Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tosissaanko sivarit ja C-miehet kuvittelevat, että sodan syttyessä he eivät joudu rintamalle?

Vierailija
01.08.2025 |

Aina kuulee tätä, että yhteiskunnan pitää pyöriä, joten sodassa riittää töitä kaikille. Eihän se voi niin mennä, että yhdet riskeeraavat henkensä rintamalla samalla kun toiset tekevät jotain siviilihommia, sehän olisi poskettoman epäoikeudenmukaista.

Sivarit ja C-miehet laitetaan etulinjaan miinoja polkemaan, siinä voi sitten miettiä olisiko kannattanut ottaa vastaan sitä taistelukoulutusta kun sitä tarjottiin.

Kommentit (280)

Vierailija
81/280 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hommata joku pahoinpitelysyyte ja pyytää mielentilatutkimus. Sota-aikana voi stressauttaa nähdä jonkun feministin ja vähän kilahtaa. Linnassa voi levätä ja saa kaikki palvelut.

t. tuleva pasifisti

Minä olin linnassa 80-luvulla, siellä oli yksi totaali syömälakossa kolme kuukautta, odotti Presidentin armahdusta, sitä ei tullut.Yhtenä päivänä tämä luuranko sitten ilmeistyi vankilan ruokalaan, nälkälakko oli ohi ja lusiminen jatkui.

Oliko pitkä kakku vai saunareissu eli lyhyt kakku? Jos sopii tiedustella ja vastaaminen on luonnollisesti vapaaehtoista

2 vuotta puhdasta tuli soitettua "kalteritangoa."

Vierailija
82/280 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ketään voi oikeasti pakottaa menemään sotimaan, jos jota syttyy?

Siitä seuraa sanktioita, jos kieltäytyy.

Mikä niistä on oikeasti pahempi kuin tulla ammutuksi jonnekin Karjalan metsiin mätänemään?

Se sanktio voi olla juuri karjalan metsissä. Kenties kuopan reunalla seisomassa.

Suomi on jo luopunut kuolemantuomiosta. Mukaan lukien sota-aikana. Yritäs nyt uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/280 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosissaanko sivarit ja C-miehet kuvittelevat, että sodan syttyessä he eivät joudu rintamalle?

Sivarit eivät ainakaan joudu. Kriisitilanteessa siviilipalvelusvelvolliset palvelevat joko siviilipalveluskeskuksen alaisuudessa tai pelastusviranomaisten tai väestönsuojeluun sekä pelastustoimintaan osallistuvien viranomaisten alaisuudessa.

Eli haet etulinjasta loukkaantuneita... Samalla testaat miinakenttiä.

Ei pelastusviranomaiset hae ketään etulinjasta vaan lääkintämiehet. 

Sen sijaan sivari saattaa olla pelastamassa uhreja pommitettujen talojen raunioista.

Vierailija
84/280 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä hain itselleni C paperit kun tuli kertauskutsu vuonna 2022. Jos sota syttyy suomessa niin pyrin täältä pakenemaan mahdollisimman pian ruotsiin ja sitä kautta sitten eurooppaan. Miksi puolustaisin tälläistä maata? 

Sivareille on väestönsuojelu tehtäviä, eivät saa lähteä maasta, jos tulee sota. 

En mä ole sivari. Kävin armeijan mutta hain c paperit kun tuli kertauskutsu, en mä halua mennä pelleilemään sotajuttuja ja en mä tätä maata halua puolustaa. Jos sota tulee niin menen ruotsiin ja sitä kautta eurooppaan. 

Ruotsi ottaa varmasti sinut avosylin vastaan. Voi olla että ihan palauttavat takaisin.

Että ruotsi ottaisi suomesta sotilaskarkureita maahansa turvaan =)

Vierailija
85/280 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä hain itselleni C paperit kun tuli kertauskutsu vuonna 2022. Jos sota syttyy suomessa niin pyrin täältä pakenemaan mahdollisimman pian ruotsiin ja sitä kautta sitten eurooppaan. Miksi puolustaisin tälläistä maata? 

Sivareille on väestönsuojelu tehtäviä, eivät saa lähteä maasta, jos tulee sota. 

En mä ole sivari. Kävin armeijan mutta hain c paperit kun tuli kertauskutsu, en mä halua mennä pelleilemään sotajuttuja ja en mä tätä maata halua puolustaa. Jos sota tulee niin menen ruotsiin ja sitä kautta eurooppaan. 

