Mikä ala on insinöörialoista heppoisin?
Mä en osaa jotenkin ajatella, että talotekniikan insinöörit on ihan oikeita insinöörejä. Insinöörit suunnittelee jotain siltoja, koneita tai sähköjuttuja, ja talotekniikan insinöörit suunnittelee jotain LVI-putkien asennuksia. En sano, etteikö se olisi haastavaa, mutta verrattuna noihin muihin se tuntuu vähän heppoiselta.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta tuta. Talotekniikka on ihan oikea insinööriala.
Täysin samaa mieltä. Tutalainen ei usein itsekään valmistuttuaan tiedä onko tekniikan vai talouden osaaja.
Vierailija kirjoitti:
Mä unohdin koko tutan. Se on kyllä omituinen ala.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta tuta. Talotekniikka tai kynsitekniikka.
Nykyään LVI suunnittelijan pitää olla todella nopea ja paljon kohteita, sillä palkkiot ovat turhan pieniä.
Talotekniikassa voi erikoistua myös kiinteistöjohtamiseen. Tai ainakin Metropoliassa on sellainen tutkinto. Se ei saa talotekniikkaa kuulostamaan enempää insinöörialalta. Kuulostaa erikoistuneelta tuta-tutkinnolta.
Tuta verkkokurssina. :D Sen helpompaa tietä inssiksi ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä. Tutalainen ei usein itsekään valmistuttuaan tiedä onko tekniikan vai talouden osaaja.
Mutta ainakin Tuta-DI pesee muut ansiotasossa.
Heps..kävin muutamia kursseja suorittamassa AMKssa ..
Mulla on perustason inssikolutus ..opettajat ja minä itse totesin oppimateriaalin ja opetuksen taso on laskenut insinööri koulutuksessa paljon AMK uudistusten myötä
Ilmeisesti inssikolutus haluttiin tasapäistää alemmaksi vastaamaan muita vanhoja opisto tutkintoja..
Jos tuntuu tuo nyky AMkLiiannlöysältä niin hän mielummin yliopistoon ..yliopistossa voi paljon samoja kursseja suorittaa myös avoimen kautta
Vierailija kirjoitti:
Heps..kävin muutamia kursseja suorittamassa AMKssa ..
Mulla on perustason inssikolutus ..opettajat ja minä itse totesin oppimateriaalin ja opetuksen taso on laskenut insinööri koulutuksessa paljon AMK uudistusten myötä
Ilmeisesti inssikolutus haluttiin tasapäistää alemmaksi vastaamaan muita vanhoja opisto tutkintoja..
No opiskelijat täytyy saada ulos mahdollisimman vähällä panostuksella.
Tuta inssit on kuitenkin halutuimpia ja parhaiten palkattuja. Tämä on kummallista, jos muka on ns. leikki ja laulu linja.
Vierailija kirjoitti:
Tuta inssit on kuitenkin halutuimpia ja parhaiten palkattuja. Tämä on kummallista, jos muka on ns. leikki ja laulu linja.
Ilmeisesti kauppakorkeakoulu on vielä suurempaa pelleilyä. Siksi, jos halutaan kauppatieteilevä ihminen, otetaan ennemmin tutalainen, joka on sentään selvittänyt parikymmentä opintoviikkoa oikeita matematiikan kursseja, ja siten osoittaunut, että ei ole ihan täydellinen pölkkypää.
Se putkien vetäminen siellä CAD-maailmassa on se helppo osa. LVI-insinöörin pääsääntöinen tehtävä nyt varmaan on pitää huoli, että saadaan lämmitettyä tai jäähdytettyä tiloja niin, että kerrostalon energiankulutus ei ole GWh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kauppakorkeakoulu on vielä suurempaa pelleilyä. Siksi, jos halutaan kauppatieteilevä ihminen, otetaan ennemmin tutalainen, joka on sentään selvittänyt parikymmentä opintoviikkoa oikeita matematiikan kursseja, ja siten osoittaunut, että ei ole ihan täydellinen pölkkypää.
Mä olen filosofian maisteri latinassa ja mä ole suorittanut yliopiston matematiikan peruskurssit sivuaineena. Mäkään en ilmeisesti ole täydellinen pölkkypää. :D
Koitappa miettiä risteilylaivan HVAC suunnittelua tai lääketeollisuuden puhdastilojen HVAC suunnittelua et edes voi ymmärtää miten monimutkaisia ja vaativia ne ovat.
Rakennesuunnittelu on siihen verratuna yksinkertaista.
Työpaikalla tutalaiset AMK-tasoiset ovat ylivoimaisesti kaikista kädettömimpiä. Ihan käsittämätöntä että sellaisia nollia on koulutettu. Ennekuin tapatte minut, tämä oli vain otos meidän työpaikalta.
Vierailija kirjoitti:
Koitappa miettiä risteilylaivan HVAC suunnittelua tai lääketeollisuuden puhdastilojen HVAC suunnittelua et edes voi ymmärtää miten monimutkaisia ja vaativia ne ovat.
Rakennesuunnittelu on siihen verratuna yksinkertaista.
Ai, niin miksiköhän palkat liikkuu tällä saralla 7000-12000€ kk, kun projektoidaan?
Vierailija kirjoitti:
DI't voivat ollakin, mutta tuta-inssit eivät ole parhaiten palkattuja.
Ympäristöinssi tai myynti-insinööri