Stubbilla oli piika siis au pair ulkomailla asuessaan
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vassarit on lopullisesti seonneet, kun jotkut mamutautstaiset ovat käyneet töissä. Siis oikeasti maaima on täynnä esim lastenhoitajia, kun vanhemmat käy töissä ja jos niilla on varaa palkata au pair tai siivooja ja tai llastenhoitaja omilla rahoillaan. Kenenkään ei ole pakko sellaiseen työhön ryhtyä, jos ei halua. Ovatko kaikki Kelan kotihoitajatkin tästä lähtien piikoja ja orjia? Pitäisikö oikein halvennuksestta sylkäistä silmille jos näkee.
Miten voi halveksia ihmisen työtä ja alka nimitellä sitä jollain 100 vuoden takaisillä nimityksillä, jolloin oikeasti ruokapalkalla piikottiin.
Kommunistithan sanoivat että työssäkäynti on orjuutta, heidät pitää elättää yhteiskunnan rahoilla.
Tosin jonkun palkkaorjan pitää ne rahat kuitenkin heille hankkia, ei olisi muuten mistä jakaa.
Älä nyt sinäkin jaksa sekoittaa normaalia työtä siihen siirtolaisten riistämiseen, josta Hesarin juttu oli. Olet sekopää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tietää mikä au pair on. Luokkakaverini sisar lähti aikoinaan au pairiksi Italiaan ja kyllä se onpiikomista oli.
Ahaa. Minä olen itse ollut au pair, eikä se kyllä piikomista ole. Työtunnit on vähäisiä ja perheelle tulee tiettyjä velvoitteita, esimerkiksi au pairin pitää päästä kielitunneille, vaikka sitten kuskaamalla. Toki se muksujen vahtiminen voi raskastakin olla, itselläkin oli vahdittavana kaksi adhd-poikaa.
Eihän tuollaista työtä oteta vastaan.
En tunne yhtään keskiluokkaista perhettä joilla olisi kodinhoitaja. Tosin en juurikaan tunne suomenruotsalaisia. Taitaa olla niin, että nuo 4000 piikaa työskentelevät juuri suomenruotsalaisissa kodeissa mutta onneksi hesari syyttää kaikkia suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on surkeaa, kun ihmiset tekevät työtä. Millä ihmeellä kaikki saataisiin tuillaeläjiksi, minä vaan kysyn.
Au pairina olo ei varsinaisssti työtä kyllä ole. Raatamista toki.
Ei ole työtä? Maksetaanhan suomalaisissa päiväkodeissakin lastenhoitajien ihan tes-palkkaa. Mitä he sitten ovat, jos eivät työntekijöitä.
Au paireilla on täysylöspito, päiväkodin lastenhoitajilla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vassarit on lopullisesti seonneet, kun jotkut mamutautstaiset ovat käyneet töissä. Siis oikeasti maaima on täynnä esim lastenhoitajia, kun vanhemmat käy töissä ja jos niilla on varaa palkata au pair tai siivooja ja tai llastenhoitaja omilla rahoillaan. Kenenkään ei ole pakko sellaiseen työhön ryhtyä, jos ei halua. Ovatko kaikki Kelan kotihoitajatkin tästä lähtien piikoja ja orjia? Pitäisikö oikein halvennuksestta sylkäistä silmille jos näkee.
Miten voi halveksia ihmisen työtä ja alka nimitellä sitä jollain 100 vuoden takaisillä nimityksillä, jolloin oikeasti ruokapalkalla piikottiin.
Kommunistithan sanoivat että työssäkäynti on orjuutta, heidät pitää elättää yhteiskunnan rahoilla.
Tosin jonkun palkkaorjan pitää ne rahat kuitenkin heille hankkia, ei olisi muuten mistä jakaa.
Lopeta jo. Kyse ei ollut au paireista, ei lastenhoitajista, eikä mistään muustakaan sellaisesta lakia noudattavasta työnantajajuudesta vaan Dubai-tyylisestä puoliorjuudesta. Miksi haluat valehdella?
Vierailija kirjoitti:
Kymmenet tuhannet suomalaiset ovat lähteneet vapaaehtoisesti ulkomaille au paireiksi hankkimaan kielitaitoa ja kokemuksia. Moni on jäänytkin sille tielleen kun löytänyt paikallisen puolison.
Tosi orjameininkiä..
Hesarin juttu kotiorjista ja au pairit ei mitenkään liity toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tietää mikä au pair on. Luokkakaverini sisar lähti aikoinaan au pairiksi Italiaan ja kyllä se onpiikomista oli.
Ahaa. Minä olen itse ollut au pair, eikä se kyllä piikomista ole. Työtunnit on vähäisiä ja perheelle tulee tiettyjä velvoitteita, esimerkiksi au pairin pitää päästä kielitunneille, vaikka sitten kuskaamalla. Toki se muksujen vahtiminen voi raskastakin olla, itselläkin oli vahdittavana kaksi adhd-poikaa.