Ruotsi ottaa varmasti sinut avosylin vastaan. Voi olla että ihan palauttavat takaisin.

Että ruotsi ottaisi suomesta sotilaskarkureita maahansa

"Jag kommer at söka asyl."

Vierailija
86/280 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

C-paperit on vapautus rauhanajan palveluksesta. Eikö aloittaja tätä tiennyt? 

Sodan syttyessä sitten paetaan maasta, etkö sitä tiennyt? 

Sellaistahan viranomaiset eivät ole ajatelleetkaan että joku voisi paeta.

Miten ihan käytännössä toteutat sen. Metsiä pitkin vai uimalla ruotsiin. 

Vierailija
87/280 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vain on niin että rintamalle ei ole mikään pakko lähteä. Kieltäytymistä seuraa vankeusrangaistus poikkeusolojen vuoksi tuplana eli noin neljää vuotta vankeutta. Vaihtoehtona on tietenkin maasta poistuminen hyvissä ajoin koska onhan se mukavampi elää vapaana kuin vankilassa. 

Kyllä ne toisten maiden poliisit sut etsii ja palauttaa Suomeen. Viranomaiset tekee yhteistyötä myös eri maiden välillä. 

Mitään tällaista ei olla tehty ukrainalaisillekaan jonkun Puolan ulkopuolella.

Vierailija
88/280 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla jäi paljon armeijasta oppimatta.

Ai miinanpolkijaksi. Höpö höpö.

Mitä sää siellä kannaksella syöt. Suoturvetta vai?

Ja tää maa mitä puolustat. Siellä sairaalassa johon loukkaantuneet tuodaan. On paljon tekemistä.

Katos talvisota vähän eri vinkkelillä. Ja Rukajärventie.

Ne mitalit kannakselta. Et osaa edes itse luetella niitä, etkä syitä. Miksi myönnetty.

Vierailija
89/280 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hommata joku pahoinpitelysyyte ja pyytää mielentilatutkimus. Sota-aikana voi stressauttaa nähdä jonkun feministin ja vähän kilahtaa. Linnassa voi levätä ja saa kaikki palvelut.

t. tuleva pasifisti

on sulla mielikuvitusta ainakin

Meinaatko että pahoinpitelystä ei tulisi tuomiota, vai mitä?

Meinataan, että todennäköisesti saisit itse turpiisi🤭🤭

Vierailija
90/280 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä he tosissaan kuvittelevat niin. Miksi AP kysyt typeryyksiä? Oletko idiootti?

Vierailija
91/280 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hain itselleni C paperit kun tuli kertauskutsu vuonna 2022. Jos sota syttyy suomessa niin pyrin täältä pakenemaan mahdollisimman pian ruotsiin ja sitä kautta sitten eurooppaan.

Jos et asu rajalla, et mitenkään pääse maasta. Raja suljetaan.

Jollei suljettaisi, niin kaikki tiet olisi niin ruuhkassa, että sinne ei pääsisi ja bensa teiden varsilta loppu, kun kaikki etelästä lähtevät joutuu tankkaamaan. 

Ja luuletko Ruotsin ottavan vastaan. 

Lisäksi hyökkäys saattaakin olla siellä pohjoisempana. Suomi kahteen osaan, sanoi joku asioista tietävä. 

Vierailija
92/280 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ketään voi oikeasti pakottaa menemään sotimaan, jos jota syttyy?

Siitä seuraa sanktioita, jos kieltäytyy.

Mikä niistä on oikeasti pahempi kuin tulla ammutuksi jonnekin Karjalan metsiin mätänemään?

Se sanktio voi olla juuri karjalan metsissä. Kenties kuopan reunalla seisomassa.

Suomi on jo luopunut kuolemantuomiosta. Mukaan lukien sota-aikana. Yritäs nyt uudestaan.

Et voi etukäteen tietää, millaisia lakeja sota-aikana laaditaan. 

Sota voi kestää vuosia. 

Vierailija
93/280 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vain on niin että rintamalle ei ole mikään pakko lähteä. Kieltäytymistä seuraa vankeusrangaistus poikkeusolojen vuoksi tuplana eli noin neljää vuotta vankeutta. Vaihtoehtona on tietenkin maasta poistuminen hyvissä ajoin koska onhan se mukavampi elää vapaana kuin vankilassa. 

