Saako yths:ltä apuja mahd. masennukseen?
Nuori kävi aiemmin jossain terkkarilla ja sanottiin et syö terveellisesti ja ulkoile.
Mikään ei ole oikein kiinnostanut häntä moneen vuoteen. Sellainen negatiivinen pohjavire koko ajan.
Kommentit (17)
Saa ilman muuta. Kannattaa varata aika.
Tsemppiä nuoren kanssa!
Ota huomioon sitten että leimautuu loppuelämäksi. Masennustaustalla ei saa kaikkia töitä ja lääkäri ym. asiat vaikeutuu. Näin ei saisi olla mutta kokemuksesta tiedän että on.
Saa. Ei siinä mitään leimaudu rohkeasti vaan
Saa apua ja hyvä kun haet.
K.o. paikasta moni muukin nykyään hyvin elämässään pärjäävä aikoinaan apua saanut.
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon sitten että leimautuu loppuelämäksi. Masennustaustalla ei saa kaikkia töitä ja lääkäri ym. asiat vaikeutuu. Näin ei saisi olla mutta kokemuksesta tiedän että on.
Höpöhöpö. Lentäjäksi ei ehkä pääse, muttei se muuhun vaikuta. Ei kukaan saa sitä entistä diagnoosia tietää. Jos ihminen kohtaa läheisen kuoleman tai joutuu rikoksen uhriksi, maailman huonoin neuvo on välttää hoitaa, ettei saisi diagnoosia. Hyvät ja kokeneet lääkärit hoitavat hyvin. Ne, jotka antavat diagnoosin vaikuttaa väärällä tavalla kannattaa jatkossa skipata muutenkin.
Kaikki on suhteellista.
Minä olin joitakin vuosia sitten ihan yleisessä uusien opiskelijoiden terveystarkastuksessa, ja lääkäri kysyi psyykkisestä hyvinvoinnistani. Siinä samalla sitten tajusin, että parisuhteeni vei enemmän energiaa kun sain siitä irti.
Kyllä minä muutaman ajan (4 kpl?) taisin psyk. sh:lta saada, mutta sen jälkeen olen joutunut ihan itse etsimään kelan kustantamaa terapiaa jotta voisin joskus saavuttaa normaalimman elämän.
Itselläni on ns. hullun paperit kun hain aikoinaan apua jota sainkin. On hyvä hakea apua jos tarvitsee mutta kannattaa ottaa sekin huomioon että se seuraa loppuelämän. Sen tietää kyllä kaikki ketkä sen on kokenut.
Kyllä siellä pääsee jopa psykiatrille, ainakin meillä oli YTHS:llä ihan psykiatrikin kun ei lääkärin määräämä lääke tehonnut.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ns. hullun paperit kun hain aikoinaan apua jota sainkin. On hyvä hakea apua jos tarvitsee mutta kannattaa ottaa sekin huomioon että se seuraa loppuelämän. Sen tietää kyllä kaikki ketkä sen on kokenut.
Jep. Moni vakuutus jää saamatta, esim IF ei myönnä edes matkavakuutusta jos kerran saanut masennusdiagnoosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Moni vakuutus jää saamatta, esim IF ei myönnä edes matkavakuutusta jos kerran saanut masennusdiagnoosin.
Ei kyllä taida pitää paikkaansa. Masennus ei ole myöskään mikään loppuelämän sairaus. Masennuksestakin parannutaan, hyvällä hoidolla.
Onko kilpirauhasarvot tarkistettu ? Vajaatoiminnalla on pitkä lista oireista. Ks. Kilpirauhasliiton sivuilta.
Jotkut ehkäisypillerit aiheuttavat masennusta. Vaihtamalla oireet saattavat kadota kokonaan. Jos on siis tyttö tämä nuori.
Mielenterveysasioissa kilpirauhasarvot kuuluvat perusverikokeisiin.
Hakeuduin yths:n kautta lääkärille vuosia sitten marraskuussa, sain ajan helmikuulle. Pari yleislääkärikäyntiä, psykiatrille aika toukokuussa. Diagnoosi ei lopulta ollut (uusiutuva) masennus vaan kaksisuuntainen.
Tähän mennessä diagnoosi ei ole ollut este töille tai vakuutuksille. Kaksisuuntaisen lääkitys eroaa masennuksen lääkehoidosta oleellisesti, siksikin oli hyödyllistä päästä psykiatrin kanssa juttusille.
Meillä terkkarissa aamuisin psyk.hoitajan vastaanotto päivystyksessä. Sieltä ohjataan tarvittaessa eteenpäin.
Ei tod. saa!