Vanhempi ei osaa lukea lastaan - mitä teen?
Eli lapsi 11v. On suunnilleen puolet ajasta äidin ja isänsä luona. Tunnen näistä vanhemmista paremmin toisen, joka on aivan pihalla lapsensa jutuista. Ei jaksa tehdä läksyjä myöskään lapsen kanssa tai mennä edes todistuksenjako tilaisuuteen. Väittää että lapsi liikkuu paljon ja syö hyvin eikä pelkää yhtään olla kotona. Fakta on täysin päinvastainen, eikä vanhempaa kiinnosta. Väittää koko ajan kaikkea, ja väittää että lapsi osaa uida, hiihtää, pyöräillä tms. Vaikka mikään näistä ei ole totta eikä lapsella ole edes uimahousuja. Pyysin siis lasta uimaan minun ja lapseni kanssa, ja sanoi ettei osaa uida eikä hänellä ole uimahousuja kummankaan vanhemman luona. Olen kysynyt asiaa itse lapselta ja tuntenut lapsen 5 vuotta, eikä kertaakaan tässä ajassa ole omistanut pyörää, käynyt uimassa kummankaan vanhemman kanssa tai harrastanut mitään. Olwn ollut paikalla kun lapsi soittaa hädissään klo 21 että pelkää olla yksin kotona. Harrastaa tosin tietokoneella pelaamista.
Olen miettinyt jo useamman vuoden, että teen lasun. Pitäiskö viimein? Lapsella myös ongelmia koulussa, mutta vanhempia ei se kiinnosta.
Kommentit (2)
Surullista on, jos 7-vuotias ei osaa uida, hiihtää ja pyöräillä yms perusjuttuja. Mutta sitäkin surullisempaa on, että vanhempia ei kiinnosta tai kieltävät lapsensa osaamattomuuden. Itse hakisin apua lapselle ja veisin uimakouluun ja itse kävisin päivittäin mukana uimassa ja opettamassa. Mutta on huonoja vanhempia, joita ei kiinnosta oman lapsensa taidot ja osaaminen. Uskottelevat vain itselleen ja muille, että tietenkin lapsi osaa tavalliset jutut eikä pelkää yms. Aika naurettavaa.
En tule toimeen tuollaisten ihmisten kanssa, jotka eivöt osaa tulkita edes lapsiaan ja vähättelevät heidän tunteita ja pelkotiloja. Todennäköisesti myös väittävät sinulle koko ajan vastaan kaikesta ja ovat todella ärsyttäviä.