Kyllä ne toisten maiden poliisit sut etsii ja palauttaa Suomeen. Viranomaiset tekee yhteistyötä myös eri maiden välillä. 

Mitään tällaista ei olla tehty ukrainalaisillekaan jonkun Puolan ulkopuolella.

Ukrainassa on eri systeemi.

Suomessa on vähän porukkaa ja kaikki tarvitaan. 

Vierailija
94/280 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja mitä rintamalla kaatuneet hyötyivät? heidän perheensä tuhoutuivat isien kuoltua ja ainoa joka hyötyi oli rikas eliitti joka oli kaukana turvassa ja tavalliset ihmiset laitettiin tykinruuaksi

ei kukaan nainen tai mies lähde rintamalle nykyään eihän siinä ole mitään järkeä, ihmiset ymmärtävät 2020-luvulla että on turha puhua sankarikuolemista sillä ei kukaan muista kuolleita eikä heidän hajoavia perheitään eikä kuolemasta saa mitään hyötyä... ei todellakaan laiteta enää tavallisia ihmisiä tykinruuaksi eturintamaan vaan sen sijaan laitetaan rikas eliitti ja poliitikot eturintamaan niin sodat päättyvät välittömästi - otetaan tästä kansanäänestys se on demokratiaa...

2020-luvulla kukaan ei enää lähde rintamalle rikkaan eliitin omaisuutta puolustamaan

Oletko mieluummin venäjän vallan alla.

Vierailija
95/280 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itänaapuri hyökkää, tähtäimessä on nimenomaan siviilit.

Vierailija
96/280 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan sivarin valitessani luullut pääseväni/joutuvani mihinkään.

Oli muut syyt.

Vierailija
97/280 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä hain itselleni C paperit kun tuli kertauskutsu vuonna 2022. Jos sota syttyy suomessa niin pyrin täältä pakenemaan mahdollisimman pian ruotsiin ja sitä kautta sitten eurooppaan.

Jos et asu rajalla, et mitenkään pääse maasta. Raja suljetaan.

Jollei suljettaisi, niin kaikki tiet olisi niin ruuhkassa, että sinne ei pääsisi ja bensa teiden varsilta loppu, kun kaikki etelästä lähtevät joutuu tankkaamaan. 

Ja luuletko Ruotsin ottavan vastaan. 

Lisäksi hyökkäys saattaakin olla siellä pohjoisempana. Suomi kahteen osaan, sanoi joku asioista tietävä. 

Eipä tuo kahteen osaan saaminen onnistunut viimeksikään.

Vierailija
98/280 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Sivarit ja C-miehet laitetaan etulinjaan miinoja polkemaan, siinä voi sitten miettiä olisiko kannattanut ottaa vastaan sitä taistelukoulutusta kun sitä tarjottiin.

"

Auttaako se koulutus vammautumaan ja kuolemaan vähemmän jos astuu taistelukoulutuksen saaneena miinaan?

Vierailija
99/280 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma asemapaikka löytyy Sveitsistä.

Hyvinkään Sveitsistä? Olen käynyt kerran, mutta missä siellä ne Alpit ovat?

Vierailija
100/280 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja mitä rintamalla kaatuneet hyötyivät? heidän perheensä tuhoutuivat isien kuoltua ja ainoa joka hyötyi oli rikas eliitti joka oli kaukana turvassa ja tavalliset ihmiset laitettiin tykinruuaksi

ei kukaan nainen tai mies lähde rintamalle nykyään eihän siinä ole mitään järkeä, ihmiset ymmärtävät 2020-luvulla että on turha puhua sankarikuolemista sillä ei kukaan muista kuolleita eikä heidän hajoavia perheitään eikä kuolemasta saa mitään hyötyä... ei todellakaan laiteta enää tavallisia ihmisiä tykinruuaksi eturintamaan vaan sen sijaan laitetaan rikas eliitti ja poliitikot eturintamaan niin sodat päättyvät välittömästi - otetaan tästä kansanäänestys se on demokratiaa...

2020-luvulla kukaan ei enää lähde rintamalle rikkaan eliitin omaisuutta puolustamaan

Oletko mieluummin venäjän vallan alla.

Kun eturintamaan laitetaan rikas eliitti ja poliitikot niin rauhanehdot neuvotellaan heti.

On turha väittää että tavallisten ihmisten olisi pakko mennä tapettavaksi ja tuhota omat perheensä, tätä propagandaa ei kukaan enää usko 2020-luvulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi