Karhupelko (ja suurpetokammo ylipäätään)
En olisi uskonut että tähän vielä päädyn... No, tänä kesänä aloin joistain syystä pelkäämään karhuja aivan suunnattomasti. En osaa sanoa syytä (ehkä se että erehdyin lukemaan jotain "karhu tappoi ihmisen toisella puolella maapalloa/karhu puri tomi-joonasta käteen"-juttuja). Nyt tämä on mennyt siihen pisteeseen, etten meinaa uskaltaa astua ovestani ulos.
Asun siis suunnilleen metsän keskellä, täällä on tehty paljon karhuhavaintoja. Keskustaan on noin 10km.
En uskalla käydä lenkillä, en uskalla mennä metsään, en uskalla marjastaa.
Tiedän, että nallukat pysyvät kyllä kaukana, kunhan pitää meteliä ja näkyy hyvin, mutta nykyään on tullut yhä enemmän karhuyksilöitä, joilla ei ole ihmispelkoa, vaan ne tulevat ihan lähelle.
En ole eläissäni nähnyt yhtäkään karhua tai suurpetoa livenä (muuta kun auton ikkunasta nyt jotain hirviä). Ja siis susia pelkään myös, ilveksiä, ahmoja ja esim hirviä en niinkään paljon, koska ne eivät ole tiettävästi ikinä tap paneet ihmistä. Mutta karhuja eniten.
Mitä ihmettä minun oikein pitäisi tehdä? Odottelenko vain että pelko katoaa itsekseen vai annanko olla ja lähden metsään, tuli mitä tuli...?
Kommentit (8)
Sori nyt vaan, mutta on hirvikin tappanut ihmisiä. Mutta ei kyllä Suomessa tietääkseni.
Ei ole mulla ollut tollasta, mutta kaverilla kylläkin. Haki ihan ammattiapua ja nyt on jo paljon paremmassa kunnossa
Mun anoppi oli kauhuissaan, kun kerroin käveleväni yksin mökkipaikkakunnan metsässä alueella, jossa on paljon karhuhavaintoja.
Kerroin hänelle, että paljon todennäköisempää on kuolla auto-onnettomuudessa kuin karhun kynsissä. Jos kuolisin onnettomuudessa, lehdessä olisi pieni uutinen tyyliin - keski-ikäinen nainen menehtyi. Jos taas karhu tappaisi minut, pääsisin lehtien etusivulle ihan nimen kanssa.
Maailmalta kuulee paljon ikäviä karhujuttuja mutta ne ovat eri alalajia. Eurooppalainen ruskeakarhu ei ihmisen nähdessään näe ruokaa.
Vaikuttaa ehkä hieman provolta, niin kuin kaikki täällä nykyään, mutta tämä on minulle ihan oikea ongelma, uskokaa tai älkää.
Ap