Eihän tuollaista työtä oteta vastaan.
??
Vierailija kirjoitti:
Au pair on silti piika.
Ei ole sama asia.
Jos au pair pesee säännöllisesti perheen vessanpöntön, miksi ei saa sanoa että hän on piika? Au pair = kotiapulainen = piika.
Vierailija kirjoitti:
Au pair on silti piika.
Seikkailijatar. Suht kevyttä työtä, saa perheen auton käyttöön omillakin vapaa-ajan reissuillaan, helppo lähteä ja muuttaa maisemaa jos haluaa uuteen perheeseen. Kielitaito kohenee ja tapaa mielenkiintoisia ihmisiä. Heille opintoja tarjolla valittavaksi halutessaan. Tapaamisia muiden au pairien kanssa ja hauskanpito.
Vierailija kirjoitti:
Jos au pair pesee säännöllisesti perheen vessanpöntön, miksi ei saa sanoa että hän on piika? Au pair = kotiapulainen = piika.
Monien aupairien tehtäviin kuuluu vain lasten haku koulusta ja heidän kaitseminen siihen saakka että vanhemmat tulevat kotiin, välipalan laittaminen ja ehkä läksyissä auttaminen tms. Useissa perheissä siivooja hoitaa siivoamisen ja aupairille jää vain lastenhoito.
au pair = tasavertainen tai vastavuoroinen, ei piika tai kotiapulainen.
Vierailija kirjoitti:
Au pair saa tyypillisesti työskennellä vain 5 h päivässä
Ehkä Suomessa, Italiassa joutuu antamaan jopa käsihoitoja
Vierailija kirjoitti:
Au paireille ei kuulu vessan siivoaminen, vain kevyttä siivoilua, mm. aamupalan tarjoilua sekä tietysti pääasiana lastenhoito ja näiden kuljetus paikasta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monien aupairien tehtäviin kuuluu vain lasten haku koulusta ja heidän kaitseminen siihen saakka että vanhemmat tulevat kotiin, välipalan laittaminen ja ehkä läksyissä auttaminen tms. Useissa perheissä siivooja hoitaa siivoamisen ja aupairille jää vain lastenhoito.
au pair = tasavertainen tai vastavuoroinen, ei piika tai kotiapulainen.
Tämä. Siivoojat olivat erikseen.
Mä olin nuorena au pairina ja mun tehtäviin kuului lasten aamupala, heidän vieminen kouluun, harrastuksiin ja leikkitreffeille, välipalan laitto ja kerran viikossa olin illan lapsenvahtina. Siivooja siivosi kahdesti viikossa, jopa mun huoneen ja kylppärin (mulla oli oma kerros kylppäreineen käytössä)
Jos multa pyydettiin jotain ylimääräistä kuten ekstratunteja tai jotain lastenjuhlien kaitsemista sain siitä ekstrapalkkaa.
Eihän siinä auta kuin lähtettää takaisin kotimaahansa ne harvat naiset, jotka ovat tänne pohjoiseen eksyneet ulkomailta. Jos ei keskipalkkaisella tai hyväpalkkaisellakaan perheellä ole varaa maksaa tuhansia euroja plus verot vaikka avustajalle, niin menkööt pois. Ja ilmeisesti muutakaan työtä ei ole tarjota aluksi, ennenkuin kieli ym asiat alkavat sujua.
Varmaan joku roffesoori säikähti, että mukako meille naisia maahantuljoiksi. Ei käy. Tarvitsemme vain muslimimiehiä.
Ja tutkija on seonnut jonkun tuhansia vuosia vanhaan ruotsalaisten piikakulttuuriin,
Ilmeisest normaalitilanteessa heitä on kohdeltu ihan hyvin, ainahan toki joku kuspää sattuu joukkoon joka teettää enemmän kuin kuuluisi. Ja silloin voi erota tai ottaa yhteys johonkin viranomaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää miten voimakkaasti vasemmisto halveksuu siivous-, ruoanlaitto- ja lastenhoitotyötä, kun kutsuvat sitä piikomiseksi tai jopa orjatyöksi.
Metsätöitä, rakentamista, huoltotöitä jne. eivät kuitenkaan kutsu rengin hommiksi jostain syystä.
Työssä ei olekaan mitään vikaa, mutta työolosuhteista, työajoista ja palkoista löytyy paljonkin vikaa. Käytkö itse töissä 1100 €/kk brutto? Jos et, niin miksi ei kelpaa metsätöistä kuukausipalkaksi 1100 euroa.
Ei naisille tarvitse maksaa palkkaa kotitöistä, varsinkaan nuorille naisille.
