Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkki köyhille: Älä koskaan osta mitään osamaksulla, rahoituksella tms. velaksi ostamisen menetelmällä

Vierailija
03.08.2025 |

Säästä ensin rahat ja osta vasta sitten. Näin näet onko sinulla oikeasti varaaa siihen ja vältyt maksamaan eri tavoilla piilotettuja rahoituskorkoja.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli köyhällä hajoaa pesukone,niin säästää siihen sitten että saa pyykit taas pestä tai ostaa osamaksulla heti. Ihmisen kyllä pitää vaan tiedostaa mihin on varaa ja mihin ei. Jos ei ole varaa sen lisäksi vielä ostaa osamaksulla robotti imuria ja tavallinen imuri jo löytyy, niin ei osteta. Koska jos on toimiva imuri niin uuden hankkiminen on turha ostos.

Vierailija
62/90 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha. Ja miksei voisi ostaa osamaksulla, kunhan tietää rajansa ja naksukykynsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin oli pakko ostaa

Puhelimessa on aito nollakorko operaattoreilla: puhelin maksaa saman osissa kuin kerralla pulitettuna.

Liittymäkauppa kylkiäisenä?

muutenkin. Kytkykauppaa (liittymä+puhelin) ei enää tehdä. siis sillain että liittymä olisi sidottu puhelimen maksuajaksi.

Vierailija
64/90 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ostanut mitään velaksi. Nukuin joskus lattialla 2 vuotta 20 euron patjalla koska säästin rahaa kunnon sänkyyn ja muihin juttuihin. En tarvii mitään jos ei ole varaa sitä heti maksaa. Niin olen toiminut viimeisen 30 vuotta.

Vierailija
65/90 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin oli pakko ostaa

Puhelimessa on aito nollakorko operaattoreilla: puhelin maksaa saman osissa kuin kerralla pulitettuna.

Koskee myös muita tuotteita. Mulla on tuolla tavalla ostettu sekä puhelin että läppäri. Ei tule tosiaan mitään korkoja tai muita ylimääräisiä maksuja. En ymmärrä, miksi tuollaisia ostoja pitäisi välttää.

No siksi että jos et tajua että sinulla on jo monta "kuukausimaksua" hoidettavana, rahasi eivät välttämättä tulevaisuudessa enää riitäkään niiden hoitamiseen ja muuhun elämiseen jos tulosi laskevat väliaikaisesti tai pysyvästi. 

Vaikka juuri nyt selviäisit osamaksuista, voi tilanne olla toinen hetken kuluttua. 

Vierailija
66/90 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelin oli pakko ostaa

Osta käytetty ja hyvin huollettu puhelin.

Vierailija
67/90 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai asuntokin käteisellä? Helsingistä, hyvästä kaupunginosasta?

Asunnon ostaminen onkin sitten jo vähän eri asia kuin se jatkuva krääsän ostaminen. Osamaksut kestää kauemmin kuin se velaksi ostettu kertakäyttö lelu. 

Vierailija
68/90 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on täysi välttämättömyys (esim puhelin tai vaikka läppäri opiskeluun) niin ei silloin voi odotella ja säästellä

Vierailija
69/90 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhällä ei saa olla säästöjä, joten koroton osamaksu on ihan hyvä keino uusia vaikkapa puhelin.

kylläpäs saa olla. paitsi tosin siinä on se määritelmällinen ongelma että KUN säästöjä kertyy niin ei enää olekaan köyhä. Mutta MIKÄÄN laki ei kiellä että köyhästä ei saisi tulla varakasta. 

Minä olen ollut köyhä, nykyään olen rikkaimmassa 5% suomalaisista. 

Vierailija
70/90 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin oli pakko ostaa

Itse asiassa minun puhelin oli edullisempi osissa maksaen. Olisi ollut varaa maksaa kerrallakin koska en osta yli 200€ puhelinta koskaan.

Vierailija
71/90 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhana autokauppiaana totean, ettå ihmiset ei tajua että nollakorot ovat pelkkää kusetusta! Korot maksetaan tuotteen hinnassa. Autoon on saanut iät ja ajat käteisalennuksen, jos ostaa sen riihikuivalla rahalla. Rahoituksella ostajat eivät tätä alennusta saa koska jostain se nollakorko on maksettava. Ei autoliikkeet saa nekään mistään rahoitusmarkkinoilta nollakorkoista rahoitusta.

Siitä syystä ensin neuvotellaan hinta ja vasta sitten sanotaan, että rahoitus pitäisi myös. Jos huono korko niin ei tule kauppoja, mutta monesti on jotain korko tarjouksia jolloin tietää etukäteen hinnan.

Vierailija
72/90 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ostan, niin pääsen heti käyttämään tuotetta. Jokainen tyylillään.🤣🤣🤣

Sama täällä. Jos esim. puhelin hajoaa, niin en todellakaan säästä ensin 2-3kk vaan ostan osarilla heti uuden. 

Vierailija
73/90 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ostanut mitään velaksi. Nukuin joskus lattialla 2 vuotta 20 euron patjalla koska säästin rahaa kunnon sänkyyn ja muihin juttuihin. En tarvii mitään jos ei ole varaa sitä heti maksaa. Niin olen toiminut viimeisen 30 vuotta.

