Olin päiväkirurgisessa leikkauksessa ja kotiuduin yltä päältä keltaisessa desinfiointiaineessa. Miten sen saa pois lakanasta?
Pyöräytin lakanat kuudessa kympissä ja edelleen ovat ihan keltaiset. Tuliko niistä nyt roskiskamaa? Hyviä neuvoja?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Katso Googlesta miten jodin saa pestyä pois. Osaan kyllä tarvittaessa sotkia sillä, mutta en siivota jälkiäni. Psyk.sh.
Ei sitä saakaan pestyä keinokuiduista. Lähtee pesussa vain luonnonkuiduista.
Betadinen ohjeissa selitetään jotain ammoniakista mutta miettisin toisenkin kerran ennen kuin laittaisin sitä pesukoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Lähtee itsestäänkin ajan kanssa. Värjää kyllä hyvin. Psyk.sh.
Psykiatrinen sairaanhoitaja vai ihmiskunnan vihollinen. Ylpeys on Luferin synti.
Vierailija kirjoitti:
Kun on selvinnyt leikkauksesta hengissä tänne kirjoittelemaan, on keltaiset varpaankynnet pieni murhe. Yhden suurvallan pressa on muuttunut koko iholtaan keltaiseksi eikä sillekään nähtävästi voida mitään.
Sekään ei ole todennäköisesti löytänyt keltaisuudenpoistajaa :D. Pärjään kyllä näitten varpaankynsieni kanssa. Kasvaahan ne jossain kohtaa pois. Ois vaan ollut kiva jos olisivat värjänneet myös toisen jalan kynnet kun nyt on vähän toispuolinen olo.
ap
Hammashoidossa se värjää hampaat eikä lähde pois . Joten älkää käyttäkö mitään sen tapaisia betadineja.
Se desinfiointiaine itsessään on läpinäkyvää. Olisikohan siihen sekoittunut hieman virtsaa?
Tanssii lähetti liian aikaisin kotiin itsehoitoon. Alkaa olla että leikkaa itse itsesi kodissasi.
Vierailija kirjoitti:
Tanssii lähetti liian aikaisin kotiin itsehoitoon. Alkaa olla että leikkaa itse itsesi kodissasi.
Taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso Googlesta miten jodin saa pestyä pois. Osaan kyllä tarvittaessa sotkia sillä, mutta en siivota jälkiäni. Psyk.sh.
Ai se on jodia, enpä sitä tiennyt/muistanut. Pitää tutkia jos sille löytyisi tahranpoistovinkkejä!
ap
Enkä minä hoksannut, että kyse on lakanoista ihon sijaan. Ei aavistustakaan, kokeile sitä Googlea. Olen mies, joten meni rakettitieteeksi minulle. Psyk.sh.
Kannatetaan Palestiinan itsenäisyyttä koska tietyt on nii ilkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Betadinen ohjeissa selitetään jotain ammoniakista mutta miettisin toisenkin kerran ennen kuin laittaisin sitä pesukoneeseen.
Mä olen kuvitellut, että ovat ihan puuvillalakanat. Pitää kyllä tarkastaa kunhan tuo pesu loppuu, että onko jostain eksynyt kaappiin jotain tekokuitulakanoita. Kyllä ovat tuntuneet ihan puuvillalta ainakin! Myös petarin suojus oli värjäytynyt lakanan läpi, se on varmastikin jotain sekoitusmateriaalia, eli se voi jäädä ruman näköiseksi.
Eli kustaan päälle ja toivotaan parasta :D
ap
Kokeile perunajauhoja, jodi reagoi tärkkelyksen kanssa, muuttuu siniseksi. Mutta kun menit pesemään ne kuumalla, niin voi olla, että väri jämähti pysyvästi. Askorbiinihappoakin voi kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä? 🤣
Ei: Betadinea.
Oletko kokeillut ihan vaan vettä ja saippuaa suoraan niille tahroille? Valkaisuainetta ei ilmeisesti kannata käyttää.
Jos et voi piilottaa sitä, korosta sitä!
Nyt ihan tässä tapauksessa en keksi miten, mutta se on kuitenkin olemassa oleva vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtee itsestäänkin ajan kanssa. Värjää kyllä hyvin. Psyk.sh.
Psykiatrinen sairaanhoitaja vai ihmiskunnan vihollinen. Ylpeys on Luferin synti.
Kuka tuo Lufer on? Vittaatko ukrainalaiseen pianistiin, sinikalaan vaiko Luciferiin eli valonkantajaan? Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Hammashoidossa se värjää hampaat eikä lähde pois . Joten älkää käyttäkö mitään sen tapaisia betadineja.
Se värjäys on aseptiikan kannalta hyödyllinen puoli, näkee mitkä kohdat on desinfioitu. Psyk.sh.
Jos ei lähde pesussa. Voi joutua ostamaan uutta lakanaa. Tai sitten on kellastetut lakanat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kuvitellut, että ovat ihan puuvillalakanat. Pitää kyllä tarkastaa kunhan tuo pesu loppuu, että onko jostain eksynyt kaappiin jotain tekokuitulakanoita. Kyllä ovat tuntuneet ihan puuvillalta ainakin! Myös petarin suojus oli värjäytynyt lakanan läpi, se on varmastikin jotain sekoitusmateriaalia, eli se voi jäädä ruman näköiseksi.
Eli kustaan päälle ja toivotaan parasta :D
ap
Korkillinen ammoniakkia ämpärilliseen vettä ja likoamaan. Minulla joditahrat ovat kyllä lähteneet 60 asteen pesussa 100% puivillaisista T-paidoista kun on tullut lotrattua Betadinea haavoihin.
Jotain Dr Beckmanin tahranpoistajaa tai sappisaippuaa kannattaisi myös kokeilla. Ne eivät ainakaan tuhoa alkuperäistä väriä toisin kuin Asetoni ja Ammoniakki joilla joditahrojen pitäisi lähteä. Lähtee helposti muutakin
Vetyperoksidi 3% ? Vanish tms valkaisuaine?
Mutta joo, tekstiiliväri viimeistään auttaa :)
Tarttuu ihoonkin niin lujaan, että voi olla pysyvä väri. Kokeile valkaista ja jos ei lähde ja ovat laadukkaat/mieleiset niin kokeile värjätä ne ihan kunnolla keltaisiksi?