Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkokeilusta saa vähemmän rahaa, mitä ennen. Menisitkö silti?

Vierailija
02.08.2025 |

Itse erehdyin menemään ja tajusin vasta äskettäin, että en juurikaan saa siitä mitään. Toki 9€ päivä, mutta siitäkin menee busseihin suurin osa. Eneen sai korotettua työttömyysetuutta. Nykyään ei saa korotettua. Eli oikeestaa ilmaiseksi raadan töissä

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En menisi ellei se 9 euroa jää kokonaan käteen ja työkokeilupaikan pitää maksaa myös päivän lounaan minulle joka on noin 10-14 euroa. Kerran neuvottelin ja sanoin että tulen kyllä työkokeiluun jos ne maksaa päivän ruuan mutta eivät millään suostuneet. Siis niitten pitää saada ilmainen työntekijä mutta eivät halua euroakaan maksaa siitä.

Minä sentään saan ruuan siellä. Tylyä on, kun eivät suostu edes ruokaa tarjoamaan ja ilmaiseksi pitäisi niska limassa raataa

Tarjottu lounas on verotettavaa tuloa. Jos tukesi maksaja saa tietää, että saat palkkaan verrattavaa etuutta, voit menettää työttömyysetuuden. 

Vierailija
22/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu ei koskaan tarjoa mitään sen päätyttyä.

Höpö höpö... Vähintään merkintä cv:hen, jossa se näyttää hirveesti paremmalta kuin että pelkkä työtön. Samalla jakso opettaa säännöllistä päivärytmiä, tulee lähdettyä kotoa vaikkei kauheasti napostelisi (tätä se työssäkäyntikin on), sosialisoituu kun tapaa muita ihmisiä (ja vielä työssäkäyviä, itsensä elättäviä, eikä vain pummeja tai alkkiksia). Työkokeilut ovat nimenomaan lisäarvoisia, ei sitä palkan vuoksi tehdä, vaan siksi että olisi hieman valmiimpi sitten myöhemmin palkkatyöhön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tommoset työkokeilut ilmatteeks pitäisi kriminalisoida, en voi ymmärtää miten suomessa muka "hyvinvointivaltiossa" harrastetaan näin törkeää toimintaa, samaa kuin kehitysmaissa käytetään  ilmaistyövoimaa, pidetään orjatöissä pilkkahinnalla.

Vierailija
24/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menossa ja olen 60- vuotias. Puoli vuotta saa tehdä korkeintaan ja kolmessa eri paikassa. Olen varma että työllistyn kun olen hyvässä iässä.

Vierailija
25/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeiluun ei kannata kenenkään mennä! Orjatyötä. Ja tosiaankin enpä ole kuullut kenenkään vaan "kokeilevan" erilaisia työtehtäviä, ihan samas työtä tekevät mutta ilman palkkaa. Kelalla on vissiin jotain työkokeiluja sairauden/vamman vuoksi, ne saattavat olla sitten noita joissa ohjaaja läsnä.

Vierailija
26/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyödyntänyt kahdesti työkokeilua ja ne on olleet varsin positiivisia kokemuksia. En tosin mennyt sinne rahan takia vaan tutustumaan itseäni kiinnostaviin aloihin. Vaikka tein siellä myös töitä, enemmän kyselin muilta mitä he pitävät työstään ja mitä muita uravaihtoehtoja heidän koulutuksellaan (se johon itse harkitsin pyrkimistä) on. Ensimmäinen kerta oli ammattikoulutason tutkinto, hain työkokeilun jälkeen opiskelemaan alaa aikuiskoulutukseen ja työkokeilupaikkani kautta sain keikkatöitä sekä sinne että saman ketjun muihin toimipisteisiin. 

Kun sitten alkoi jokunen vuosi ammattiin valmistumisen jälkeen kiinnostamaan korkeakoulu, tein taas saman stuntin: menin työkkärin kautta työkokeiluun kolmeksi kuukaudeksi kiinnostavan alan firmaan. Sinä aikana sen lisäksi että tein siellä perustason tehtäviä, myös haastattelin porukkaa ja kysyin heidän mielipidettään urasuunnitelmistani alan ihmisinä. Jälleen kerran sain vahvistusta valitulle alalleni ja työkokeilu poiki töitä opiskelujen ohelle sekä lämpimät suositukset kun vaihdoin paikkakuntaa, joka johti sitten nykyiseen työhöni jossa olen nyt ollut viitisen vuotta ja edelleen tyytyväinen. 

Työkokeilu on loistava työkalu kartoittamaan sitä voisiko joku ala olla oma juttu. Itse hyödyin eniten juurikin siitä, että pääsin luontevasti juttelemaan alalla jo pitkään olleiden kanssa jotka osasivat kertoa realistisesti työn hyvistä ja huonoista puolista, palkkatasosta, työllistymismahdollisuuksista ja etenemismahdollisuuksista. Jäi todella hyvä fiilis näistä kokemuksista vaikka eihän siitä kokeilujaksolta mitään ekstraa tienannut verrattuna työkkärin listoilla passiivisena roikkumiseen. Tein lisäksi kummallakin kerralla työkokeilua vain kuusi tuntia päivässä enkä mitään ilta- tai viikonloppuvuoroja joten se ei rasittanut myöskään samaan tapaan kuin "oikea työ". 

Vierailija
27/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tommoset työkokeilut ilmatteeks pitäisi kriminalisoida, en voi ymmärtää miten suomessa muka "hyvinvointivaltiossa" harrastetaan näin törkeää toimintaa, samaa kuin kehitysmaissa käytetään  ilmaistyövoimaa, pidetään orjatöissä pilkkahinnalla.

98% työnantajista ei suostu ottamaan työkokeilijaa, koska heistä on enemmän vaivaa kuin iloa. Ja se 2% taas ei ymmärrä, että kokeilija ei ole töissä, vain kokeilemassa tiettyjä tehtäviä.

Vierailija
28/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeiluun ei kannata kenenkään mennä! Orjatyötä. Ja tosiaankin enpä ole kuullut kenenkään vaan "kokeilevan" erilaisia työtehtäviä, ihan samas työtä tekevät mutta ilman palkkaa. Kelalla on vissiin jotain työkokeiluja sairauden/vamman vuoksi, ne saattavat olla sitten noita joissa ohjaaja läsnä.

Kannattaa lukea työkokeilusopimus. Siinä todella on lista kokeiltavista tehtävistä ja kokeilun ohjaajan nimi. Hänen ohjauksessaan tehtäviä kokeillaan, yksin ei tehdä mitään. Jos tekee yksin, on puhtaasti typerä.

Vierailija
29/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako siis sen 9e kulukorvauksen kuitenkin vielä?

Vierailija
30/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen menossa ja olen 60- vuotias. Puoli vuotta saa tehdä korkeintaan ja kolmessa eri paikassa. Olen varma että työllistyn kun olen hyvässä iässä.

Mihin pääsit ja saako todellakin vielä sen 9e/päivä kuitenkin sitä kulukorvausta?

Vierailija
31/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En menisi ellei se 9 euroa jää kokonaan käteen ja työkokeilupaikan pitää maksaa myös päivän lounaan minulle joka on noin 10-14 euroa. Kerran neuvottelin ja sanoin että tulen kyllä työkokeiluun jos ne maksaa päivän ruuan mutta eivät millään suostuneet. Siis niitten pitää saada ilmainen työntekijä mutta eivät halua euroakaan maksaa siitä.

Minä sentään saan ruuan siellä. Tylyä on, kun eivät suostu edes ruokaa tarjoamaan ja ilmaiseksi pitäisi niska limassa raataa

Tarjottu lounas on verotettavaa tuloa. Jos tukesi maksaja saa tietää, että saat palkkaan verrattavaa etuutta, voit menettää työttömyysetuuden. 

Alapeukuista huolimatta tuo on fakta. Jos työnantaja tarjoaa aterian, katsotaan se korvaukseksi tehdystä työstä. 

Vierailija
32/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaista työvoimaa. En ole kuullut tai lukenut, että sillä olisi päästy etenemään toistaiseksi voimassaolevaan kokoaikaiseen työsuhteeseen josta maksetaan palkkaa.

Vierailija
33/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuista huolimatta tuo on fakta. Jos työnantaja tarjoaa aterian, katsotaan se korvaukseksi tehdystä työstä.

En kertoisi eikä yleensä kerrotakaan.

Vierailija
34/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmaista työvoimaa. En ole kuullut tai lukenut, että sillä olisi päästy etenemään toistaiseksi voimassaolevaan kokoaikaiseen työsuhteeseen josta maksetaan palkkaa.

Entäs määräaikaisiin? Itse ainakin tiedän että määräaikaisiin on otettu hyviä tekijöitä kaupungilla ainakin.

Vierailija
35/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs määräaikaisiin? Itse ainakin tiedän että määräaikaisiin on otettu hyviä tekijöitä kaupungilla ainakin.

Soittavatko vielä muuten vamhoja määräaikaisia töihin näistä kaupunkien yksiköistä vai onko ihan huhuja vain nämä tilanteet?

Vierailija
36/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olen "kokeillut" töitä ihan tarpeeksi. Täytän kohta 59. Työstä pitää maksaa palkkaa, muuten en mene. 

Vierailija
37/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä vieroksuvien ulina on musiikkia korvilleni.

Nää reppanat ei edes tajua ettei työkokeiluun päädy kuin K E H I T Y S V A M M A I S E T

Vierailija
38/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Olen "kokeillut" töitä ihan tarpeeksi. Täytän kohta 59. Työstä pitää maksaa palkkaa, muuten en mene. 

kaikki tuet pois tällaisilta

Vierailija
39/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä opetellaan heräämään aamulla. Et sä siellä mitään oikeita töitä tee.

Vierailija
40/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesti olen ollut. Ekassa olin 3kk ja sain osakseni paljon mulkoilua ja seläntakana huokailuja. 

Toisessa olin 6 kk ja sen jälkeen olin siellä vuoden tukityöllistettynä. Sen jlkeen olin pari vuotta työttömänä, niin soittelivat, että olenko työllistynyt, että ottaisivat mut taas vuodeksi, kun kaksi vuotta työttömyyttä tulee täyteen. :)

Enää en mene työkokeiluun. Kyllä siitä pitäisi saada enemmän. Etenkin kun tuo eka työkokeilu paikka vaati, että olen 7 tuntia kaikki arkipäivät. Naiviuttani suostuin.

Tuolla toisessa paikassa sitten tajusin että sitä aikaa voi muuttaa ja korvaus on sama. 9 € läsnäolopäiviltä. Mä kävin siellä sovitusti 3 päivänä viikossa 5 tuntia. Mutta sain sen 9 euroa kaikilta päiviltä. Itse en huijannut, mutta ehkä se oli sitten se yhteishenkilö.

Tukityöllisyysaikanikin oli 5 tuntia neljänä päivänä. Kuudennen lepäsin. Se oli oikeasti kiva paikka ja viihdyin. He vaan ovat vähävarainen yhdistys, ettei ole varaa palkata omilla rahoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän