Miksi puhutaan helteestä monikossa? Näillä helteillä? Eikö se ole ihan vaan helle?
Se on yleistynyt niin, että se on melkein sääntö kuin poikkeus, että puhutaan monikossa. Näillä helteillä, näillä leveysasteilla, näillä palkoilla. Miksei tällä helteellä, tällä leveysasteella ja palkallani?
Kommentit (15)
Se ei ole "ihan vaan helle". Se on SEKSIHELLE.
On levinnyt kieleen laajasti. Ei koske pelkästään hellettä. Näillä + jotakin. Helteillä, säillä, keleillä, palkoilla jne asioista, jotka eivät kaipaa monikkoa. Ellei sitten tee kahta tai useampaa työtä.
Miksi housuista puhutaan monikossa, vaikka olisi vain yksi kappale kyseessä?
Tai se pitäsi sanoa "näillä hellellä"
Varmaankin tarkoitetaan, että on useita hellepäiviä = helteitä. Näinä hellepäivinä = näillä helteillä.
Helle sanan kielioppi nyt vaan on tuollainen, että se mahdollistaa monikon käytön noin, ei siihen mitään syytä ole. Samoin: Kauniainen, asun Kauniaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Puen farkun.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole "ihan vaan helle". Se on SEKSIHELLE.
Tämä on myös outoa. Itse olen (seksi)helteellä niin nuutunut, ettei jaksa mitään. Seksipakkanen olis parempi käsite.
Vierailija kirjoitti:
No tietysti siksi, että ne laitetaan jalkoihin. Miten voit laittaa housun jalkoihin?
Vierailija kirjoitti:
Tämähän olikin hyvä vertaus. Papukaijamerkin arvoinen.
Ne päivät lasketaan yhteen ihan kun sateetkin. Yks sataa, kaks sataa jne.
Siksi puhutaan sateista ja helteistä.
Vierailija kirjoitti:
Apua.
"Tällä helteellä en jaksa kuin maata varjossa." Voi kun kuulisi vielä tämän lauseen jossain joskus.
Vierailija kirjoitti:
On levinnyt kieleen laajasti. Ei koske pelkästään hellettä. Näillä + jotakin. Helteillä, säillä, keleillä, palkoilla jne asioista, jotka eivät kaipaa monikkoa. Ellei sitten tee kahta tai useampaa työtä.
Helle-sanalla tarkoitetaan yhtä, tiettyä hellepäivää, kun taas helteet viittaavaat useampaan hellepäivään peräkkäin. Helteet on siis oikea muoto. kun meneillään on "helleputki".
Mua ärsyttää suunnattomasti tuo ainainen "näillä helteillä".