Miksi 1980-luvulla nuorten keskuudessa oli muotia....
...näyttää keski-ikäiseltä siivoojatädiltä? Semmoiset kammottavat permanentit. Tuon ajan nuoret näyttää kuvissa niin vanhoilta.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne siihen aikaan näyttäneet keski-ikäiseltä siivoojatädiltä. Yhdistät ne keski-ikäisiin, koska tuon ajan nuoret ovat nykyajan keski-ikäisiä ja osa heistä on jämähtänyt nuoruutensa tyyliin.
Sama juttu kuin että minulle sellainen 1950-luvun lyhyt laajakiharainen permis on mummotukka, mutta 1950-luvulla se oli nuorten muotikampaus.
Höpönhöpön. Ei kukaan nykykeski-ikäinen käytä sitä 80-luvun yläasteen tyyliä. Isot olkatoppaukset neuletakissa ja paksu panta permanenttitukassa tai sitten se tukka tupeerattuna. Sen sijaan suuret ikäluokat ovat jostain syystä säilyttäneet koko ikänsä sen lyhyen hiustyylin.
Vierailija kirjoitti:
Se oli sitä aikaa. Ehkä joskus vähän myöhemmin kysytään, miksi nuoret kulki alusvaatteissa julkisilla paikoilla.
Ja pyjamahousuissa ja aamutohveleissa...
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne siihen aikaan näyttäneet keski-ikäiseltä siivoojatädiltä. Yhdistät ne keski-ikäisiin, koska tuon ajan nuoret ovat nykyajan keski-ikäisiä ja osa heistä on jämähtänyt nuoruutensa tyyliin.
No ei todellakaan 😆 En tunne ainuttakaan ikäistäni joka olisi säilyttänyt 80-luvun hiustyylin. Ei ole julkisuudessakaan sellaista.
On todella typerää kysyä, MIKSI joku asia on muodissa.
Ei ole kyllä nykyisillä viisikymppisillä mitään nuoruuden hiustyyliä. Nyt joku zoomeri on täysin pihalla 😅 Kampaamoissa oli pitkä ajanjakso jolloin vain jotkut harvat eläkeläiset otti permanentin. Nyt se on nuorten poikien juttu, ei keski-ikäisten naisten.
Minä olen 50v. ja minua kyllä häiritsee se, kun nykyään kaikilla on vaan pitkat hiukset, eikä niille tehdä mitään. Ne roikkuu kuin verhot molemmin puolin naamaa. Samanlainen oli äidilläni ennen minun syntymääni 70-luvun alussa. MInun lapsuudessani hänellä oli edelleen pitkät hiukset, mutta tansseihin mennessä hän kiharsi ne kihartimella hienosti.
Sitten hänelläkin oli kasarilla kyllä permiksiä, mutta hänellä ei koskaan ole ollut lyhyitä hiuksia, edelleen pitkät hiukset, erittäin paksut, roikkuu päästä. Hän on taas muodin mukainen, ja minä en. Minulla on ollut välillä pitkät hiuksetkin, ysärillä viimeksi sitä kokeilin, mutta meni kyllä hermo. PItkät paksut hiukset on hankalat kun niitä on vaikea laittaa mtienkään, ja taas jos on ohuet pitkä hiukset, niitä on pakko laittaa tai ne näyttää kauhealta. Mulla on nyt yli 20 vuotta ollut lyhyet max polkka, ja silloin ihan lyhimmillään ei ollut pitkiin aikoihin permanenttia, mutta nyt viime vuosina olen palannut kaikkien niiden vuosien jälkeen permanenttiin, koska rakastan kiharoita, enkä jaksa kihartimella niitä yrittää saada tehtyä paksuun lasimaiseen hiukseen. Mulle nämä sopii, eikä ole samanlaiset kun mun lapsuuden mummoilla oli.
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntija vastaa:
Silloin kammottiin 70-luvun päätä myöden valuvaa rasvaisen näköistä tukkaa. Tätä vaastaan taistelivat niin punkkarit, hevarit kuin taviksetkin. Tukka piti siis tupeerata pystyyn ja käyttää hiuslakkaa (sokerivesi kävi myös) tai ottaa muhkea permanentti. Itselläni oli pyöreät posket, joten kuvittelin ison tukan jotenkin mystisesti kaventavan niitä. Valokuvista näkee, että tämä ei toiminut. Pipoa ei tietenkään voinut käyttää, koska tukka olisi mennyt lyttyyn. Pörröiset korvaläpät olivat kovassa käytössä.
90-luvun puolella tuli sitten takaisin se alaspäin valuva rasvaisen näköinen tukka, kuten lähes kaikki muutkin 70-luvun muotijutut. Jännää, miten nämä aina kiertävät kierroksen ja tulevat taas.
Silloin kasarilla ne permanentit näyttivät villin nuorekkailta, kun edelliset ikäluokat olivat olleet hippejä, joilla rasvainen tukka valui päätä myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan 😆 En tunne ainuttakaan ikäistäni joka olisi säilyttänyt 80-luvun hiustyylin. Ei ole julkisuudessakaan sellaista.
Aivan, mutta tunnetko sä niitä siivoojatätejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kasarilla ei missään nimessä saanut olla jakausta, ennemmin vaikka hiuspanta.
Yleensä jos oli se jakaus ja suora tukka, kyseessä oli jonkun uskonlahkon nuori. Erottui heti.
Tai narsistin lapsi. Minulla piti olla pitkät suorat hiukset keskijakauksella. Äiti itse otti muodikkaat permanentit.
Olen itse tässä viisikymppisenä suunnitellut leikkauttavani sellaisen farrah fawset-kerrostetun kuontalon. En ole ihan satavarma, jaksanko/ehdinkö sitä föönailla, mutta kerrankos sitä leikitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntija vastaa:
Silloin kammottiin 70-luvun päätä myöden valuvaa rasvaisen näköistä tukkaa. Tätä vaastaan taistelivat niin punkkarit, hevarit kuin taviksetkin. Tukka piti siis tupeerata pystyyn ja käyttää hiuslakkaa (sokerivesi kävi myös) tai ottaa muhkea permanentti. Itselläni oli pyöreät posket, joten kuvittelin ison tukan jotenkin mystisesti kaventavan niitä. Valokuvista näkee, että tämä ei toiminut. Pipoa ei tietenkään voinut käyttää, koska tukka olisi mennyt lyttyyn. Pörröiset korvaläpät olivat kovassa käytössä.
90-luvun puolella tuli sitten takaisin se alaspäin valuva rasvaisen näköinen tukka, kuten lähes kaikki muutkin 70-luvun muotijutut. Jännää, miten nämä aina kiertävät kierroksen ja tulevat taas.
70-luvulla ei kyllä ollut muotia rasvainen päätä pitkin oleva tukka.
Muistan kun Armi Aavikko oli suosikin kannessa kesäkuvassa tuollaisessa uimisen jälkeen kuvassa, että selaisessa muka voi sitten mennä iltarientoihin. Kyllä ennemmin matkittiin Armin ihania enkelinkiharia tai Charlie enkeleiden Farahin hiuksia. 80-luvun alussa sitten leikattiin Diana kampaus.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaikki näyttävät samanlaisilta.
Ihan niin kuin autotkin, mutta siihen taitaa olla syy aerodynamiikassa.
Mulla oli kasarilla kuohkea tukka. Hiuksia oli paljon ja vielä luonnonkihara. Nyt on tukka jo harventunut. Näytän pörröiseltä, kun ei aina jaksa suoristaa. Pipokelejä odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Permikset oli muotia, myös pojilla. Sieltähän tuo nykypoikien kiharakampauskin on muuten peräisin.
Minivogue 😊
Tuo oli ehtaa 70-lukua ja sen alkupuolta. Kasarilla oli kunnon permikset ja takatukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P**** nauraja on näköjään VANHA.
Muistan tämän joka käänteessä, kun laitat tuon ärsyttävän hymiön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntija vastaa:
Joo, muistan hyvin tuon sokeriveden. Sillä sai keesin täysin pystyyn ja kovaksi. Charlien enkelit ja Diana olivat 80-luvun alkupuolella tukka ikoneita, myöhemmin tuli Samantha Fox, Cindy Lauder, Kim Wilde, Madonna jne. Miehistä taas Bon Jovi oli tosi cool. Miami Vice, Dallas ja Dynastia olivat tv-sarjoista sellaisia joista saatiin vaikutteita niin kampauksiin kuin pukeutumiseenkin.
Ehkä, mutta harvoin ne oli yhtä övereitä kuin jenkkilässä.
Myös monilla pojilla oli. Silloisilla hevaripojillakin.