Olen varma että lentokentän seudun säähän vaikutetaan
Oon asunut 7 vuotta parin kilometrin päässä Helsinki-Vantaalta, eikä koko aikana oo ollut yhtään kunnon ukkosta. Tiedän sen, koska oon joka ikinen kesä oottanut, että no ehkä tänä kesänä, mutta niin se tämä 7. kesäkin päättyy ilman ukkosia. Jotakin pikku jyrinöitä on toki ollut ja jossain kauempana välähdellyt, mutta tarkoitan sellaista, joka on ihan päällä. Muilla paikkakunnilla on säätiedotusten ja uutisoinnin perusteella joka kesä monta myräkkää.
Kommentit (26)
Jännää kun vajaa pariviikkoa sitten olin Tuupakan mäkkärillä ja silloin siellä oli kova ukkoskuuro.
Vierailija kirjoitti:
Frankfurtin lentokenttä Saksassa on sellainen paikka että ukkosia on jatkuvasti kesän aikana.
Siellä on lisäksi erittäin tarkka turvallisuuskulttuuri: jos kentän ylle tulee ukkonen niin maapalveluhenkilökunta ei lähesty lentokoneita. Joskus siellä kuoli yksi maapalveluhenkilökuntaan kuuluva kun oli ukkossäällä koskettanut varautunutta lentokonetta. Välillä siellä odotellaan pitkäkin aika että ukkoskuuro menee ohi...
Frankista lähtiessä itselleni osui kerran salama koneeseemme.
Miamissa on myös muistaakseni kolmen mailin sääntö: kaikki toiminta seis jos salama havaitaan kolmen mailin etäisyydellä kentästä.
Muuten tämän ketjun aloitus on täyttä huuhaata.
En ehtinyt lukea koko ketjua. Joku on saattanut siis jo sanoa samaa. Itse olen huomannut, että pilvet kerääntyy aina tiettyyn paikkaan kotini lähistöllä. Raitiolinjan ulkopuolelle. Asun siinä sisäpuolella ja ukkoset hajoaa tässä kohtaa lähes aina. Aiemmin ei näin ollut, mutta eipä ollut noita ratikan sähkölinjojakaan.
Asun ihan toisella paikkakunnalla ison järven äärellä ja ihan yhtä harvinaisia ne ukkoset on täälläkin. Pari jyrähdystä tälle kesälle en edes yhtä salamaa ole nähnyt ja aika heikonlaisia ovat olleet muutkin kesät.
Ukkoset kehittyvät helpommin tietynlaisessa maastossa ja monesti ukonilmat jyräävätkin samoilla alueilla koko kesän. Voi olla että heti 20km päässä koetaan monta kovaa ukkosta ja juuri siinä kohdassa missä asut ei tapahdu mitään. Poikkeuksena on sitten rajummat rintamaukkoset/nopealiikkeiset monisolu-ukkoset jotka eivät ole niin riippuvaisia maastosta, mutta ne ovat sitten huomattavasti harvinaisempia.
Voivatko tiet ohjata ukkosta? Meillä tuntuu, että tie vie ukkoset aina naapurikaupunkiin. Ja jostain syystä kahdessa seuraavassakin rätisee. Me täällä maaseudun puolella jatkuvasti huomaamme, että tänne ennustettu harhautuu reitiltä, ja kohta heillä rätisee.
Erna Huskoo