementiasta ja että se voi aiheuttaa käytöksen muuttumista? Joskus sairastuneet voivat olla jopa väkivaltaisia, koska vainoharhaisuus lisääntyy. Pidä huolta itsestäsi.