Halpa, mieluiten ilmainen, nuori tyttö heikossa asemassa on jokaisen herran unelma. Sen tietävät Yhdysvaltain presidentitkin. Tuloerot ovat hyväksi, ainakin toisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Fiksua ja järkeväähän tuo on ollut häneltä ja/ tai heiltä.
Asiaa sivutten - En ymmärrä miksi, jos on varaa ja mahdollista niin tuntuu toisinaan kuin moraalisesti olisi oikeutetumpaa ostaa ja hankkia esim uusi (vähän kallimpi) auto kuin käyttää saman verran rahaa siihen, että palkkaa ja ostaa samalla rahalla palveluita; kuten palkkaisi esim jonkun, joka käy siivoamassa oman kodin määräaikoina tai ottaa kotiinsa asumaan au-pairin, jolle " ulkoistaa" monia niistä kidin askareista, jotka muutoin jakaisi mahd kumppaninsa kanssa tai tekisi yksin. - (Kun ei kaikilla ole esim. isovanhempia, jotka voisivat auttaa.).
Uskovainen mies
Uskovainen mies ajatteli asiaa ahneesti vain perheen puolesta, ei piian. Tyypilliseen uskovaiseen tapaan. Miten työntekijän oikeudet, työtunnit, vapaat, lomat, lomarahat, asuminen jne. Kävikö edes mielessä?
Kyllä ajattelin tilannetta edellä lähinnä Stubbien kannalta; en erityisesti Au pairin kannalta. - Samalla pohdiskelin, kuinka minusta yksinkertaistaen se, että ostaa ja palkkaa kotiinsa jonkun hoitamaan pienemmän tai isomman osan kotiaskareita / kodin piirissä usein tehtävistä töistä on vain fiksua.
En ajatele ensimmäisenä, että Stubbit tai kukaan muukaan kotiinsa / kodissan tehtävien töihin palkkaavat tai esimerkiksi aupairin ottavat (/aupair ajan majdolslitavat)/ olisivat ensimmäsienä jättämässä työnantaja velvoitteesa täyttämättä.
Sen sijaan naivisti kuvittelen, että he jotka (, kuten tässä Subbit) ovat ottavat kotiinsa au-pairin, jolle. voivat ulkoistaa osan niistä puuhista, jotka moni -jolla ei ole esimerkiksi varaa.- joutuu tekemään yksin toimivat sekä työnantajina. -Jja samalla mahdollistavat oman jaksamisensa/ keskittymisensä omiin töihinsä ja velvollsiuuksiinsa ilman, että joutuvat tekemään -kärjistäen- tosien työpäivän, tekemällä itse kaikki kotiaskareensa ja puuhansa.
On minusta vahinko, jos au pairista tulee ensimmäsienä mieleen mileikuva "kotiorjasta" - Au pair aika kun voi tarjota moensti eritysiesti nuorelle esimerkiksi hyvän tavan viettää välivuosi, jonka aikana hän voi tutustua uuteen maahan ja sen kieleen ja kulttuuriin mutta saada myös pientä palkkaa ja asua perheessä.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Au pair on silti piika.
Ei muuten ole! Meillä on - täällä Saksassa - ollut 8 suomalaista au-pairia kun lapset olivat pieniä. Työaika 10 - 16, työnä aamupäivällä yhden huoneen siivous per päivä ja yhden pyykin laittaminen pesukoneesta kuivuriin (ma - pe), iltapäivällä lasten haku / vastaanotto tarhasta ja koulusta ja heidän kanssaan olo ja suomen puhuminen. Ei kokkaamista (jos ei itse halunnut) vaan iltapäiväpalan tarjoaminen lapsille. Viikonloput vapaat. Monesta muusta asiasta sovittiin erikseen: Satunnaista babysittingiä, siitä hyvästä tyttökaverin (toisen au-parin) yöpyminen meillä kun diskosta tulivat ja tottakai kaverillekin aamupala. Kaksi kokoviikonloppua vuodessa töitä (olimme miehen kanssa jossain), mistä hyvästä ainakin 6 vapaata pidennettyä viikonloppua torstai-illasta maanantai-iltaan jotta voi lähteä Sveitsiin tai Luxemburgiin tai Suomesta tulleiden vanhempien kanssa vaikka Moselille tai Müncheniin. Mikään meillä kotona ei heille maksanut (ei edes deodorantit tai terveyssiteet/tamponit) ja saksankurssit me maksoimme kirjoineen, vihkoineen ja autollani sinne kulkivat, maksutta.
Millekään plussalle emme taloudellisesti todellakaan päässeet - eikä se ollut tarkoituskaan - mutta 8 kivalle nuorelle naiselle annoimme, heidän omien sanojensa mukaan, ihanan vuoden. Ja lapsemme puhuvat nyt hyvää suomea 😊