Minulla hajosi pyykkikone ja pesin saavissa käsin kaikki vaatteet pari kuukautta että sain säästettyä rahat korjaukseen. Siihen aikaan kannatti vielä korjata, nykyään ei. Onneksi oli vain kahden tekstiilit pestävänä.

Vierailija
74/90 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin oli pakko ostaa

Osta käytetty ja hyvin huollettu puhelin.

Ai jos tilillä on 150e ja sillä pitäisi pärjätä vielä kaksi viikkoa? Huono idea.

Vierailija
75/90 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli köyhällä hajoaa pesukone,niin säästää siihen sitten että saa pyykit taas pestä tai ostaa osamaksulla heti. Ihmisen kyllä pitää vaan tiedostaa mihin on varaa ja mihin ei. Jos ei ole varaa sen lisäksi vielä ostaa osamaksulla robotti imuria ja tavallinen imuri jo löytyy, niin ei osteta. Koska jos on toimiva imuri niin uuden hankkiminen on turha ostos.

Kannattaa varautua. Kun ostaa sen pesukoneen tai muun, niin pistää sitä rahaa sivuun näiden onnettomuuksien varalta, että kun jokin leviää, niin on sitten säästössä, millä ostaa uuden.

Kaikista pöljintä on se, ettei yhtään säästetä ja kulutetaan vaan siinä uskossa että joo kyllä tää pelaa vielä 40 vuoden päästäkin. Sitten kun joku pamahtaa, niin vasta sitten aletaan säästämään uutta varten ja siinä kestää. No kelläpä muullakaan se joku pesukone hajoaa niin todennäköisesti kuin sillä rahattomalla köyhällä, jolla ei ole yhtään mitään sukanvarressa paskan päivän varalle? Niin, juuri hänellä, sillä kuinkas muutenkaan. Kenellepä muullekaan se voisi tapahtua?

Vierailija
76/90 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Jos joku on täysi välttämättömyys (esim puhelin tai vaikka läppäri opiskeluun) niin ei silloin voi odotella ja säästellä

Aivan. Opiskelijalla saattaisi mennä kokonainen lukukausi ohi, jos ensin pitäisi säästää uutta läppäriä varten. Parempi ostaa luotolla heti sopiva kone, niin pääse aloittamaan opinnot samaan aikaan kuin muutkin.

Vierailija
77/90 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavia nää köyhät jotka ostaa promaxit tai galaxyt osamaksulla koska niihin saa ilmaisen koron.

Toisaalta jos tulotaso tulee pysymään samana ja tietää pystyvänsä sen lyhennyksen maksamaan, niin jos kyse on oikeasti todella tärkeästä hankinnasta, niin ymmärrän kyllä, että ostaa. Voi olla liian vaikeaa olla ilman puhelinta vaikkapa kaksi vuotta, ja just puhelimiinhan se lyhennys on usein aika pieni /kk. Sehän voi olla vaikka vain 20 eur.

En kyllä itse osta koskaan osamaksulla, koska ei tarvitse. Mutta tajuan jotkut tilanteet, joissa niin tehdään. 

Minä taas käytän AINA hyväkseni halvat rahoitustarjoukset ja maksuaikatarjoukset, vaikka rahaa on sijoituksissakin satojatuhansia. Typerähän minä olisin jo jättäisin ne hyödyntämättä. 

Vierailija
78/90 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytät puhelinta vain prepaidina? Sähkönkin maksat ennakkoon arviolaskulla?

Vierailija
79/90 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhällä ei saa olla säästöjä, joten koroton osamaksu on ihan hyvä keino uusia vaikkapa puhelin.

kylläpäs saa olla. paitsi tosin siinä on se määritelmällinen ongelma että KUN säästöjä kertyy niin ei enää olekaan köyhä. Mutta MIKÄÄN laki ei kiellä että köyhästä ei saisi tulla varakasta. 

Minä olen ollut köyhä, nykyään olen rikkaimmassa 5% suomalaisista. 

Minua aina ihmetyttää se että joku täällä kertoo olevansa Suomen rikkaimpia. Ihmetyttää että miksi ihminen on TÄÄLLÄ eikä elämässä parasta aikaa elämässään. Jos minulla olisi rahaa kuin roskaa, olisin käyttämässä sitä jossain enkä roikkuisi vauvapalstalla. Ostaisin auton ja ajelisin huvikseni maata ristiin rastiin, lentäisin ulkomaille, harrastaisin, lukisin kirjoja, istuisin teatterissa jne. Mutta EN olisi palstalla, tai no viljelypalstalla eli puutarhassa ehkä menisi kesät. Surullista että te ette osaa nauttia rahasta ja elämästä muuten kuin rehentelemällä tällä palstalla.

Vierailija
80/90 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää vaan pari kolmikymppisinä sitä velkaa niin perkeleesti, ettette paskalle taivu ja olette kusessa parasta ikää eläessänne. Pääsette sitten viiskymppisinä katumaan kunnolla sitä nuorena pöljästi elettyä elämää.

Velka ei ole pääomaa, vaikka sitä olisi kuinka paljon siinä romppeessa kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän